کد خبر : 5835
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 تیر 1402 - 9:18

قوانین تقلب‌ در آزمون‌های سراسری نیازمند تجدید نظر است

قوانین تقلب‌ در آزمون‌های سراسری نیازمند تجدید نظر است
نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بازار داغ تقلب‌های آزمون سراسری تأکید کرد که در قوانین این آزمون‌ها باید تجدید نظر صورت پذیرد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛در ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری آمده است که اگر نسبت به نتایج یک داوطلب شبهه‌ای وجود دارد، باید برای رفع این شبهه آزمون مجددی برگزار شود؛ در این ماده واژه «داوطلب» کاملاً مشخص است و به فردی می‌گویند که وقتی برای شرکت در آزمون ثبت‌نام می‌کند، شماره داوطلبی دریافت کرده و از آن روز تا پیش از ثبت‌نام در دانشگاه و دریافت شماره دانشجویی همچنان داوطلب محسوب می‌شود؛ اما اگر تخلف کنکوری همین فرد در زمانی که وی به دوره دانشجویی رسیده است ثابت شود دیگر ماده ۱۱ شامل حال او نمی‌شود چون وی دیگر داوطلب نیست و دانشجو شده است.

پیرامون این موضوع گفت‌وگویی با سید غنی نظری خانقاه عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی داشتیم که وی با اشاره به قانون تخلفات کنکور، گفت: قانون باید با افرادی که تقلب می‌کنند با جدیت هرچه‌ تمام‌تر برخورد کند. به عنوان مثال فردی که با تقلب پزشک می‌شود یا در آزمون استخدامی، استخدام می‌شود هر زمان که تقلب این شخص مشخص شد، قانون باید با جدیدت برخورد کند.

* بازار تقلب در آزمون‌های سراسری خیلی زیاده شده است

نظری خانقاه با تاکید بر اینکه متأسفانه بازار تقلب در آزمون‌های سراسری خیلی زیاده شده و حیثیت آزمون‌ها زیر سوال رفته است، گفت: قانون باید بازدارنده باشد، هرجا قانون‌ بازدارنده نیست یعنی قانون اثرگذاری ضعیفی دارد و نمی‌تواند قانون مناسبی باشد. باید در قوانین آزمون‌ها تجدیدنظر صورت بگیرد.

وی به بخش دیگری از تخلفات داوطلبان کنکور اشاره و خاطرنشان کرد: در دانشگاه بحث مغایرت معدل داریم که به عنوان مثال دانشجویی در کارشناسی ارشد اعلام می‌کند که معدلش ۱۵/۵۰ است ولی بعد از قبولی و ورود به دانشگاه مشخص می‌شود که معدلش ۱۵/۲۰ بوده و در آزمون براساس معدل ثبت شده نفر پانزدهم می‌شود. این یعنی آن دانشجو اظهارات خلاف واقع داشته و دستگاه اجرایی اگر اراده کند باید جلوی این تخلفات را بگیرد.

نظری خانقاه در پایان گفت: حق مکتسبه اگر نامشروع باشد، دیگر حق مکتسبه نیست و قانون زمانی از حقوق مکتسبه حمایت می‌کند که مشروع بدست آمده باشد نه غیرمشروع.

به گزارش فارس، این روزها بازار کانال‌های مجازی مدعی فروش سؤالات کنکور در غفلت مسؤولان داغ است، این کانال‌ها انواع هندزفری نامرئی و تجهیزات ویژه تقلب را به داوطلبان کنکور پیشنهاد می‌دهند و هزینه میلیونی دریافت می‌کنند و چه بسیارند داوطلبانی که اینچنین هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند.

هندزفری نامرئی یکی از ابزارآلات تقلب است، این هندزفری بخشی از یک گیرنده رادیویی یا بخشی از تلفن یا دستگاه شنیداری است که در گوش قرار می‌گیرد و صداها از این طریق دریافت می‌شود، مشاهده این هندزفری تقریبا غیرممکن است، تعدادی از ابزارآلات تقلب زیرپوست داوطلبان یا در گوش آنها با جراحی کاشته می‌شود.

ورود افراد متقلب با دانش کم به دانشگاه نه تنها نظام آموزشی کشور را دچار چالش می‌کند، چرا که این افراد هم‌سطح سایر دانشجویان نیستند، چه بسا سبب ایجاد آسیب جدی به مردم و حتی در مواردی سبب از دست رفتن جان آنها می‌شود، این افراد اکثرا در رشته‌های پزشکی و مهندسی پذیرش می‌شوند. تخلف آنها اگر قبل از دریافت شماره دانشجویی و دانشجو شدن محرز شود، براساس قانون قابل پیگیری است اما اگر دانشجو شوند، قانونی برای رسیدگی به تخلف و تقلب آنها وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.