کد خبر : 12216
تاریخ انتشار : جمعه 24 آذر 1402 - 18:51

آیت‌الله مکارم شیرازی:

اصلاح جامعه مشروط به اصلاح مدارس است

اصلاح جامعه مشروط به اصلاح مدارس است
یکی از مراجع تقلید گفت: هر سال هزاران نفر از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند در حالی که با هیچ مهارت و فنی آشنا نیستند، باید در کنار دروس تئوری در مدارس و دانشگاه‌ها، مهارت‌های مناسب نیز آموزش داده شود تا پس از ورود به جامعه، فرد فعال و مؤثری برای اجتماع باشند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی روز گذشته در دیدار رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش که در دفتر این مرجع تقلید در قم انجام شد، با اشاره به طرح رتبه بندی فرهنگیان گفت: مسألۀ معیشت فرهنگیان باید در اولویت قرار گیرد، هرچند وضعیت کشور از نظر درآمدی مناسب نیست، اما بودجۀ آموزش و پرورش باید بر دیگر ارگان‌ها مقدم باشد، برخی از معلمان عزیز هم از عدم پرداخت به موقع حقوقشان گلایه مند هستند که باید به آن توجه کرد.

وی اصلاح جامعه را مشروط به اصلاح مدارس دانست و افزود: اگر بخواهیم جامعه اصلاح گردد، باید از مدارس آغاز کنیم.

مرجع تقلید شیعیان با بیان خاطره‌ای از شهید بهشتی در تأسیس مدرسۀ دین و دانش قم افزود: آیت الله بهشتی معتقد بود که اگر بخواهیم تحولی در کشور ایجاد کنیم، باید بر روی دانش آموزان سرمایه گذاری نماییم؛ به همین دلیل مدرسه دین و دانش قم را تأسیس کرد و از من هم درخواست کرد که به عنوان معلم در آن تدریس کنم، با این ابتکار ایشان افراد موفقی از آن مدرسه به جامعه معرفی شدند.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به تدوین محتوای کتب درسی اشاره کرد و افزود: محتوای کتاب‌های درسی نقش بسزایی در شکل گیری اندیشه و رفتار دانش آموزان دارد، باید مراقب بود که افراد نفوذی نتوانند افکار و عقایدشان را در کتاب‌های درسی وارد کنند، البته نفوذ دشمنان گاهی به صورت بسیار نرم و آهسته است که لازم است برای مقابلۀ با آن، برنامه ریزی دقیق و منسجمی صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی در هر جامعه ای مهم و نقش آفرین است، گفت: نظام آموزشی وظیفه دارد تا نخبگان علمی کشور که در شهرها و روستاهای دورافتاده هستند را شناسایی کرده و وسایل تحصیل و پرورش علمی آنها را بیش از پیش فراهم کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه بیان کرد: در دوران تاریک قرون وسطا، کشیشان مسیحی بسیاری از دانشمندان علوم طبیعی را به دلیل مخالفت با کلیسا مجبور به توبه می‌کردند و یا از دم تیغ می‌گذراندند، اما در مدارس دینی ما در کنار دروس حوزوی، دروس علوم طبیعی مانند پزشکی، نجوم، ریاضیات و دیگر علوم تدریس می شد و دانشمندانی همچون شیخ بهایی که فقیهی جامع الشرایط بود، در علم نجوم و ریاضی نیز سرآمد روزگار خود می گردد.

وی مهارت آموزی را مسأله ای مهم خواند و تأکید کرد: هر سال هزاران نفر از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند در حالی که با هیچ مهارت و فنی آشنا نیستند، باید در کنار دروس تئوری در مدارس و دانشگاه‌ها، مهارت‌های مناسب نیز آموزش داده شود تا پس از ورود به جامعه، فرد فعال و مؤثری برای اجتماع باشند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان این دیدار، آموزش و پرورش را عبادتی مهم برشمرد و برای توفیق دست اندرکاران نظام آموزشی کشور دعا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.