کد خبر : 10306
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 - 9:35

کودکان زیر ۳سال را به مهد کودک نسپارید

کودکان زیر ۳سال را به مهد کودک نسپارید
یک روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه کودکان تا سه سال تا جایی که امکان دارد نباید به مهد کودک سپرده شوند، گفت: کودک باید نیازهای خود را بدون فاصله و از مادر دریافت کند و مراقب اصلی او، مادر است.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی، کافی نبودن میزان حقوق دریافتی افراد و به طور کلی تغییر سبک زندگی، مادران نیز در کنار پدران گاهی به انتخاب خود و گاهی به دلیل مشکلاتی که ذکر شد، ناچار هستند حتی با وجود کودک خردسال سر کار بروند. به طبع این مادران باید کودک خود را به پرستار، مهدکودک و یا یکی از اقوام خود بسپارند، در این خصوص چالش‌ها و اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد که این کار باید به چه شکل و در چه قالبی اتفاق بیفتد؟ یک مهد کودک و پرستار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ سن سپردن کودکان به مهدکودک چه سنی است و سوالاتی از این قبیل که برای دریافت پاسخ روشن و علمی با پریسا ارجمندی، روانشناس کودک و نوجوان که خود مسئول فنی مهد کودک وزرات علوم و مؤسس مهد کودک نیز هست، به گفت وگو پرداخته‌ایم.

پریسا ارجمندی با اشاره به اینکه سن کودکان برای سپردن آن‌ها به مهد کودک بسیار مهم است، عنوان کرد: معمولا توصیه می‌کنیم که کودکان زیر دو سال را به مهدکودک نسپارید، حتی اگر مادر شاغل دارند، مادر دو سال مرخصی حتی بدون حقوق بگیرد و خودش از کودک نگهداری کند.

وی افزود: کودک باید نیازهای خود را بدون فاصله و از مادر دریافت کند و مراقب اصلی او، مادر است، این نیازها شامل خوراک، تعویض پوشک، بازی، خوابیدن و غیره است که باید بلافاصله مادر به نیازهای او پاسخ دهد نه شخص دیگری حتی پدر، پدربزرگ و مادربزرگ، زیرا در این سن دلبستگی‌های کودک در حال شکل‌گیری است.

سن ۳ سال به بالا، سن مناسبی برای سپردن کودکان به مهد کودک است

این روانشناس تصریح کرد: بین دو تا سه سال، همچنان مهدکودک را توصیه نمی‌کنیم اما اگر بدون هیچ چاره‌ای، مادر مجبور است که سرکار برود و راهی برای نگهداری از کودک ندارد، می‌تواند او را به یک آشنا از جمله پدر، مادر، مادر بزرگ و یا پدربزرگ بسپارد و کودک آسیب نبیند، در مرحله بعد اگر فرد آشنایی برای نگهداری کودک نبود، یک پرستار خوب می‌تواند گزینه بعدی باشد.

ارجمندی با بیان اینکه پس از سه سال، مهدکودک برای کودک واجب است، تاکید کرد: دلیل این توصیه این است که کودکان در این سن مهارت باید کسب کنند، باید دقت شود که آنچه در اینجا مهم است مهارت‌های زندگی از جمله ارتباط با دوستان، مهارت نه گفتن است و یادگیری زبان، علوم و غیره در این سن اهمیت چندانی ندارد.

وی گفت: اینکه تا قبل از پیش دبستانی، کودک مدام کنار پرستار باشد، توصیه نمی‌شود، چون او باز هم با یک آدم بزرگسال دائما در ارتباط است و هم سن و سالی ندارد که بخواهد مهارتی را یاد بگیرد.

مزایا و معایب مهد کودک چیست؟

ارجمندی راجع به معایب و مزایای مهد کودک عنوان کرد: به طور کلی، مزایای مهد کودک از معایب آن بیشتر است، علاوه بر یادگیری مهارت هایی که به آن اشاره شد، برخی کودکانی که دیر صحبت می کنند حتی لکنت دارند، در مهد کودک یاد می گیرند، اگر کنترل خشم ندارند، مربی در قالب قصه، بازی و نمایش می تواند به کودکان آموزش دهد.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان فشار آموزشی تایید نمی کنیم؛ باید کاملا غیر مستقیم مطالب آموزش داده شود، و آموزش نوشتن، خواندن، چه به زبان فارسی و چه انگلیسی به هیچ عنوان در این سن مناسب نیست و این مختص کلاس اول ابتدایی است.

مهد کودک محیطی مناسب برای یادگیری مهارت کودکان

وی ادامه داد: برخی کودکان عاداتی مثل دیرخوابی و بدغذایی آن‌ها در مهدکودک اصلاح می‌شود و بازی‌هایی می‌کنند که برای رشد همه جانبه جسمی، حرکتی، حافظه و هوش آن‌ها مفید است.

وی در خصوص معایب مهدکودک برای کودکان، گفت: هنگامی که کودکان وارد یک محیط بزرگ‌تر از خانه می‌شوند، اولین مسئله این است که برخی بیماری ها و ویروس‌ها به راحتی در این محیط بین بچه‌ها سرایت پیدا می‌کند، همچنین مهدکودکی که کادر خوبی نداشته باشد و نتواند بچه ها راجذب و مدیریت کنند، بچه‌ها ترس از دست دادنشان زیاد می‌شود، و کودک دچار اضطراب جدایی می‌شود؛ لذا مربی نقش مهمی در این خصوص دارد.

این روانشناس تاکید کرد: مربی‌ها گاهی خودشان عامل دفع بچه‌ها از مهدکودک می‌شوند و حرف‌هایی می‌زنند که به ضرر بچه‌ها تمام می‌شود، چندین موارد مراجعین بوده‌اند که برخی رفتار مربیان عامل ایجاد تنش در کودک شده است و بسیار باید مراقب باشیم که کودک خود را به کجا می‌سپاریم.

یک مهد کودک باید مهارت و اخلاقیات به کودک آموزش دهد

وی عنوان کرد: از ویژگی‌های یک  مربی خوب این است که انسانیت را خوب بلد باشد، مهم این است که کودک اخلاقیات را به خوبی آموزش ببیند نه اینکه یک مهدکودک، محتوای آموزشی داشته باشد، ما داریم آینده بچه‌ها را از همان کودکی می‌سازیم، اگر قرار باشد سخنان ناسزا جلوی کودک گفته شود و یا رفتار بدی از مربی سر بزند قطعا در شخصیت او در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه مهدکودک باید محیط امن و آرام با فضای بازی و وسایل بازی مناسب و همچنین فضایی بهداشتی و تمیز داشته باشد، اضافه کرد: مهم غذا خوردن در مهد نیست بلکه روحیات کودک در آن فضا اهمیت دارد، برای مثال نباید وسایلی در مهدکودک باشد که بچه اگر به آن دست بزند، از مربی دعوا بشنود، او باید در این محیط احساس آرامش داشته باشد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.