کد خبر : 7325
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 - 7:54

مسیر قم- تهران در انتظار اتوبوس‌های تازه نفس

مسیر قم- تهران در انتظار اتوبوس‌های تازه نفس
مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم در رابطه با فرسودگی اتوبوس‌های خط قم به تهران، تاکید کرد:در قانون بودجه سال جاری تسهیلاتی فراهم شده و بر اساس آخرین اطلاعاتی که داریم ۲۷ دستگاه اتوبوس با عمر پنج سال به استان قم تخصیص پیدا کرده و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند از این مزایا استفاده کنند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ سفر از دوران گذشته تا امروز با هر هدف که صورت بگیرد (کاری، تحصیلی، تفریحی و سرگرمی، دید و بازدید) جزیی جدانشدنی از زندگی انسان بوده است؛ در این بین یکی از نکاتی که اهمیت دارد و لذت سفر را هر چند که مسافت کوتاه هم باشد برای ما دو چندان می‌کند، انتخاب وسیله حمل و نقل در دسترس، ایمن و راحت و باکیفیت است.

در بین وسایل نقلیه برای سفر، اتوبوس با توجه به مقرون به صرفه بودن و دسترسی سریع به ویژه برای سفرهای با مسافت کم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین کیفیت ناوگان اتوبوس رانی در هر منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در استان قم حجم سفر به تهران با توجه به نزدیکی به پایتخت بسیار زیاد است و همواره در میدان ۷۲ تن قم مسافران زیادی قصد سفر به تهران را دارند و به دلایل مختلف اتوبوس را برای سفر انتخاب می‌کنند، مسافرینی که از فرسودگی اتوبوس‌های خط قم – تهران که شرایط سختی را برای مسافرین ایجاد می‌کند گلایه دارند.

گزارشاتی مبنی بر فرسودگی اتوبوس‌های خط قم- تهران، ظرفیت‌ ۴۴ نفره اتوبوس‌ها و بعضا مسافرگیری بیش از ظرفیت و چگونگی بیمه برای این مسافران به دست ما رسیده است که با هدف بررسی این مشکلات به گفت‌وگو با مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم پرداختیم.

سیدرضا حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اتوبوس‌های خط قم – تهران عنوان کرد: در روزهای پیک به عنوان مثال جمعه‌ها بعدازظهر یا مناسبت‌ها و روزهای تعطیلی حدود چهل تا پنجاه دستگاه اتوبوس بین قم – تهران مسافران را جابه‌جا می‌کنند.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم، پذیرش مسافر بیش از ظرفیت اتوبوس‌های خط قم به تهران را رد کرد و گفت: در این خط سه نوع اتوبوس ۴۴ نفره، ۳۲ و ۲۵ نفره وی آی پی وجود دارد؛ لذا مسافرگیری بیش از ظرفیت اتوبوس‌ها امکان پذیر نیست، زیرا علاوه بر این که در ایستگاه ساماندهی مسافرین دو یا سه اتوبوس در حال مسافرگیری هستند حداقل ده اتوبوس در داخل پایانه آمادگی مسافرگیری را دارند.

حسینی با بیان اینکه پلیس‌راه اجازه تردد به اتوبوس‌هایی که بیش از ظرفیت مسافر داشته باشند را نمی‌دهد، اظهار کرد: برای اتوبوس‌ها صورت وضعیت صادر می‌شود؛ به این معنا است که متناسب با ظرفیت اتوبوس صدور صورت وضعیت انجام می‌شود لذا اصلا این امکان برای رانندگان وجود ندارد که حتی یک نفر بیشتر از ظرفیت مسافرگیری داشته باشند.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم با اشاره به اینکه مسافرین نیز بیش از ظرفیت اتوبوس سوار نمی‌شوند و با توجه به تعداد اتوبوس‌ها لزومی برای این کار وجود ندارد، بیان کرد: بیمه مسافرین بر اساس صورت وضعیتی است که طبق ظرفیت اتوبوس صادر می‌شود؛ بنابراین مسافرین خارج از ظرفیت نمی‌توانند از مزایای بیمه استفاده کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه با راننده متخلف در بحث مسافرگیری بیش از ظرفیت اتوبوس برخورد می‌شود، یادآور شد: وظایف ما پشتیبانی و ارائه خدمات در پایانه‌ها است اما در عین حال اگر به صورت مصداقی گزارشی از مسافرگیری بیش‌ از ظرفیت اتوبوس داشته باشیم، پیگیری و به کمیسیون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای منتقل می‌کنیم تا برخورد قانونی با فرد متخلف صورت بگیرد؛ حتی امکان قفل کردن کارت هوشمند راننده و عدم اجازه برای رانندگی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم در رابطه با فرسودگی اتوبوس‌های خط قم به تهران، تاکید کرد: در این که ناوگان اتوبوس فرسوده است شکی نیست و این مسئله را قبول داریم؛ البته در قانون بودجه سال جاری تسهیلاتی فراهم شده و بر اساس آخرین اطلاعاتی که داریم ۲۷ دستگاه اتوبوس با عمر پنج سال به استان قم تخصیص پیدا کرده و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

حسینی با بیان اینکه امیدواریم با تخصیص سهمیه ۲۷ دستگاه اتوبوس عمر ناوگان اتوبوسرانی بهبود پیدا کند، اضافه کرد: اتوبوس‌های خارج از خط قم – تهران از جمله مشهد، شیراز، اصفهان و به ویژه مهران و سایر نقاط اتوبوس‌های ۲۵ نفره وی‌آی‌پی است و به لحاظ کیفیت و عمر ناوگان در شرایط مناسبی قرار دارد.

وی در ادامه افزود: در خصوص کیفیت خط قم تهران اعتقاد داریم که به هر حال تعدادی از اتوبوس‌ها فرسوده هستند و امیدواریم که با واردات و تخصیص اتوبوس به استان جایگزینی صورت بگیرد و شاهد بهبود در وضعیت ناوگان خط قم – تهران باشیم.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم، با بیان اینکه بیمه پاسخگوی تعداد مسافرینی است که در صورت وضعیت اتوبوس وجود دارد، عنوان کرد: برای هر اتوبوس براساس ظرفیتی که دارد صورت وضعیت صادر می‌شود، البته این امکان وجود دارد اتوبوسی با ۱۰ نفر صورت وضعیت بگیرد، بنابراین بر اساس تعداد مسافری که در صورت وضعیت قید شده بیمه برای مسافرین صادر می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.