کد خبر : 11212
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 17:50

کلاس خالی از معلم نداریم

کلاس خالی از معلم نداریم
سخنگوی وزیر آموزش و پرورش درباره جذب معلمان و مشکل کمبود معلم در مدارس توضیحاتی ارائه کرد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در یک سال گذشته بیش از ۳۰ هزار مدرسه نوسازی، ترمیم و ساخته شده است. البته این آمار کافی نیست. حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار مدرسه را باید سالانه نوسازی و ترمیم کنیم. در برنامه هفتم نیز به این موضوع اشاره شده است.

او ادامه داد: ما باید به معلمان مدارس غیردولتی نظارت و توجه کنیم. سرویس مدرسه به انجمن اولیا و مربیان مدارس بستگی دارد. معلمان در صورت مشکل اعلام می‌کنند و ما پیگیری می‌کنیم. استاندارد ما این است که همه معلمان ما شاغل باشند. دقیقا از سال ۹۲ وزارت آموزش و پرورش ۳۰ هزار معلم را جذب کرده اما در حد فاصل سال ۹۲ تا ۹۷ ما ۳ هزار معلم جذب کردیم و همین امر منجر شد تا امسال مشکل کمبود معلم داشته باشیم. ما ۹۰ هزار ناترازی بازنشسته و جذب معلم داشته‌ایم. قانون گذار اعلام کرد که سن آزمون کنکور تربیت معلم ۲۴ سال است.

وی افزود: علاوه بر عدم ورودی معلمان افزایش بازنشستگی از دیگر دلایل کمبود معلم امسال بود. ما اواخر شهریور و اوایل مهر به معلمان بازنشسته که امسال می‌توانستند بازنشست شوند پیامک زدیم تا کلاس‌های ما خالی از معلم نباشد. ۳۰ هزار معلم می‌توانستند بازنشست شوند اما نشدند. ۲ تا ۳ میلیون در فعالیت پرورشی همچون مسابقات قرآنی، اردوهای یک روزه خارج از مدرسه شرکت کردند. البته این آمار مطلوب نیست و ما در تلاشیم تا این آمار افزایش یابد.

فرهادی گفت: ۱۹ هزار مشاور و مربی پرورشی جذب می‌کنیم تا نظام پرورشی آموزش و پرورش تقویت شود. ما پس از تکمیل ظرفیت معلمان ابتدایی اعلام کردیم که کمبود معلم نداریم. بر اساس آمار و بررسی‌ها، ما کلاس خالی از معلم نداریم. معلمان زن ۹ ماه مرخصی بارداری دارند که در این مواقع ما معلمان را جایگزین می‌کنیم. همه کارمندان دو روز مرخصی دارند اما معلمان این مرخصی را ندارند.

وی افزود: پیش از رفع مشکل حدود ۵۰ هزار معلم جذب کردیم که از این تعداد ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر در آزمون آموزگاری و ۱۵ هزار نفر در آزمون دبیری جذب شدند. طبیعی است که باید حق التدریس‌ها پرداخت شود. ما با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشتیم تا حق التدریس‌ها پرداخت شود.

سخنگوی وزیر آموزش و پرورش گفت: توزیع شیر به چند عامل تامین اعتبار ایجاد عقد قرارداد و بخشنامه به شرکت‌ها بستگی دارد. سلامت دانش آموزان بسیار مهم است به همین علت نمی‌توان از همه شرکت‌های تولید کننده برای توزیع شیر استفاده کرد. همچنین چون شیرها فروشی نیست یکی از مشکلات توزیع است. ۲ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر مدارس تخصیص داده شده است.

او ادامه داد: آموزش و پرورش امکانات رفاهی گسترده دارد که باید بهره وری آن ارتقا یابد. این امکانات زیر نظر مدیریت منطقه‌ای است. ما ۱۳۰ درمانگاه، ۶۰۰ مرکز رفاهی و ۴۰۰ فروشگاه زنجیره‌ی داریم که برای خدمات رسانی بهتر باید شبکه شده و سازمانی در این خصوص برای خدمت رسانی راه اندازی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.