کد خبر : 12624
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1402 - 18:12

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

کم‌آبی از زمستان به سراغ قم آمد/ مصرف آب در روستاها بیش از سه برابر شهر قم است

کم‌آبی از زمستان به سراغ قم آمد/ مصرف آب در روستاها بیش از سه برابر شهر قم است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه مصرف آب در روستاها بیش از سه برابر شهر قم است، گفت: باتوجه‌به کاهش بارش‌ها در استان و سرشاخه‌های دز کم‌آبی در همین زمستان به سراغ قم آمده که مردم باید در مصرف آب توجه کنند.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حسن بختیاری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات آب و فاضلاب استان برگزار شد، اظهار داشت: تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب یک حرکت جهشی در ارتقای خدمت‌رسانی در حوزه آب و فاضلاب در این شرکت بود.

کم‌آبی از زمستان به سراغ قم آمد
وی با اشاره به شرایط خاص آبی استان گفت: امیدوار بودیم پاییز پربار مشکلات استان را برای سال آینده کمتر کند؛ اما شرایط خاص اقلیمی امروز ما را به این حرکت سوق داد که در فصل تابستان و زمستان صحبت از صرفه‌جویی شود و این موضوع کمک بیشتر مردم عزیز استان را می‌طلبد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم  با اشاره به اینکه باید برنامه‌ریزی‌های خاص برای صرفه‌جویی مصرف آب داشته باشیم، افزود: از هم اکنون کمیته‌های بحران آب را تشکیل داده‌ایم که درگذشته خردادماه این کمیته فعالیت خود را آغاز می‌کرد.
وی در ادامه با اشاره به شرایط کیفی آب استان عنوان کرد: حدود یک ماه اخیر شرایط کیفیت آب استان کاهش پیدا کرده است که شرایط بارش‌ها در حوزه بالادست دز و سد کوچری مطلوب نیست، برخلاف سال گذشته که بارش‌های خوبی داشتیم امسال محدودتر است.

کاهش کیفیت آب استان به دلیل کم‌بارشی است
بختیاری با اشاره به اینکه  ۷۰ درصد میزان بارش‌ها در حوزه سرشاخه‌های دز و سد کوچری کمتر است، گفت: چند منبع تأمین آب در استان قم داریم که یکی از آن‌ها سد کوچری است که پیش‌ازاین ۷۰ درصد آب استان از سد کوچری تأمین و بقیه آن از چاه علی‌آباد تأمین می‌شد که امروز به ۵۵ درصد رسیده ‌و بالاجبار بقیه را از منابع آبی استان تأمین می‌کنیم که کیفیت خوبی ندارد.
وی اضافه کرد:  البته کنترل‌های لازم در آزمایشگاه‌ها انجام و جای نگرانی نیست اما شوری که مردم حس می‌کنند به‌خاطر کاهش کیفیت آب است.

توسعه شبکه فاضلاب یکی از مطالبات مردم است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به طرح‌های فاضلاب در استان بیان کرد: این طرح‌ها با اعتبارات تخصیصی از سوی دولت انجام می‌شود و استان قم در این زمینه ضعیف است و به‌عنوان یکی از شهرهایی که در انتهای رتبه‌بندی قرار داریم.
وی ادامه داد: حدود ۴۲ درصد از شهر استان فاضلاب دارد درحالی‌که در کلان‌شهرهای کشور این رقم ۷۰ درصد است که باید با برنامه‌ریزی مناسب به میانگین کشوری برسیم. توسعه شبکه فاضلاب یکی از مطالبات مردم است.

افزایش پلکانی قبوض آب مشترکان پرمصرف
بختیاری در ادامه با اشاره به آب‌بها و افزایش قیمت آب عنوان کرد: در حد الگوی مصرف افزایش محسوس و قابل‌توجه نداشتیم؛ اما برای مشتریان پرمصرف به‌صورت پلکانی افزایش داشتیم و درخواست داریم شهروندانی که در حوزه مشترکین بد مصرف قرار دارند نسبت به صرفه‌جویی اهتمام داشته باشند و مصرف آب را مدیریت کنند.
وی افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار داشتیم و در مجموعه استان جز دستگاه‌های برتر در زمینه جذب اعتبار بودیم که این موضوع نتیجه زحمات همکاران مجموعه آب و فاضلاب است.

  ۲۴۰ کیلومتر شبکه فرسوده فاضلاب استان اصلاح می‌شود  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: بیش از ۹۰ کیلومتر در بخش‌های مختلف استان شبکه اصلی آب را اجرا کرده و توسعه داشتیم و در بخش فاضلاب ۲۸ کیلومتر اصلاح و توسعه داشتیم و بیش از ۲۴۰ کیلومتر شبکه فرسوده فاضلاب در استان داریم که با توجه به ضرورتی که وجود دارد تلاش می‌شود نسبت به اصلاح آن اقدامات اساسی انجام شود.
وی عنوان کرد: پروژه مهم و زیرساخت اساسی در استان پروژه خط انتقال پردیسان است که حدود ۲۱ کیلومتر خط انتقال از پردیسان تا تصفیه خانه امسال ۶ کیلومتر آغاز شده است.

  شست و شوی ۳۴۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب استان  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: امسال عمده فعالیت‌های ما حرکت در زمینه فاضلاب است و سال گذشته موضوع آب مورد توجه بود، سالیانه حدود ۲۰ میلیارد تومان موادی برای خشک کردن لجن استفاده می‌شود که جز موادی است که تحریم بوده و وارداتی است که با سیستم جدیدی که در حال اجرا است صرفه جویی خوبی انجام می‌شود و نیاز به این ماده وارداتی از بین می‌رود، امسال ۳۴۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب را شست و شو دادیم که سبب افزایش عمر شبکه‌های ما در سطح شهر خواهد بود.
بختیاری عنوان کرد: باید به تامین آب از منابع محلی و منابع موجود در روستاها از جمله قنات‌ها توجه بیشتری شود، در این زمینه فعالیت‌هایی در سال جاری داشتیم و در روستاها شرایط صرفه جویی و مدیریت بهینه آب توسط مردم وجود ندارد و سرانه مصرف آب در روستاها بسیار بالاست، در شهر قم ۲۰۰ لیتر میزان مصرف آب است که در برخی روستاها تا ۷۰۰ لیتر هم می‌رسد و آبی که برای شرب باید مصرف شود اسراف می‌شود.
وی افزود: در حوزه اصلاح و بهبود مدیریت سیستم‌های مرتبط با مجموعه آب‌رسانی شرکت آب و فاضلاب استان رویکردهای جدیدی آغاز کرده و استفاده از سیستم هوش مصنوعی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد: براساس اینکه بتوانیم شرایط پایداری در زمینه آب شرب استان داشته باشیم استفاده از همه ظرفیت‌های آبی در صورتی که مشکل کم آبی تشدید شود مورد توجه قرار گرفته  و در این زمینه چاه‌های استان فعال و بهره مندی از ظرفیت چاه‌های شهرداری مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.