کد خبر : 10999
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 9:22

چرا برخی گفت‌وگوهای زوجین به دعوا منجر می‌شود؟

چرا برخی گفت‌وگوهای زوجین به دعوا منجر می‌شود؟
یک مدرس فن بیان با اشاره به اینکه گاهی گفتن یک جمله می‌تواند یک خانواده را ازهم بپاشد، تصریح کرد: اینکه یک فرد با چه لحنی و با چه کلماتی سخن بگوید و حرف بزند انتخاب اوست که می تواند این انتخاب در آینده رابطه او تاثیر مثبت یا منفی جدی داشته باشد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ بتول نجفی  با بیان اینکه اساس رابطه بر گفت و گو است، عنوان کرد:  به طور کلی یک فرد درابتدا با حواس پنچگانه اطلاعات را از اطراف دریافت می کند و سپس شروع به سخن گفتن کرده و اطلاعات را از ذهن خود استخراج می کند، در واقع تنها راهی که انسان می تواند اندیشه خود را به بیرون منتقل کند، همین حرف زدن و سخن گفتن است.

وی افزود: در یک رابطه همچون رابطه زن و شوهر، وقتی گفت و گو شکل بگیرد و در واقع هر دو نفر گوینده و شنونده باشند، آن رابطه سالم است و سخن گفتن یک نفر کافی نیست، برخی افراد در کل کم حرف هستند که این ها ریشه دردرون گرایی و یا نوع و تایپ شخصیتی آن ها دارند.

پیش از ازدواج از نوع شخصیت و کم‌حرفی طرف مقابل آگاهی پیدا کنید

این مدرس فن بیان با بیان اینکه درون گرایی و یا کم‌حرف بودن در همان صحبت‌های ابتدایی پیش از ازدواج مشخص می‌شود، گفت: افراد برون‌گرا راحت تر حرف خود را به بیرون منتقل می‌کنند و بیشتر اطلاعات می‌دهند، البته جنسیت افراد نیز در بروز احساس و سخن گفتن تا حدی موثر است.

نجفی تصریح کرد: به طورکلی خانم ها تمایل بیشتری دارند تا درونیات خود را بیرون بریزند و این کار آن ها را آرام می‌کند اما مردها عمل‌گرا هستند و برای مثال برای ابراز عشق و علاقه به کسی بیشتر به او نگاه میکنند و اقدامی مثل هدیه دادن را انجام می‌دهند.

تاثیر قابل توجه جنسیت بر نوع بروز احساسات

این مدرس فن بیان ادامه داد: از همان ابتدای کودکی اگر دقت شود یک دختر بچه معمولا زودتر شروع به سخن گفتن می‌کند اما یک پسر بچه زودتر اندام های خود را حرکت می‌دهد و بیشتر بازی های حرکتی همچون فوتبال، بدو بدو و کارهایی از این قبیل را انجام می‌دهد در حالی که دختر بچه ها بیشتر تمایل دارند برای عروسک ها خود قصه گفته و شعر بخوانند همه این ها شاید در نگاه اول ساده به نظر بیاید اما این نشان دهنده تفاوت سیستم مغزی دختر و پسر است.

نجفی عنوان کرد: در رابطه زناشویی دو طرف باید علاوه بر صحبت کردن با یکدیگر پذیرای شنیدن سخن طرف مقابل خود باشد و این یک هنر است، اگر یار عاطفی یک شخص زیاد صحبت نمی‌کند باید به او بگوید نیاز به سخن گفتن دارد؛ چراکه سخن گفتن و شنیدن صحبت های یکدیگر در رابطه زن و شوهر در پیشگیری از بسیاری از مشکلات تاثیر جدی دارد.

شنیدن فعال چیست؟

این گوینده رادیو و مدرس فن بیان، باتاکید براینکه مغز به صورت گزینشی در برخی موارد عمل می‌کند اظهار کرد: به این معنا که یک شخص ممکن است برخی سخنان طرف مقابل را که دوست ندارد و تمایلی به شنیدن آن ندارد را حتی با اینکه صدای آن سخن را می شنود در واقع اصلا گوش نکند و توجهی ندارد و این به معنای این است که شنیدن فعالی وجود ندارد.

وی گفت: یکی از نکات بسیار مهم در گفت و گوی میان زن و شوهر این است که اگر مطلبی را فرد از همسر خود شنید و خواست که نسبت به آن عکس العمل نشان دهد باید ابتدا از طرف مقابل بپرسد که آیا منظور تو از این حرف همین است که من متوجه شدم یا خیر؟ این کار از بحث های بیجا در ادامه گفت و گو جلوگیری می‌کند.

در جواب دادن شتاب نکنید

نجفی با تاکید براینکه در جواب دادن به سخن همسر در یک گفت و گو نباید عجله و شتاب کرد، افزود: اینکه به محض شنیدن سخنی از همسر در صدد پاسخ و عکس العمل به حرف او باشیم، کار اشتباهی است بلکه باید به خود و طرف مقابل زمان دهیم، صبر کنیم و سخنانی را که شنیدیم تجزیه و تحلیل کنیم تا بتوانیم با کلمات مناسب و منطقی پاسخ دهیم؛ درواقع با این کار جملاتی را بر زبان نمی‌آوریم که بعدها برایمان پشیمانی به بار آورد.

این مدرس فن بیان عنوان کرد: گاهی احساسات منفی ما نسبت به سخنان طرف مقابل آنقدر زیاد است که فرد نمی‌تواند منطقی پاسخ دهد و این احساس را هر فرد در آن لحظه در درون خود متوجه می‌شود، این جا بهترین راهکار این است که پاسخ دادن را به روزهای آینده موکول کرده و فرد فقط سکوت کند، این فاصله زمانی بازهم به فرد کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا از شدت احساسات کاسته شود و خرد بر احساس غلبه کند؛ در نتیجه کلمات و جملاتی برای پاسخ پیدا می‌کند که در طولانی مدت مانع از آسیب به رابطه زناشویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی گفتن یک جمله می‌تواند یک خانواده را ازهم بپاشد، تصریح کرد: اینکه یک فرد با چه لحنی و با چه کلماتی سخن بگوید و حرف بزند انتخاب اوست که می تواند این انتخاب در آینده رابطه او تاثیر مثبت یا منفی جدی داشته باشد.

نجفی با تاکید براینکه نگاه کردن به طرف مقابل موقع شنیدن صحبت‌های او بسیار مهم است، گفت: یک زن و شوهر هنگامی که باهم سخن می‌گویند باید تمام تمرکز خود را به سمت طرف مقابل جلب کنند، اینکه یک نفر صحبت کند و طرف مقابل با گوشی موبایل مشغول باشد یا بی توجهی کند، به رابطه آسیب می‌زند و این ارتباط چشمی بسیار موثر است.

زمان گفت‌وگو را بشناسیم

وی اظهار کرد: زمان گفت و گو یکی از نکات بسیار مهمی است که برای گفت و گو بین زن و شوهر مهم است، این زمان باید از قبل میان زوج هماهنگ شود تا هردو با آرامش و با برنامه ریزی قبلی به صحبت کردن بپردازند، زمانی که فرد خواب آلوده و گرسنه است یا قرار مهمی در آن روز دارد زمان مناسبی برای صحبت نیست.

وی ادامه داد: زمانی که زن و شوهر در جمع خانوادگی و یا در حضور سایر افراد حتی بچه های خودشان هستند، اصلا موقع صحبت و بحث های مهم بین زن و شوهر نیست.

این مدرس فن بیان تاکید کرد: وقتی یک آقا از سرکار به منزل برمی‌گردد در نیم ساعت اول نباید همسر با او زیاد صحبت کند، به تعبیری وقتی مرد از بیرون می‌آید کفش های خود بیرون از منزل می گذارد اما افکار بیرون از خانه در ساعات اول هنوز از مغز او بیرون نرفته است و این نکته مهمی است که برخی خانم ها کمتر دقت می کنند، از طرف دیگر مردان نیز باید زمان سخن گفتن با همسر خود را بدانند.

وی ادامه داد: چند روز پیش از شروع سیکل قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی خانم ها و همچنین زمانی که خانم مشغول فرزندان و یا کارهای خانه هستند نیز اصلا زمان مناسبی برای صحبت های مهم و بحث کردن نیست؛ پیش از سفر، در حین سفر و در میهمانی ها نیز نباید صحبت‌های مهم بین زن و شوهر انجام شود، نکات به اهر ساده و پیش پاافتاده وقتی نادیده گرفته شوند موجب می شود تا یک گفت و گوی ساده نهایتا به یک بحث بزرگ میان زن و شوهر بینجامد و در آینده هردونفر اصلا تمایلی به سخن گفتن بایکدیگر نداشته باشند.

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.