کد خبر : 6141
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1402 - 16:18

معاون رئیس جمهور:

«هوش مصنوعی» فرصت جبران تمام عقب افتادگی های علمی است/مهم‌ترین اولویت علمی و فناوری کشور هوش مصنوعی است

«هوش مصنوعی» فرصت جبران تمام عقب افتادگی های علمی است/مهم‌ترین اولویت علمی و فناوری کشور هوش مصنوعی است
معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید با آینده شناسی دقیق از هوش مصنوعی به عنوان فرصت استفاده کنیم گفت: «هوش مصنوعی» فرصت تغییر قدرت ها و بنوعی فرصت جبران تمام عقب افتادگی های علمی است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در رویداد «تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی» در قم بابیان اینکه موضوع تولید علم تجربی بر مبنای مشاهده بوده است گفت: بشر در نهایت به دانش و آگاهی دست یافته و سپس با بینش زندگی خود را طراحی کرده است.

وی افزود: در صده اخیر دو اتفاق در مشاهده ورزی ما در علوم تجربی رخ داد و از این رو تعداد و حجم داده‌های زندگی ما و تولید داده‌ها زیاد شد و نیز ابزار‌های ذخیره سازی اطلاعات قوی شد.

فیروزآبادی بااشاره به این حجم عظیمی از اطلاعاتی که امروز در اختیار بشر قرار دارد گفت: ماشین در کاوش این اطلاعات به کمک بشر آمد و ابزار ماشین با فهم در عملکرد مغز انسان تلفیق و در نهایت به ابزار «هوش مصنوعی» رسیدیم.

وی افزود: هوش مصنوعی با مدد داده‌های عظیم و ذخیره ساز‌های بزرگ و الگوریتم‌های مغز به ابزار تولیدکننده تبدیل شده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه فناوری این ویژگی را دارد که انسان را در برونش تقویت و در درون ضعیف می‌کند گفت: هوش مصنوعی تولیدکننده است و فکر می‌کند و در کمتر از پنج سال آینده حتی طراحی‌های تکنولوژی را هوش مصنوعی انجام خواهد داد.

وی افزود: رویکردحوزه علمیه برای استفاده از هوش مصنوعی در بحث فقهی نشانه دوراندیشی حوزویان است.

دهقانی با بیان اینکه بشر با هوش مصنوعی توان فکری و ذهنی را توام با توان جسمی و اجتماعی از دست داد گفت: اگر صرفا استفاده کننده هوش مصنوعی باشیم در ۱۰ سال آینده به مصرف کننده صرف تبدیل می‌شویم گفت: در همه دنیا و در کشور ما به شکل ویژه به هوش مصنوعی به عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند که چگونه جلوی آن را گرفته و کنترلش کنیم و، چون آن را نمی‌شناختیم مقهور آن شدیم.

وی ادامه داد: اگر به هوش مصنوعی به عنوان تهدید نگاه کنیم این اتفاق بد به شکل شدیدتری برای ما خواهد افتاد و باید با آینده شناسی دقیق از هوش مصنوعی به عنوان فرصت نگاه کنیم که فرصت تغییر قدرت‌ها بوجود می‌آید و فرصت جبران تمام عقب افتادگی علمی است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بزرگ‌ترین مزیت در هوش مصنوعی داشتن نیروی انسانی توانمند در کشور است گفت: خیل عظیمی از جوانان تحصیل کرده داشته و از نظر توان علمی نسبت به دنیا برتری داریم.

وی گفت: در مسیر ایجاد چند هاب فناوری با مرکزیت بخش خصوصی و خیران قرار داریم و راه اندازی هاب‌های فناوری هوش مصنوعی همکاری اساتید حوزه را در شاخه‌های علوم دینی می‌طلبد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.