کد خبر : 12057
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آذر 1402 - 8:38

گزارشی از آینه‌دق دیگری در مرکز شهر؛

کلاف سردرگم ریل‌های متروکه

کلاف سردرگم ریل‌های متروکه
ریل‌های متروکه‌ای که با سرعتی که جمع شد؛ اما با آن سرعت به نتیجه نرسید و به‌جای اینکه مشکلی از مشکلات مردم را حل کند تبدیل به آینه‌دق دیگری در مرکز شهر شده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  سال‌ها بود که ریل‌های قطار نه سوتی می‌شنیدند و نه قطار و واگنی را می‌دیدند؛ همین بود که تبدیل به ریل‌های متروکه شدند و داستان ریل‌های متروکه استان قم شروع شد. قم در دو منطقه  حاشیه بلوار امام رضا به طول هشت کیلومتر و حدفاصل ایستگاه مرکزی و جمکران به طول هفت کیلومتر دارای ریل‌های متروکه‌ای بود که هیچ قطاری روی آنها تردد نمی‌کرد.
از همین رو سال‌ها بود که مردم و مسئولین در تلاش بودند که این ریل‌های متروکه را جمع کنند؛ اما مشکلات متعدد مانع از این اقدام می‌شد؛ اما شاهچراغی استاندار سابق قم در روزهای اول مسئولیت خود به سراغ این موضوع رفت و سه ماه بعد از پیگیری‌ها تبدیل به مصوبه و جمع‌آوری‌ها آغاز شد.

در همان روزها آیت‌الله رئیسی، رئیس دولت با سفر به قم برای این نوع پروژه‌ها هم اعتباراتی در نظر گرفت تا چهره شهر هرچه سریع‌تر زیبا شود.
پروژه‌ای دیگر در مرکز شهر آینه‌دق شد
اما قم به آینه‌دق شدن پروژه‌ها عادت دارد و یک رسم دیرینه در شهر ما حساب می‌شود چرا که قرار بود بعد از جمع‌آوری این ریل‌ها در محدود ایستگاه مرکزی تا جمکران تبدیل به فضای سبز و پیاده‌راه مردم شود؛ ولی با گذشته ماه‌ها و شاید هم‌سال‌ها هنوز اتفاقی رخ نداده و هیچ آورده‌ای برای مردم محل نداشته است جز اینکه بگویند کاش ریل‌ها بجای خود باقی می‌ماند تا حداقل با کوچک‌ترین باد بزرگ‌ترین گردوخاک در محل به وجود نیایید.
این در حالی است که فروردین سال جاری بود که معاون عمرانی شهرداری قم، عباس حلوایی‌زاده، با اشاره به آخرین وضعیت جمع‌آوری ریل‌های متروکه و اجرای طرح‌های جایگزین برای آن‌ها اظهار کرد: یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به قم، جمع‌آوری ریل‌های متروکه از سطح شهر بود که سال گذشته با انجام دو قرارداد در یک مرحله جمع‌آوری ریل‌ها و پابندها در مرحله بعد خاک‌برداری‌ها صورت گرفت.
وی با بیان اینکه برای این پروژه طراحی فاز یک و دو انجام‌شده است، اظهار کرد: در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: مطالعات اولیه ترافیکی این محور در سال گذشته انجام و مقرر شد که محور به‌صورت فضای سبز شهری با مسیرهای ویژه پیاده و دوچرخه طراحی و اجرا شود تا فضای شهر مناسبی برای شهروندان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بعد از اخذ مصوبات و ارائه اسناد مناقصه، به‌زودی پیمانکار این پروژه مشخص می‌شود، تصریح کرد: از اواسط اردیبهشت‌ماه شروع کار عمرانی و بهسازی این محور از انتهای مصلی قدس تا عمار یاسر و بعد از آن به‌صورت فاز به فاز آغاز می‌شود تا بتوانیم فضای سبز مناسبی برای شهروندان داشته باشیم.

معارضینی که بعد از جمع‌آوری ریل‌ها پیدا شدند
اما در ادامه مسیر بود که به یکباره پروژه معارضینی پیدا کرد و همین مسئله باعث توقف اجرای آن شد. ماجرای معارضین از آنجایی سرچشمه می‌گیرد که درگذشته قانونی در کشور وضع شد که هیچ‌کس نمی‌تواند مقابل حرکت مسیر راه‌آهن از زمینش مقاومتی کند مگر آنکه روزی ریل جمع شود و فرد می‌تواند مجدد ادعای مالکیت کند.
به استناد این مطلب در میانه مسئله جمع‌آوری ریل‌های متروکه، آستانه مقدسه و برخی افراد حقیقی بحث مالکیت را مطرح کرده و اکنون طرفین برای اجرای عملیات و مطالعات که می‌توانست هرچه سریع‌تر انجام و خاتمه یابد امروز درگیر چالش‌های جدید شده است.
اکنون باید منتظر مذاکره طرفین حقیقی، آستانه و شهرداری برای بحث مالکیت باشیم و با آنکه این پروژه که جزئی از مصوبات سفر استانی است، مانند کلافی سردرگم بین شهرداری، آستانه و استانداری (به‌ویژه معاونت عمرانی) که نقشی اساسی در این قصه دارد و باید سکوت را کنار گذاشته و به‌عنوان ضلع سوم مثلث رهایی مردم از شر زمین‌های خاکی به‌جامانده از ریل‌های کهن، نقشی کلیدی ایفا کند بجای خود باقی‌مانده است.

سرانجام پروژه ریل‌های متروکه ورود جهادی استاندار را می‌طلبد
هر چند که جمع‌آوری ریل‌های متروکه گام درستی بود که از سوی استاندار برداشته شد؛ اما به همان میزان عدم رسیدگی به وضعیت کنونی آن هم قابل‌دفاع و پذیرش نیست به‌خصوص این که در مرکز شهر واقع شده و علاوه بر ایجاد گردوخاک فضای نامیمونی و زشتی را ایجاد کرده است.
امیدواریم و انتظار می‌رود این موضوع خیلی زودتر از این‌ها با پیگیری استاندار به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.