کد خبر : 13110
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 14:50

قم میزبان همایش بین‌المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی شد

قم میزبان همایش بین‌المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی شد
رئیس همایش بین‌المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر والگوی فاطمی گفت: در راستای نگاه انقلاب اسلامی به زن برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی سال ۱۴۰۳ در قم برگزار می شود.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حجت‌الاسلام محمود احمدی میانجی ظهر امروز در نشست خبری همایش بین المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی که در سالن جلسات موسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی برگزار شد اظهار داشت: این همایش ۱۷ خردادماه سال ۱۴۰۳ به همت محققان و پژوهشگران برگزار می شود.

 جامعه المصطفی در بیش از ۷۰ کشور نمایندگی و دانشگاه دارد

 وی تصریح کرد: جامعه المصطفی در بیش از ۷۰ کشور نمایندگی و دانشگاه، حوزه ومدارس دارد و در شهرهای قم، مشهد، تهران، تبریز، آشتیان و گرگان نمایندگی دارد.

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی ادامه دارد: جامعه المصطفی هم رشته های دانشگاهی و هم حوزوی را دارد که این موضوع قابل توجه است، ماموریت و اهدافی که در سیستم المصطفی محقق نمی شود توسط موسسه آموزش های کوتاه مدت مورد توجه و پیگیری قرار می گیرد.

احمدی میانجی ادامه داد: آموزش ها در موسسه آموزش های کوتاه مدت المصطفی محدودیتی ندارد و برای همه اقشار برنامه ریزی کرده و مخاطب محور است و همچنین دوره ها محتوا محور برگزار می شو.

وی افزود: یکی از ویژگی های موسسه آموزش های کوتاه مدت المصطفی این است که جهانی سازی را جز ماموریت های خود می داند و در گفتمان نبوی جهانی گفت و گوی تمدن ها، ادیان و بین مذاهب مورد توجه و پیگیری است.

همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی سال ۱۴۰۳ برگزار می شود

 رئیس همایش بین المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر والگوی فاطمی تصریح کرد: موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی افتخار دارد در راستای نگاه انقلاب اسلامی به زن برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی را در سال ۱۴۰۳ برگزار کند.

 وی گفت: در این همایش در صدد آن هستیم که بخشی از نگاه متعالی و مترقی انقلاب اسلامی که برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی است با کمک محققان و پژوهشگران به جهان تشنه حقیقت معرفی و عرضه کنیم.

احمدی میانجی ادامه داد: در راستای رهنمود مقام معظم رهبری مدظله العالی، ما معتقدیم امروز و با گذشت سالیانی از انقلاب اسلامی همچنان کشمکشی جدی و اساسی بین الگوی زن مسلمان با الگوی مادی غربی در جریان است.

 وی افزود: غربی ها همواره در تلاش هستند نگاه و عملکرد غلط خود را در دنیا رایج کنند و در این مسیر هوچی‌گری های تبلیغاتی و رسانه ای را همواره در دستور کار دارند بنابر راهبرد ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری ما تثبیت و نهادینه سازی الگوی زن مسلمان با تمسک به الگوهای برجسته دینی الگوی فاطمی و زینبی و مریمی و آسیه ای و غلبه بر فرهنگ منحط غربی از اهداف راهبردی این همایش بین المللی است.

رئیس همایش بین المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر والگوی فاطمی گفت: در لبیک به راهبرد اعلامی مقام معظم رهبری تلاش می‌کنیم در مسیر این حرکت، ذهن‌ها را از حرف‌های کلیشه ای فرآورده ی غربی خالی کنیم، بر این باور هستیم که زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه بی‌نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالباً غربی به مثابه ی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و انرژی جنسی برای مردان در خدمت سرمایه‌داری جدید است معرفی می‌شد.

 زنان ایرانی در کنار عفت و حجاب در عرصه اجتماعی نیز نقش آفرین هستند

احمدی میانجی تصریح کرد: معتقدیم زن در انقلاب اسلامی ایران الگوی سوم یعنی زن نه شرقی و نه غربی است زن مسلمان ایرانی ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز زندگی و اجتماع بود. می‌توان خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز کنشگر و نقش آفرین بود و فتوحاتی بزرگ به ارمغان آورد.

وی عنوان کرد: در الگوی زن مسلمان که بر اساس معرفت شناسی الهی شکل گرفته زن نقاط قوت زنانه‌ی خود را با ایمان و عفت همراه می کند و با چنین ترکیبی قادر به نقش آفرینی منحصر به فردی می شود و این گونه ارزش و تشخص زن معنا می‌یابد. ما در این همایش در صدد تصویر روشن از الگوی زن نه شرقی و نه غربی و پاسخ به چالش‌های است که در این عرصه مواجه هستیم از همه اندیشمندان و پژوهشگران دعوت می‌نماید ما را در رسیدن به این مهم یاری کند.

 ۷ گروه علمی در موسسه آموزش های کوتاه مدت وفرصت های مطالعاتی فعالیت می کنند

 نسرین میانجی عضو هئیت علمی جامعه المصطفی و دبیر علمی همایش در این نشست بیان کرد: موسسه آموزش­ های کوتاه مدت و فرصت­های مطالعاتی، متشکل از ۷ گروه علمی است که با توجه به اقتضائات موسسه، این گروه­ها، از جهت ماهیت و وظایف، با گروه­های علمی، سایر مراکز متفاوت می باشند.

دبیر علمی همایش بین المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی افزود: گروه­ های علمی در موسسه، منطقه ای و زبانی بوده و هر گروهی با توجه به تخصص اعضای آن، متکفل یکی از حوزه­های دانشی نیز می­باشد.

وی ادامه داد: گروه­ های علمی موسسه عبارتند از: ۱ـ گروه مطالعات اسلامی منطقه آمریکا، اروپا و آفریقای غیر عربی۲ـ گروه مطالعات اسلامی شبه قاره ۳ـ گروه مطالعات اسلامی عراق ، شامات و آفریقای عربی ۴ـ گروه مطالعات اسلامی روسیه و بالکان۵ـ گروه مطالعات اسلامی شرق دور ۶ـ گروه مطالعات اسلامی افغانستان و تاجیکستان۷ـ گروه مطالعات اسلامی منطقه کشورهای ترک زبان، هر گروه علمی با توجه به مناطق و زبان­های تحت پوشش خود دارای کمیته­ های تخصصی است و اعضای هر گروه ، به استثنای مدیر، همگی از فضلای نیتیو همان منطقه می­ باشند.

 عضو هئیت علمی جامعه المصطفی گفت: گروه­­ های علمی در موسسه، علاوه بر برگزاری دوره­های حضوری ،آنلاین و افلاین در حوزه­ های مختلف دانشی، پژوهشی، فرهنگی و تمدنی، متکفل جهانی­ سازی شش گفتمان نیز می­ باشند: گفتمان نبوی، علوی، فاطمی، حسینی، رضوی و مهدوی.

 خانم احمدی میانجی بیان کرد: گروه علمی مطالعات اسلامی مناطق ترک زبان و افغانستان و تاجیکستان متکفل جهانی سازی گفتمان فاطمی است. این گروه از سال ۱۳۹۸ در راستای مأموریت خود برنامه ریزی و با شناسایی مراکز همسو، اقدام به برگزاری دوره­های آنلاین و افلاین برای مخاطبین بین الملل، به هفت زبان نموده است.

 وی ادامه داد: اولین گفتمان ، با عنوان اصول حاکم بر زندگانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در قالب دوره ­های آنلاین و افلاین به هفت زبان، به مدت یک ماه برای ملیت­ های مختلف برگزار گردید. پس از بازخوردگیری از دوره­ ها و درخواستی که از مخاطبین کشورهای مختلف بخصوص آمریکا و اروپا دریافت گردید، سال دوم، دوره­ ها با عنوان خانواده در سیره حضرت سلام الله علیها برگزار گردید.

دبیر علمی همایش بین المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی بیان کرد: برای تهیه محتوای دوره­ ها، کمیته علمی متشکل از اساتید گروه روانشناسی، تاریخ و حکمت و واحد خواهران موسسه کوتاه مدت تشکیل گردیده و با برگزاری جلسات مداوم اقدام به تهیه جزوه، در خصوص سیره خانوادگی حضرت نمودند و دوره­ ها نیز خود توسط اساتید کمیته علمی که از خواهران فاضله رشته روانشناسی، کلام و رسانه بودند.

 وی گفت: این گفتمان با عنوان، معنویت در سیره حضرت زهرا (س) برگزار گردید و سال چهارم کمیته علمی دائمی گفتمان، تصمیم به برگزاری همایش بین المللی حضوری در راستای جهانی سازی گفتمان فاطمی، گرفت که علاوه بر برگزاری دوره­های آنلاین و افلاین در ایام فاطمیه، برای مخاطبین بین الملل، همایش حضوری بین المللی نیز برگزار گردد.

 خانم احمدی میانجی ادامه داد: در همین راستا ،کمیته علمی همایش با توجه به بازخورد دوره­های قبلی، عنوان« چالش­های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی» را انتخاب و طی برگزاری جلسات مداوم محورهای اصلی و فرعی همایش را تعین کرد.

 برنامه‌ریزی برای «چالش­های هویت فردی و خانوادگی و الگوی فاطمی» ‌

 وی افزود: چالش­‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی در چهار حیطه هویت فردی، خانوادگی، معنوی و اجتماعی تنطیم گردید، دو محور «چالش­های هویت فردی و خانوادگی و الگوی فاطمی» در همایش خرداد ماه سال ۱۴۰۳ و چالش­­های هویت معنوی و اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.

 عضو هئیت علمی جامعه المصطفی خاطر نشان کرد: از تمام مراکز دانشگاهی و نهادهای علمی و فرهنگی داخلی و خارجی برای ارتقای علمی همایش وانشاالله کمک به برون رفت از این چالش­ ها با استفاده از الگوی فاطمی، درخواست مشارکت فعال داریم و انشالله که در این رسالت عظیم ما را یاری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.