کد خبر : 6405
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 تیر 1402 - 8:35

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم مطرح کرد:

صادرکنندگان قمی به دنبال باز کردن جای پا در بازار آفریقا هستند

صادرکنندگان قمی به دنبال باز کردن جای پا در بازار آفریقا هستند
ابدالی با اشاره به لزوم گسترش ارتباطات تجاری، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان قمی در راستای تنوع بخشی به بازارهای صادراتی و همچنین افزایش حجم مبادلات تجاری استان به دنبال حضور گسترده و موفق در بازار کشورهای آفریقایی هستند
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  اکبر ابدالی روز چهارشنبه درحاشیه کارگروه توسعه صادرات قم در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان داشت: آفریقا دارای بازار بکر و بزرگی است که می‌توان حجم قابل توجهی صادرات به آن انجام داد، در همین رابطه مقرر شد میز صادرات به آفریقا در این استان تشکیل و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری در خصوص شناسایی ظرفیت‌های صادراتی قم به فعالان اقتصادی این کشورها، انجام شود.

وی افزود: در خصوص بحث صادرات کالاهای تولیدی قم به روسیه که کشوری پهناور با جمعیت بالا و ظرفیت صادراتی مطلوبی است نیز مباحث خوبی در این جلسه مطرح شد.

وی ادامه داد: از چند ماه قبل میز روسیه با حضور دستگاه‌های مرتبط در قم ایجاد شده‌ و قرار است در جریان تفاهم نامه‌ای که اتاق بازرگانی قم با یکی از ایالت‌های روسیه منعقد می‌کند دروازه ورود به بازار این کشور برای فعالان اقتصادی و صادر کنندگان استان قم بیش‌ازپیش باز شود.

ابدالی با اشاره به لزوم گسترش ارتباطات تجاری میان فعالان اقتصادی قم با تجار سایر کشورهای جهان، گفت: پیرامون همین موضوع در این جلسه مقرر شد از ظرفیت وزارت امور خارجه برای گسترش ارتباطات تجاری میان فعالان اقتصادی استان قم با تجار سایر کشورها به بهترین شکل استفاده شود.

وی ادامه داد: در این جلسه تصمیم‌گیری شد تا پیرامون موضوع پیمان سپاری ارزی فرش ابریشم ( به‌صورت پیشنهادی از افزایش زمان اجرای تعهد تا در صورت امکان حذف آن)، به منظور حمایت از فعالان این عرصه و افزایش صادرات فرش دستباف، متن پیشنهادی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و اتحادیه فرش دستباف قم آماده شود تا در جریان سفر دوره دوم رییس جمهور محترم به قم مطرح و در صورت تصویب اجرایی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های استان برای توسعه صادرات اشاره کرد و افزود: سال گذشته صادرات ما حدود ۳۴۸ میلیون دلار بود که نسبت به ۲۸۴ میلیون دلار صادرات انجام شده در سال ۱۴۰۰ رشد خوبی داشت که امیدواریم امسال هم با تلاش‌های اتاق بازرگانی و مجموعه فعالان اقتصادی استان شاهد ادامه یافتن این روند افزایشی باشیم.

گفتنی‌است در این جلسه بر روی مباحثی همچون ضرورت استفاده از ظرفیت وزارت امور خارجه برای شناساندن کالاهای صادراتی استان به فعالان اقتصادی کشورهای مختلف جهان، لزوم رفع تعهدات ارزی واحدهای اقتصادی فعال در حوزه صادرات، اهمیت بازار کشورهای آفریقایی برای توسعه صادرات استان و تشکیل میز آفریقا در همین رابطه، گسترش اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری در راستای تقویت صادرات استان و نیز بهره‌گیری از ظرفیت نمایشگاه‌های بین‌المللی برای حضور موفق در کشورهای هدف صادراتی، تاکید شد.

در سال گذشته، ۳۴۷ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۶۵۱ دلار کالا از طریق گمرکات استان به کشورهای مختلف جهان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۲۲ درصد رشد داشت و در نوع خود یک رکورد به‌شمار می‌آید؛ این میزان صادرات در قالب تعداد هشت‌ هزار و ۲۶۴ اظهارنامه و به وزن ۳۷۹ هزار و ۷۰۷ تُن انجام شده‌است که در این شاخص نیز صادرات استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه صادرات، سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.