کد خبر : 2536
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اسفند 1401 - 13:47

در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت؛

هشت میلیون نهال در قم غرس می‌شود/کاشت ۵ هزار اصله نهال در محدوده جمکران

هشت میلیون نهال در قم غرس می‌شود/کاشت ۵ هزار اصله نهال در محدوده جمکران
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از «طرح مردمی کاشت میلیارد درخت» که در دولت سیزدهم کلید خورده است خبر داد و گفت: در این طرح که از ابتدای سال آینده آغاز می شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد، کاشت هشت میلیون نهال در استان در دستور کار قرار دارد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمد شعاعی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت هفته درختکاری اظهار داشت: با توجه به این که کشور ایران از اعضای کنوانسیون سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا است، این کنوانسیون کاشت هزار میلیارد اصله نهال تا سال ۲۰۳۰ در سراسر جهان را در دستور کار قرار داد و ایران نیز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را از سال آینده آغاز خواهد کرد.

وی گفت: در این طرح که چهار سال به طول می انجامد، تعهد استان قم تولید و کاشت هشت میلیون نهال است که تولید نهال را از امسال آغاز کرده ایم و کار غرس نهال ها از سال آینده با مشارکت مردم، شرکت ها، بخش خصوصی و ارگان ها آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: طبق این طرح، قرار است هر سال دو میلیون اصله نهال در استان قم غرس شود که شامل یک میلیون و چهارصد هزار اصله نهال در مناطق بیابانی، ۲۵۰ هزار اصله نهال در فضاهای سبز شهری، ۵۰ هزار اصله در مناطق جنگلی و ۳۰۰ هزار برای زراعت چوب است.

شعاعی در ادامه به برنامه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در هفته منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در این هفته که از فردا(پانزدهم اسفند) آغاز می شود و تا بیست و یکم اسفند ادامه خواهد داشت، برنامه های متعددی در نظر گرفته ایم.

وی گفت: نصب بیلبوردهای تبلیغ کاشت درخت در آزادراه قم – تهران، تهیه کلیپ های فرهنگی، توزیع ۶۰ هزار اصله نهال در طول این هفته، مسابقات رادیو تلویزیونی، میثاق با شهدا با حضور در گلزار شهدای مدافع حرم، اهدای خون و همایش تکریم شبانان و گله داران از جمله برنامه های این هفته محسوب می شود.

وی افزود: در طول این هفته در دو مدرسه استان زنگ روز درختکاری نواخته خواهد شد تا دانش آموزان با فرهنگ کاشت درخت هرچه بیشتر آشنا شوند.

شعاعی گفت: روز پانزدهم اسفندماه به مناسبت ایام مبارک سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج)، غرس درخت در مجاورت مسجد مقدس جمکران با حضور مسوولان، نیروهای هلال احمر و طلاب بسیجی برگزار می شود.

وی ادامه داد: استقرار موکب اداره کل منابع طبیعی قم در عمود ۵۵ در بلوار پیامبر اعظم(ص) در روز نیمه شعبان و خدمت رسانی به زائران و فرهنگ سازی غرس درخت، رژه خودرویی با مشارکت یگان های حفاظت سایر ارگان ها، شرکت در نماز جمعه و غرس ۶۰ اصله نهال در محوطه مصلی، اجرای برنامه های فرهنگی و افتتاخ ساختمان اداره کل منابع طبیعی شهرستان کهک از دیگر برنامه های اداره کل منابع طبیعی استان قم در طول هفته منابع طبیعی است.

وی همچنین گفت: نظارت بر مراتع استان قم، مدیریت چرای دام، ممیزی مراتع، کاشت نهال در مناطق مختلف قم، عملیات بذرپاشی، کاشت گیاهان دارویی، عمیات مراقبت و نگهداری از نهال های کاشته شده، احداث کانال و عملیات کنترل آفات از جمله اقدام های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم از ابتدای سال جاری تا کنون بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.