کد خبر : 12817
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 8:57

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه:

عقب‌ماندگی‌ها در توجه و انس با قرآن و معارف اهل‌بیت جبران شود

عقب‌ماندگی‌ها در توجه و انس با قرآن و معارف اهل‌بیت جبران شود
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: باید از فرصتی که نظام جمهوری اسلامی فراهم کرده است استفاده کنیم تا بتوانیم سستی و عقب‌ماندگی‌هایمان را در توجه و انس با قرآن و معارف اهل‌بیت (ع) جبران کنیم.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل شامگاه سه‌شنبه در آیین افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش‌های معارف، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه که در سالن همایش‌های حرم امامزاده سید علی(ع) قم برگزار شد اظهار داشت: قرآن کریم کتابی است که اهل بیت(ع) مفسران اصلی آنها هستند و تماس فکری ما با قرآن، به واسطه آنهاست.
وی برگزاری مستقل مسابقات معارفی قرآن کریم سازمان اوقاف را دستاوردی بزرگ عنوان کرد و افزود: این مسابقات شامل معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است و امیدواریم بتوانیم از سفره معارف وحیانی و روایی بهره‌مند شویم.
عادل عنوان کرد: اهتمام دست اندرکاران برگزاری مستقل بخش معارفی قابل تقدیر است که برای دومین سال متوالی در شهر علم و اجتهاد و در قم برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته در برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف بخش معارفی قرآن به صورت ویژه دیده شده است هر چند بخش‌های آوایی اهمیت خاص خود را دارند، ولی معارف کلام وحی هم دارای اهمیت زیادی است که با برگزاری مستقل مسابقات مربوط به آن، توجه به این مهم محقق شده است.
عادل تصریح کرد: اگر می‌خواهیم معارف قرآن در جامعه نهادینه شود، باید مسابقات سطوح عالی هم برگزار شود چون خانواده‌ها را نسبت به حفظ، ترتیل و معارف کلام وحی تشویق می‌کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه مسابقات معارفی در سال‌های آینده با قوت بیشتری ادامه یابد عنوان کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن سازمان اوقاف با هزاران دانشجو در رشته‌های مختلف و در ۲۰ استان فعال است همچنین برنامه‌های تفسیری هم در همه استان‌ها فعال شده و کارگروه تخصصی تفسیر در اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف شکل گرفته است.

 

قرآن سخنی است که تردیدی در آن وجود ندارد
رئیس جامعه المصطفی العالمیه نیز در این آیین گفت: از جمله صفات قرآن کریم، نور بودن و عامل هدایت بودن آن است و قرآن حجتی از جانب خداوند بر انسان‌هاست که هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست.
حجت‌الاسلام والمسملین علی عباسی اظهار داشت: قرآن کریم دارای ویژگی‌های فراوانی است که خداوند به آنها در آیات مختلف اشاره کرده است؛ از جمله این صفات آن است که قرآن نور مبین است، یعنی روشنگر بوده و راه را به انسان‌ها می‌نمایاند.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه قرآن راه و هدف را به بشریت نشان می‌دهد گفت: در قرآن می‌خوانیم که نور دیگری جز آنچه خدا به بندگانش نشان می‌دهد، نور و هدایت‌گر دیگری نیست.
وی ادامه داد: بر این اساس یکی از مهمترین صفاتی که این کتاب الهی به خود نسبت می‌دهد، هدایت‌گری است و ظلمت‌ها را برطرف می‌کند.
عباسی به دیگر صفت قرآن اشاره و ابراز کرد: این کتاب الهی هم هدایت و هم بشارت برای مومنان است آنجا که می‌فرماید « هُدٗی وَبُشۡرَیٰ لِلۡمُؤۡمِنِینَ؛ ٱلَّذِینَ یُقِیمُونَ ٱلصَّلَوٰهَ وَیُؤۡتُونَ ٱلزَّکَوٰهَ وَهُم بِٱلۡأٓخِرَهِ هُمۡ یُوقِنُونَ» همچنین قرآن خود را تبیین‌کننده و بیان‌گر حقیقت معرفی می‌کند.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: حقایق هستی و عالم وجود به واسطه قرآن برای انسان‌ها تبیین شده است و همه در این دریافت مشترک هستند.
وی دیگر صفت قرآن را موعظه‌ای برای متقین برشمرد و گفت: این کتاب چشم حق بین آدمیان را باز می‌کند و رحمتی برای مومنان است که از جانب خداوند به آنها می‌رسد.
عباسی با بیان اینکه قرآن سخنی است که تردیدی در آن وجود ندارد خاطرنشان کرد: هر سخنی و هر کلامی می‌تواند احتمال خطا داشته باشد جز آنچه از طریق وحی نازل شده و از منبع علم بی پایان و مطلق ریشه گرفته است.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه شاهدیم که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مسابقات قرآنی با جدیت دنبال شده است گفت: این مسئله سبب اقبال اقشار مختلف به خصوص جوانان به کلام وحی شده است که جای تبریک به دست اندرکاران، داوران، متسابقین و همه عوامل برگزاری و اجرای این مسابقات دارد.
رئیس المصطفی به ویژگی‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و اهمیت آنها در بخش معارفی مسابقات قرآن اشاره و ابراز کرد: معارفی که در قرآن و این ۲ کتاب وجود دارد، مورد نیاز زندگی امروز ماست چون هدف و مسیر زندگی باید متکی به حقیقت باشد و نمی‌توان به مبدأ و مقصد حقیقی ایمان داشت ولی جهان‌بینی الهی نداشت.
وی گفت: بخشی از فجایعی که امروز در غزه می‌بینیم، ناشی از جهان‌بینی غیر الهی است؛ مقامات غربی بارها و صراحتا گفته‌اند که در این جنگ از تمدن مادی در مقابل تمدن دینی و الهی دفاع می‌کنند، مواجهه‌ای کاملا تمدنی که در این نبرد تجلی یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.