کد خبر : 6117
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1402 - 8:16

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی:

کمبود آب علت اصلی بروز گرد و غبار در قم است

کمبود آب علت اصلی بروز گرد و غبار در قم است
مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به بروز گردو غبار در قم گفت:‌ علت اصلی بروز گرد و غبار دراین استان کمبود آب است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ وحید جعفریان در کارگروه اضطرار آلودگی هوا در قم افزود:‌ علت اصلی بروز گرد و غبار در استان قم، خشکسالی‌های گسترده و قطع حقابه های زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه باید برای پایداری اکوسیستم در قم اقدامات اساسی صورت بپذیرد، خاطرنشان کرد: دستگاهای ملی باید از طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در این استان کاملاً حمایت کنند.

جعفریان بر ضرورت اقداماتی همچون تغییر الگوی کشت، افزایش بهره‌وری منابع آبی و جایگزین چرای دام برای جوامع بومی و محلی تأکید کرد و گفت: امیدواریم در سفر رییس‌جمهور محترم، آسیب جدی بیابان‌زایی در قم مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

 

قم ۲۷ روز در وضعیت ناسالم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم نیز دراین کارگروه اظهار داشت: تعداد روزهای ناسالم در این استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

محمدحسین بازگیر افزود:‌ هوای شهر قم در کمتر از چهار ماه گذشته از سال، ۲۷ روز در وضعیت ناسالم قرار داشته است و این یک بحران جدی است.

وی با بیان اینکه این تعداد از روزهای ناسالم بدون احتساب آلودگی‌های شدید مقطعی است که در آمار محاسبه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مقابله با پدیده گرد و غبار در ۳۰ هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی استان قرار دارد.

بازگیر اقدامات دستگاه‌های اجرایی در برابر گستره وسیع کانون‌های گرد غبار در استان قم را بسیار اندک دانست و گفت: بدون تردید این بحران که به زودی دامن‌گیر پایتخت خواهد شد، باید از سوی دستگاه‌های ملی مورد توجه و در اولویت قرار بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.