کد خبر : 5800
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 تیر 1402 - 9:12

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

شهید بهشتی (ره) نماد واقعی و ممتاز در قوه قضائیه است

شهید بهشتی (ره) نماد واقعی و ممتاز در قوه قضائیه است
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه امنیت جامعه بدون برخورد سریع و قاطع قوه قضاییه با اخلالگران اجتماعی دست نیافتنی است، گفت: شهید بهشتی (ره) نماد واقعی و ممتاز در قوه قضائیه است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  حجت‌الاسلام ملک‌زاده، کارشناس سیاسی  به مناسبت شهادت شهید بهشتی با اشاره به نقش دکتر بهشتی به‌عنوان یک اندیشمند و حقوقدان بزرگ در تدوین قانون اساسی، اظهار داشت: همان گونه که آیه الله شهید سید حسن مدرس را در تاریخ معاصر ایران به حق می‌توان نماد یک مسلمان انقلابی برای مجلس شورای اسلامی دانست، آیت الله شهید بهشتی (ره) نیز نماد واقعی و ممتاز در قوه قضائیه است.
وی ادامه داد: شخصیت آیت الله شهید بهشتی (ره) دارای ابعاد مختلف بود، طمانینه و حضور فعالانه ایشان در صحنه های مختلف نظام، همواره آرامش بخش مردم و موجب نگرانی مفسدان بود؛ او از توهین ها و تهمت ها و ناسزاگویی‌ها هراسی نداشت، و با بردباری راه درست خویش را دنبال می کرد.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: شهید بهشتی در آن دوره حساس، به‌عنوان یک حقوقدان بزرگ که در تدوین قانون اساسی نقش داشت، پای بندی دقیق و کامل خویش را به احکام اسلام و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز نشان داد. در فصل یازدهم قانون اساسى جمهورى اسلامى طى اصول ۱۵۶ تا ۱۷۴ وظایف و مسئولیت های قوه قضائیه مشخص گردیده است: بر اساس اصل یکصد و پنجاه و ششم، قوه قضائیه قوه اى است مستقل که پشتیبان حقوق فردى و اجتماعى و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است در این اصل به طور مشخص مسئولیت قوه قضاییه در انجام وظایف مهمی همچون رسیدگى و صدور حکم در مورد تظلمات و تعدیات؛ احیاى حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهاى مشروع؛ نظارت بر حسن اجراى قوانین؛ کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجراى حدود و مقررات مدون جزایى اسلام؛ و در نهایت اقدام مناسب براى پیشگیرى از وقوع جرم و اصلاح مجرمین تعیین گردیده است.
وی اضافه کرد: شهید بهشتی بطور کامل و بدون احساس هر گونه خستگی و یاس، مجری این اصول و وظایف بود؛ چنین خصوصیات ممتازی برای فردی در جایگاه ریاست قضایی یک کشور می تواند او را علاوه بر کسی که تکیه گاه قوه قضاییه است، تکیه گاه نظام و کل کشور قرار دهد.
حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به نقش دکتر بهشتی در مبارزه با انحرافات جریان غرب‌گرای داخلی، عنوان کرد: وضعیت کنونی نظام جمهوری اسلامی ایران بی شباهت به دوره ریاست شهید بهشتی بر قوه قضاییه نیست؛ در هر دو دوره نظام جمهوری اسلامی در مصاف سنگین با دشمنان نظام و انقلاب –اعم از معاندان خارجی یا مفسدان و غربگرایان داخلی- قرار گرفته است. در هر دو دوره، افراد یا جریاناتی در داخل و خارج کشور با قرارگرفتن در جایگاه های مختلف به دنبال آشفته سازی و ایجاد بحران و گسترش ناامنی در داخل کشور بوده‌اند اما شهید بهشتی در این شرایط با حضور قدرتمندانه خود در مبارزه با مفسدان، همواره در صحنه های مختلف آرامش بخش و تکیه گاه مردم و نظام بود. این یکی از خصوصیات برجسته شهید بهشتی (ره) است که می‌تواند برای تمام دوره‌ها به عنوان الگوی مدیریتی در قوه قضاییه قرار گیرد.
وی افزود:  در شرایط حساس هر جامعه‌ای و دورانی که دشمنان به دشمنی های خود شدت بخشیده اند اگر قوه قضاییه با قدرت و صلابت عمل کند و مردم احساس کنند مفسدان اجتماعی چه در مساله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا مسائل دیگر بطور عادلانه و بدون هیچ اغماض و ملاحظه کاری در برابر سد قانون قرار خواهند گرفت، جامعه احساس امنیت نموده و مفسدان و اخلال گران اجتماعی زمینه رشد و فعالیت در اجتماع را نخواهند یافت.
امروز دشمن به دنبال ترور فرهنگ، اقتصاد و هویت اسلامی است
این کارشناس سیاسی در ادامه با اشاره به چند  مصداق از روش غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور جنایت‌کارانه مخالفین خود و آزادی‌خواهان جهان، گفت: ترورهای کور علیه نیروهای انقلابی و آزادیخواهان توسط آمریکا و همپیمانانش در جهان طومار مفصلی است که امروزه کمتر کسی از آن بی اطلاع است.
وی ادامه داد: اما روش دیگری که امروز آمریکا و غرب بیشتر به دنبال اجرای آن هستند، روش ترور فرهنگ، اقتصاد و هویت جوامع اسلامی و مستقل به ویژه کشور عزیزمان ایران است.
حجت الاسلام ملک زاده ابراز داشت: در شرایط کنونی جریان های سازمان یافته ای به ویژه در مسائل اقتصادی و فرهنگی اقدام به اخلال نموده و سعی می کنند امنیت اقتصادی و فرهنگی جامعه را نابود سازند. گرچه تعداد این گونه اخلال گران و مفسدان به صورت سازمان یافته در جامعه ما چندان زیاد نبوده‌اند اما در یک جامعه اسلامی تعداد مفسدان ولو اندک هم بسیار است و باید قوه قضاییه و مراکز امنیتی با اشراف اطلاعاتی با آنان برخورد قاطع داشته باشند تا امنیت اقتصادی و فرهنگی جامعه به طور کامل تأمین گردد.
وی خاطرنشان کرد: امنیت جامعه بدون برخورد سریع و قاطع قوه قضاییه با اخلالگران اجتماعی دست نیافتنی است. باید با شجاعت و قاطعیت با اخلالگران اجتماعی برخورد کرد و از انعکاس اخبار آن در جامعه نهراسید. اگر این امر با قاطعیت و طبق عدالت صورت گیرد مردم احساس می کنند قوه قضاییه کاملا پشتیبان مردم است و از آن به طور جدی حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.