کد خبر : 2618
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 اسفند 1401 - 9:16

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سند سلامت معنوی در کشور عملیاتی شود

سند سلامت معنوی در کشور عملیاتی شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل سند سلامت معنوی را قدم خوبی برشمرد و گفت: این سند به تنهایی کافی نیست و باید برای عملیاتی شدن آن تلاش کرد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ هفتمین همایش ملی سلامت معنوی اسلامی امروز در سالن همایش های غدیر سازمان تبلیغات اسلامی آغاز و روز نوزدهم اسفندماه جاری به کار خود پایان می دهد.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، محمد مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزیر بهداشت، حسن قاسمی رئیس گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی و مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این مراسم حضور داشتند.

 سلامت معنوی اسلامی یک فرانظریه است

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در این مراسم با اشاره به آیات و روایات گفت: سلامت معنوی در اسلام از قبل از تولد شروع می‌شود و تا عالم رستاخیز ادامه دارد که عالی‌ترین رتبه آن سلامت قلبی است.

وی گفت: سلامت معنوی جوامع به ثروت بستگی ندارد چراکه در بسیاری از کشور‌های ثروتمند به دلیل نبودن سلامت معنوی، آمار طلاق و آسیب‌های اجتماعی بالاست و بشریت امروز فهمیده برای حل مشکلات باید به سلامت معنوی توجه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فرانظریه سلامت معنوی اسلامی می‌تواند به یک گفتمان فطری و جهانی تبدیل شود که در همه ابعاد و رفتاری جامعه تاثیر داشته باشد،ادامه داد: بحث سلامت معنوی امروز تبدیل به ادبیاتی شده که انتظار می‌رود در فرایند حکمرانی کشور موثر باشد  سلامت معنوی اسلامی را نباید یک مکتب یا استراتژی دانست بلکه سلامت معنوی اسلامی یک فرانظریه است که تمام نظریه‌های رفتاری و اجتماعی ذیل آن تعریف می‌شود.

خسروپناه تشکیل سند سلامت معنوی را قدم خوبی برشمرد و تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای به تصویب رسیدن این سند، کمک خواهد کرد، اما این به تنهایی کافی نیست و باید برای عملیاتی شدن آن تلاش کرد.

رشد سلامت معنوی انسان در پرتو سلامت جامعه رقم می خورد

 آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در این مراسم بیان کرد: سلامت معنوی ضمن آنکه می تواند به عنوان یک روش و ابزار برای درمان ناهنجاری های روحی و گاهی جسمی به کار گرفته شود باید توجه کرد که سلامت معنوی ذاتاً بعد نفسی دارد.

وی تصریح کرد: عقلانیت معنوی و سلامت معنوی دو اصل مهم در کانون های نخست و بنیادین نظریه اسلامی هستند که این محور اختصاص به اسلام نداشته و برای همه بشریت می تواند راهگشا باشد، سلامت معنوی بر اساس آنچه بر اساس آموزه ها گفته شده بر پایه توحید و آخرت بنیان گذاری شده است؛ اگر سلامت معنوی از این بنیان فاصله بگیرد از مدار خود خارج شده و این نظریه در اندیشه درست خود قرار نگرفته است.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه حوزه حدیث و سلامت معنوی و حوزه سنت و سلامت معنوی مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: یکی از ابعاد پیچیده ما بعد از عقلانیت مبتنی بر غرایز طبیعی است که در تربیت سلامت معنوی تاثیر گذار است که مدیریت هیجانات و احساسات در رشد سلامت معنوی انسان در پرتو سلامت جامعه رقم می خورد.

 آموزش والدین، ، معلمان و استادان در تربیت نسلی با سلامت معنوی موثر است

محمد مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در این همایش با بیان اینکه سلامت معنوی از مهمترین ابعاد سلامت روان و جسمی اجتماعی است که باید به آن توجه شود، بر لزوم فراگیری دانش و مهارت برای مراقبت از کودکی تا نوجوانی، قبل و بعد از دواج تاکید کرد.

وی با بیان اینکه آموزش والدین، مربیان، معلمان و استادان در تربیت نسلی با سلامت معنوی موثر است، افزود: دوران پیش دبستانی را از مهمترین دوران تربیتی دانست و خواستار برنامه ریزی و توجه ویژه به این دوران شد.

مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این مراسم تصریح کرد: در گفتمان دینی و قرآن کریم اشاره به قولا کریما شده است؛ به همین دلیل از از آیات قرآن کریم در جهت دهی به علوم اسلامی و انسانی در دانشگاه ها استفاده شود.

وی بایسته های مورد نیاز برای دانشگاه اسلامی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: رفع موانع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است؛ همچنین توجه به سلامت معنوی دارای اهمیت بسیار بالایی بوده که باید به صورت همه جانبه به آن توجه جدی شود.

برای حفظ و گسترش عدالت در سلامت، سند سلامت به صورت همه جانبه عملیاتی شود  

محققی در این همایش عدالت در سلامت را نیاز مبرم جامعه بشری امروز دانست و گفت: ما ایرانیان میراث داران معنویت در طول تاریخ هستیم و باید باشیم و باید امروز دغدغه ما شنیدن درد دردمندان و محرومان در همه عرصه‌ها به ویژه در حوزه سلامت باشد.

وی با بیان نقش حوزه درمان در دوران دفاع مقدس و کرونا، ساختار سلامت ایران را بهترین ساختار در جهان دانست و افزود: برای حفظ، تعمیق و گسترش عدالت در سلامت لازم است سند سلامت به صورت همه جانبه عملیاتی شود.

در این همایش  از محمدعلی محققی به عنوان الگوی سلامت معنوی کشور تجلیل و قدردانی و از کتاب آشنایی با سلامت معنوی اسلامی، ویژه آموزش عالی سلامت رونمایی شد.

محققی دارای چندین فوق تخصصی پزشکی و صاحب ۱۴۰ مقاله به زبان انگلیسی و همچنین چندین کتاب می‌باشد که به عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران، عمر خود را صرف خدمت رسانی به مردم کرده است.

پایان بخش این همایش نشست تخصصی سلامت معنوی، رسانه و فضای مجازی (نشست دانشجویی) است که با ارائه اساتید، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مسئولان فرهنگستان علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.