کد خبر : 14016
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 11:33

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم مطرح کرد:

کشاورزی با کود یارانه، گامی در جهت جهش تولید

کشاورزی با کود یارانه، گامی در جهت جهش تولید
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم از تحویل کودهای شیمیایی به کشاورزان با ۷۰ درصد کاهش قیمت نسبت به بازار خبر داد و گفت: امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال ۱۴۰۵ که تمامی معادن به تولید می‌رسند به صادرکننده فسفات و پتاس تبدیل شویم.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  حسین زند با اشاره به سهمیه کودهای کشاورزی استان  در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به قیمت اندک کودهای شیمیایی یارانه‌ای، اظهار داشت: ۷۰ درصد قیمت کودهای یارانه‌ای در قالب یارانه و حمایت دولت از کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: کشاورزان تنها ۳۰ درصد بهای تمام شده کودهای یارانه‌ای را می‌پردازند، به‌عنوان‌مثال قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی کود ازته ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود درحالی‌که همین کود با قیمت ۱۵۰ هزار تومان سر مزرعه به کشاورز تحویل داده می‌شود.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم با اشاره به برنامه امسال، گفت: امسال برنامه تعیین و تدارک کودهای یارانه‌ای استان قم به میزان ۱۷۷۰۲ تن شامل ۱۱۴۱۸ تن کودهای ازته  و ۴۲۸۴ تن کودهای فسفاته و ۲۰۰۰ تن کودهای پتاسه است.
وی افزود: درباره وضعیت تدارک و توزیع کودهای یارانه‌ای افزود در ۱۰ماهه ابتدای سال جاری ۱۰۰ درصد سهمیه کودی ابلاغی استان قم تأمین و تدارک و جهت مصرف کشاورزان عزیز توزیع گردید.
زند گفت: در سال‌هایی مثل سال جاری که میزان بارش کم و تنش‌های محیطی بارز است مصرف کودهای پتاسه ضروری و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این نوع کود نیز همان‌طوری که اشاره شد ۲۰۰۰ تن تامین و تدارک و توزیع گردید که البته باتوجه‌به اهمیت محصولات زراعی اساسی و استراتژیک استان شامل گندم، جو، کلزا و تریتیکاله از میزان کودهای پتاسه توزیع شده در استان بیش از ۱۵۰۰ تن در کشت پائیزه استان توزیع و مصرف گردیده است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم ادامه داد: تا قبل از دهه ۸۰ در خصوص کودهای فسفاته و پتاسه ۱۰۰ درصد از طریق واردات تأمین می‌شد که در دهه ۹۰ با تلاش‌های ارزنده‌ای که انجام شد میزان واردات کاهش چشمگیری داشت و طبق برنامه زمان‌بندی شده و اقدامات صورت‌گرفته پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۵ که تمامی معادن به تولید می‌رسند به صادرکننده فسفات و پتاس تبدیل می‌شویم.
وی تصریح کرد: تمامی کشاورزانی که اطلاعات آنها در سامانه پهنه ثبت شده باشد و الگوی کشت را رعایت کنند کود یارانه‌ای در اختیار آنها قرار می‌گیرد و نوع محصول محدودیتی ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.