کد خبر : 2679
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 11:46

نقش سواد رسانه در زیست مجازی

نقش سواد رسانه در زیست مجازی
امروز سواد رسانه ای نقش موثری در نوع کنشگری و فعالیت مخاطبان در فضای مجازی دارد که در این رستا باید اقدامات موثری در کشور صورت بگیرد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  خداوند در قرآن کریم می فرمایند: «اگر خبری به شما رسید که نسبت به صحت‌وسقم آن تردید دارید نیاز به بررسی و تامل بیشتر است.»؛ امروز فضای مجازی دریای بی کرانی از اطلاعات درست و غلط است که بین مخاطبان دست به دست می شود.

در بین این حجم تبادل اطلاعات در فضای مجازی، کاربران و مخاطبان اندکی هستند که به این فرمایش قرآن عمل کرده و به دنبال درستی خبر می روند.

یکی از مهمترین عوامل موثر و ضروری برای فعالیت در فضای مجازی داشتن سواد رسانه است. امروز کارشناسان به این مسئله اذعان دارند که داشتن سواد رسانه ، مخاطبان را در مقابل حجم انبوهی از اطلاعات در این فضا واکسینه می کند.

برای زندگی در عصر حاضر سواد رسانه ای یکی از مهارت های اصلی است. مهارتی که باید به مردم آموزش داده شود تا استفاده بهینه از رسانه ها با حداقل آسیب ها را شاهد باشیم. هرچه قدر سطح سواد رسانه ای مردم یک کشور بالاتر برود آسیب های ناشی از استفاده غلط از رسانه ها حتما کاهش پیدا خواهد کرد.

از همین رو باید گفت بجای اینکه ما ورود اطلاعات به فضای مجازی کشور را به صورت فیزیکی و زیرساختی و یا قانونی و حقوقی بگیریم می توانیم با افزایش سواد رسانه ای جامعه را در مقابل این حجم عظیم اطلاعات واکسینه کنیم.
مردم را باید به مهارتی مسلح کنیم که انبوه اطلاعات را دریافت کنند ولی بتوانند اطلاعات صحیح را شناسایی کنند، پیام های رسانه ای را بتوانند تحلیل کنند، منابع درست خبری را بتوانند از منابع فیک خبری تشخیص دهند.

سواد رسانه ای به قدر مهم و حیاتی است که در بسیاری از کشورهای خارجی چندین دهه است که این مهارت در مدارس آموزش داده می شود و اقدامات موثری در این حوزه انجام داده اند اما در ایران هنوز  این مسئله جدی گرفته نشده و مغفول مانده است.

البته در سال ۱۳۹۵ با تمام تاکیدات و تلاش ها فقط یک کتاب آموزش سواد رسانه در پایه دهم قرار گرفت که در این بیابان بی آب همین هم خوب است اما کافی نیست و اقدامات بیشتری باید صورت بگیرد تا تلفات در این عرصه روز به روز کمتر شود.

امروز در عصری قرار داریم که سرعت رشد و پیشرفت تکنولوژی بسیار بالاست و همین مسئله باعث ضربه به خانواده ها، جوانان و نوجوانان و تمام مخاطبانی است که در عرصه سواد رسانه ضعیف هستند.

بحث دیگری که در این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است شبکه ملی اطلاعات است. شبکه ملی اطلاعات در بسیاری از کشور ها حتی اروپا راه اندازی شده است و این گونه نیست که گردش آزاد اطلاعات وجود داشته باشد و هر کسی  و هر طریقی که می خواهد هر اطلاعاتی را به اشتراک بگذارد. شبکه ملی اطلاعات می تواندمانع از نشر هر اطلاعاتی شودو در مقابل بسیاری از آسیب ها خواهد ایستاد که باید دولت و حاکمیت در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.