کد خبر : 3435
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1402 - 10:27

گزارشی از قاچاق در صنعت پوشاک؛

ضربه جبران‌ناپذیر قاچاق بر اقتصاد و تولید کشور/ سمی به نام قاچاق

ضربه جبران‌ناپذیر قاچاق بر اقتصاد و تولید کشور/ سمی به نام قاچاق
قاچاق کالا، سمی برای اقتصاد کشور است که این سم می‌تواند تولید و تولیدکننده را از پای دربیاورد و اقتصاد را فلج کند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ در سال‌های اخیر رهبر انقلاب بارها بر روی مبارزه با قاچاق کالا تأکید کرده‌اند و دراین‌خصوص در جلسات مختلف در بیانات خود مسئله قاچاق را موردتوجه قرار داده‌اند. رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: جلوی قاچاق گرفته بشود، جلوی واردات بی‌رویه گرفته بشود، به تولید‌کننده مشوّق‌هایی داده بشود، با کسانی که از کمک‌های مالی دولتی سوءاستفاده می‌کنند برخورد جدّیِ قضائی بشود. امثال اینها کارهای زیادی است که اگر این کارها انجام بگیرد – که ان‌شاءالله امسال باید این کارها انجام بگیرد – جهش تولید تحقّق پیدا خواهد کرد.

قاچاق، سمی برای اقتصاد کشور
اقتصاد زیرزمینی و غیررسمی عاملی جهت تضعیف اقتصاد ملی کشور شناخته می‌شود؛ یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های اقتصاد غیررسمی به مسئله اشتغال مربوط می‌شود. طبق آمارهای رسمی اعلام‌شده در سال‌های قبل از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حکایت از آن دارد که حدود ۱۲٫۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود، از سوی دیگر ارزش کالای قاچاق خارج‌شده از کشور نیز حدود ۴٫۶ میلیارد دلار عنوان شده است.
کنار هم قراردادن آمار اعلامی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسئولان وزارت صمت و اتحادیه‌های کشور بیانگر آن است که فقط در ۵ گروه کالایی شاهد کالای قاچاق در کشور هستیم. براین‌اساس در حوزه لوازم‌یدکی خودرو ۲٫۵ میلیارد دلار، لوازم آرایشی و بهداشتی ۲٫۵ میلیارد دلار، لوازم‌خانگی ۲ میلیارد دلار، حوزه نساجی و پوشاک ۴٫۵ میلیارد دلار و در حوزه دخانیات ۵۰۰ میلیون دلار کالای قاچاق در کشور عرضه می‌شود. بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این ۵ دسته به‌عنوان کالاهای جذاب قاچاقچیان شناخته می‌شوند. (آمار قیمتی اعلام شده در سال قبل است)
همان‌طور که گفته شد یکی از حوزه‌های قاچاق برای قاچاقچیان حوزه نساجی و پوشاک است. امروز با قاچاق پوشاک به کشور و واردات بی‌حساب‌وکتاب، تولیدکنندگان داخلی در عرصه پوشاک روزبه‌روز در حال زیان دهی هستند.

قاچاق پوشاک معضلی بر مشکلات تولیدکنندگان
از همین رو مجید افتخاری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی کشور با بیان اینکه مبارزه با قاچاق پوشاک به طور کامل رها شده است، اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های میدانی ما قاچاق پوشاک افزایش‌یافته و پوشاک به‌صورت برنامه‌ریزی شده و مسافری وارد کشور می‌شود.
وی ادامه داد: واردات پوشاک از کشور ترکیه بسیار فراوان است و نکته موردتوجه این است که به‌غیراز واردات مسافری بخش زیادی از این کالاها به‌صورت بسیار آسان توسط خریدهای اینترنتی وارد کشور می‌شود. این در حالی است که تولیدکننده برای واردات مواد اولیه حتی ممکن است باوجود پرداخت حقوق و عوارض گمرکی با مشکلات بسیار زیادی مواجه شود.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی کشور با اشاره به ورود پوشاک استوک از بنگلادش بیان داشت: این واردات بدون ملاحظات بهداشتی و استاندارد انجام می‌شود و حتی قیمت تمام شده پوشاک بنگلادشی قاچاق به کشور از قیمتی که این  کالا را از کشور بنگلادش خریداری کنید ارزان‌تر است.
وی اضافه کرد: با این شرایط تولید پوشاک برای تولید‌کننده و سرمایه‌گذار هیچ توجیهی ندارد، صنعت پوشاک کشورمان از پتانسیل‌های بسیاری برخوردار است؛ ولی با این وضعیت امکان تولید فراهم نیست و تولید پوشاک با چالش‌های بسیار فراوانی مواجه است.
افتخاری با بیان اینکه تولید‌کنندگان در شرایط فعلی اقتصاد با مشکلات بسیاری مواجه هستند، گفت: واردات غیرمجاز پوشاک نیز مشکلی را به معضلات تولید‌کننده افزوده است و با این شرایط توان تولید از تولید‌کنندگان گرفته شده است.

ناهماهنگی بین تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت
این در حالی است که مهسا فرزان، یکی از تولیدکنندگان پوشاک اسلامی ابراز داشت: در مسئله پوشاک باید نظارت بیشتری وجود داشته باشد چرا که واردات و قاچاق پوشاک باعث تغییر ذائقه مردم شده است و برخی از این سبک‌های پوشش به دلیل همین قاچاق پوشاک به کشور است.
وی ادامه داد: در چرخه تولید در صنعت پوشاک ما نیاز به سه‌گانه پایه‌ریزی شده تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت داریم.
این تولیدکننده خاطرنشان کرد: نمی‌شود تولیدکننده محصولات اسلامی تولید کند و از طرفی دولت نظارتی بر روی واردات بی‌رویه نداشته باشد. نمی‌شود تولیدکننده محصول باکیفیت داخلی و با بهای تمام شده بالا تولید کند آن وقت هم‌وطنش در بازارهای غیراصولی به دنبال محصول بنجل و چین و ترک باشد! نمی‌شود محصول مرغوب با قیمت مناسب تولید کرد در شرایطی که تولیدکننده باید به قیمت آزاد خرید کند و مالیات بالا پرداخت کند و یا هیچ نظارتی بر فروش محصول در فروشگاه‌ها صورت نگیرد.

پیامدهای جبران‌ناپذیر قاچاق
پیامدهای منفی ورود کالای قاچاق به بازار داخلی، متعدد است. قاچاق کالا می‌تواند اختلالی جدی در جریان اقتصادی کشور برجای بگذارد و در نتیجه ممانعت از ورود کالای قاچاق به کشور، یکی از ضرورت‌ها برای سلامت نگاه‌داشتن جریان اقتصادی کشورها است. هرچند وجود مرزهای طولانی آبی و خاکی با کشورهای متعدد تا حدودی مسئله مبارزه با کالای قاچاق را سخت کرده است.
از همین رو امید شریفی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما به پیامدهای گسترش قاچاق در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش منابع مالیاتی دولت، تضییع حقوق واردکنندگان قانونی کالا، اخلال در سازوکار نظام توزیع کالا، عدم نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی توسط نهادهای نظارتی و انحراف عملکرد سیاست‌های اقتصادی، از جمله آسیب‌هایی است که قاچاق بر پیکره اقتصادی کشور وارد می‌کند.
حمایت از تولید و کالای ایرانی در گرو مبارزه با قاچاق است
همچنین حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور ، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به رابطه تولید و قاچاق کالا، گفت: قاچاق عامل اصلی ضربه‌زدن به کالای ایرانی و تولید داخلی است.
وی ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل یک الزاماتی لازم دارد که یکی از آن‌ها مبارزه با قاچاق کالا است.

در هر صورت امروز صنعت پوشاک نیازمند ورود جدی دولتمردان برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و لباس های خارجی به بازار است تا هم بازار تولید داخل داغ شود و هم اقتصاد کشور رونق پیدا کند و هم سبک پوشش و ذائقه مردم به سمت لباس های اسلامی پیش برود.

 

زهرا صفری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.