کد خبر : 2391
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 بهمن 1401 - 12:15

در گفتگو با آیت الله فقیهی مطرح شد؛

عظمت و فضیلت ماه شعبان در کلام اهل بیت (ع) و احادیث

عظمت و فضیلت ماه شعبان در کلام اهل بیت (ع) و احادیث
ماه شعبان یکی از ماه های پرفضیلت طبق سفارشات اهل بیت(ع) و روایات موجود در احادیث است که به ماه پیامبر(ص) منسوب شده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ طبق فرمایشات نقل شده از اهلبیت، احادیث و روایات ماه شعبان یکی از ماه های بزرگ و پر فضیلت است. زیرا  شخصیت های بزرگ و ارزشمند که از ستارگان آسمان ولایت و امامت به شمار می آیند در ماه شعبان دیده به جهان گشوده اند؛  همچنین در پانزدهم شعبان ولادت پر برکت قطب عالم امکان حضرت ولی اللّه الأعظم مهدی موعود اتفاق افتاده است که خداوند به وسیله او به هر مظلومی از اولیاء و انبیاء و اصفیاء خویش از زمانی که پدر ما آدم به زمین آمده، وعده نصرت فرموده و وعده داده که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم و بی عدالتی پر شده، از عدل و داد پر کند.
علاوه بر موارد ذکر شده طبق برخی روایات نیمه این ماه شب قدر به شمار آمده که پیشوایان دینی به احیاء و شب زنده داری آن سفارش و تأکید کرده اند.

از همین آیت الله محسن فقیهی، استاد برجسته حوزه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فضیلت های این ماه، اظهار داشت: در فضیلت این ماه، همین بس که ماه پیامبر اکرم (ص) نامیده شده و هنگامی که آن حضرت هلال ماه را مشاهده می‌کرد، دستور می‌داد، کسی در سراسر مدینه ندا دهد که: ای مردم! این ماه، ماه من است، خدا رحمت کند کسی که مرا بر ماه من یاری دهد، یعنی آن را روزه بدارد!
وی ادامه داد: ماه شعبان از ماه های پرفضیلتی است که خیلی مورد توجه است و در روایات واردشده است که مهم ترین اعمالی که در ماه شعبان لازم است مسئله صدقه و استغفار است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: در این ایام که مشکلات زیادی برای مردم و کشور پیش آمده است یکی از عبادت های مهم که بسیار سفارش شده صدقه است. در این ماه هر کسی به اندازه توان مالی خود برای رفع گرفتاری ها و مشکلات باید صدقه بدهد.
وی اضافه کرد: البته معنای صدقه فقط پول نیست؛ معنای صدقه هرچیز می تواند باشد مانند آگاهی دادن با علم، خدمت رسانی و بسیاری از موارد دیگر می تواند نوعی صدقه در نظر گرفته شود.
آیت الله فقیهی ادامه داد: شاید برخی از اف راد نتوانند این مدلی صدقه بدهند اما توان مالی را داشته باشند که با مال خود صدقه بدهند. در خصوص صدقه دادن در این ماه روایتی است که خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام می کند.
وی با اشاره به استغفار در ماه شعبان، گفت: استغفار هم در این ماه بسیار سفارش شده است و یکی از پرفضیلت ترین اعمال به شمار می رود. استغفار از گناهان و خطاهایی که ممکن است هر انسانی انجام دهد موجب می شود پاک وارد ماه مبارک رمضان شود. از همین رو گفتن روزانه ذکرهای «اسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذی لا الهَ الَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ، الْحَیُّ الْقَیُّومُ، وَ اتُوبُ الَیْهِ» و یا «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَهَ» به تعداد ۷۰بار در این ماه بسیار سفارش شده است.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به روزه در ماه شعبان، بیان کرد:  درباره روزه مستحبّی در ماه شعبان بسیار تأکید شده است و در این ماه پیامبر(ص) بسیار روزه می گرفتند و روزه خود را به ماه رمضان متصل می کردند و حتی به اطرافیان خود سفارش می کردند که در این ماه روزه های مستحبی خود را بگیرند.
وی ادامه داد: این ماه، ماه بزرگی است و دعای معروف شعبانیه بسیار سفارش شده است چرا که دارای مضمون و محتوای بالایی است که از امیر المؤمنین علی(ع) نقل شده و امامان بعد از آن حضرت هم این مناجات را می‌خواندند.
آیت الله فقیهی با اشاره به اهمیت نیمه شعبان و اعمال آن، عنوان کرد: یکی از مناسبت های مهم این ماه نیمه شعبان، روز ولادت حضرت مهدی(عج) است که برای این روز ارزشمند سفارشاتی هم شده است. در این شب در تقرّب جستن به سوی خدا تلاش کنید زیرا شبی است که خدا قسم یاد کرده که سائلی را از درگاه خود دست خالی برنگرداند.
وی گفت: از امام باقر(ع) در خصوص فضیلت و برتری شب نیمه شعبان سؤال شد فرمود:آن شب برترین شب ها بعد از لیله القدر است و در آن شب است که خداوند فضل خود را به بندگان عطا می فرماید و آنها را به کرم خود می آمرزد.
عضو جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: از اعمال نیمه شعبان طبق روایات به غسل کردن، برگزاری احیا و استغفار بسیار اشاره شده است. البته برای این شب نماز و سجده هایی هم سفارش شده است که در مفاتیح موجود است.

زهرا صفری

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.