کد خبر : 6279
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 تیر 1402 - 8:40

معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:‌

۲۵ هزار تُن انگور در قم تولید می‌شود

۲۵ هزار تُن انگور در قم تولید می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: یک‌هزار و ۴۳۹ هکتار از باغ‌های قم زیر کشت انگور است و سالانه بیش‌از ۲۵ هزار تُن انواع ارقام انگور در این استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمد علی سلامی با اشاره به این که کیفیت انگور تولید شده در قم بسیار خوب است، بیان داشت: اکثر باغ‌های انگور قم قدیمی و بارور هستند و به طور میانگین در هر هکتار از این باغ‌ها ۱۷ هزار و ۸۰۰ تُن محصول بدست می‌آید که رقم قابل توجهی است.

وی افزود:‌ ارقام متنوعی از انگور همچون یاقوتی، مهدی خانی، شاهانی، بیدانه سفید و عسگری در باغ‌های قم که در مناطق مختلف استان از مناطق کوهستانی گرفته تا دشت‌ها ایجاد شده‌اند؛ تولید می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ تغییر الگوی کشت قم به دنبال استفاده از ارقام جدیدی در باغ‌های انگور استان هستیم که زودرس هستند و محصول تولیدی آن‌ها زودتر تولید و آماده عرضه به بازار می‌شود که این مساله در قیمت آن تاثیرگذار است.

سلامی گفت:‌ انگور تولید شده در قم به دلیل کیفیت مناسب و همچنین رسیدن برخی از ارقام آن پیش از محصول سایر استان‌ها، بازار مناسبی دارد و بهره‌برداران این بخش با استفاده از تجربه بالایی که دارند علاوه بر فروش انگور به صورت خام در زمینه فرآوری و تولید محصولات مرتبط با آن نیز فعال هستند.

گفتنی‌است حدود ۲۴ هزار هکتار باغ در قم موجود است و سالانه بیش از ۸۰ هزار تُن محصولات متنوع باغی در این استان تولید می‌شود؛ باغ‌های قم در مناطق مختلف استان از دشت‌ گرفته تا نقاط کوهستانی ‌ایجاد شدند و در هر کدام با توجه به موقعیت قرارگیری و شرایط آب و هوایی منطقه، محصولی خاص تولید می‌شود.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.