کد خبر : 9693
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 8:40

معاون سازمان جهاد کشاورزی:

قم دارای ۱۴ هزار هکتار باغ پسته است

قم دارای ۱۴ هزار هکتار باغ پسته است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۱۴ هزار هکتار باغ پسته در قم موجود است که در این میان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار به باردهی رسیده و پیش بینی می‌کنیم امسال هفت هزار و ۵۰۰ تُن پسته در این استان تولید و به بازار عرضه شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمد علی سلامی روز دوشنبه  ضمن اشاره به این که پسته قم بسیار مرغوب و باکیفیت است و به همین دلیل بازار خوبی دارد، بیان داشت: برداشت محصول باغ‌های پسته استان از یک هفته پیش آغاز شده و این روند تا دو هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تولید ارقام مختلف پسته به‌خصوص رقم اکبری که به دلیل طعم خوب و کیفیت بالا دارای علاقه‌مندان بسیاری است در قم اقدامی موفقیت آمیز می‌باشد و این محصول سازگاری مناسبی با شرایط خاص آب و هوایی این استان دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای افزایش ظرفیت تولید پسته در استان، اقدام‌های لازم برای فرآوری پسته خام برداشت شده از باغ‌های قم نیز در جریان است تا ارزش‌ افزوده بیشتری برای بهره‌برداران این محصول در استان ایجاد شود.

گفتنی‌است بیشتر باغ‌های پسته استان قم در بخش مرکزی مناطق قمرود و قنوات و همچنین اطراف جاده قم – تهران و قم – کاشان واقع شده‌اند و حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در زمینه تولید این محصول و فرآوری آن فعالیت می‌کنند.

پسته تولید شده در قم مزه خوبی دارد و در بازار جایگاه مناسبی پیدا کرده‌است که همین مساله در کنار مزایای دیگر، موجب تشویق کشاورزان به کشت این محصول در استان شده‌است.

ارقام مختلف پسته همچون احمد آقایی،‌ اکبری، فندقی و کله قوچی در قم تولید می‌شود و کشاورزان این استان طی‌ سال‌های اخیر در زمینه تولید پسته با بهترین کیفیت، عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.