کد خبر : 6361
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1402 - 8:23

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی قم:‌

۲۶ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان قم فعال است

۲۶ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان قم فعال است
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: ۲۶ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری با ۹۱۲ عضو در شهرستان‌ها و مراکز استان فعال است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ کاظم شکوریان پیرامون این موضوع، بیان داشت: ۹۱۲ عضو شامل ۵۰ زن سرپرست خانواده و ۸۷۲ نفر عضو عادی در صندوق‌های خرد محلی زنان روستایی در سطح استان قم عضویت دارند که عمده فعالیت آن‌ها دامداری، قالی بافی، صنایع تبدیلی و فرآوری لبنیات است.

وی ادامه داد: این صندوق‌ها در مناطق حومه، سلفچگان، قنوات، قمرود، قاهان، جعفریه، کهک و دستجرد، پرداخت تسهیلات و خدمت رسانی به زنان روستایی استان را برعهده دارند؛ در همین رابطه به‌منظور توسعه کسب و کار فعالان این بخش از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون مبلغ یک‌میلیارد و پانصد میلیون تومان به اعضای صندوق‌ها تسهیلات داده شده‌است.

وی توضیخ داد: صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری، تشکل‌هایی هستند که از سوی دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در سطح روستاها ایجاد و با این امکان زمینه دسترسی به منابع مالی، استفاده آسان و سریع این قشر از تسهیلات کم بهره برای فعالیت‌های کشاورزی فراهم شده‌است.

شکوریان گفت: در این صندوق‌ها تسهیلات برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی با اولویت فعالیت‌های گروهی پرداخت و در اختیار زنان روستایی و عشایری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تسهیل و تسریع دسترسی زنان روستایی به منابع مالی و اعتباری برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، ترویج فرهنگ پس انداز در بین این قشر و توسعه کسب و کارهای کوچک از جمله اهداف تشکیل این صندوق‌ها است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: گسترش مشاغل خانگی، افزایش ضریب امنیت غذایی خانوار روستایی و افزایش سطح تعامل زنان روستایی، عشایری و گسترش سرمایه اجتماعی از دیگر اهداف تشکیل صندوق خرد زنان روستایی و عشایری است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تعداد ۷۶ جلسه‌ی آموزشی برای اعضای صندوق‌های خرد زنان روستایی استان برگزار شده‌است، افزود: در همین رابطه آموزش‌های متنوعی در زمینه‌های مختلف همچون پرورش طیور، پرورش قارچ خوراکی، گلخانه‌های کوچک مقیاس، بسته بندی و فرآوری محصولات دامی و کشاورزی، پرورش گیاهان سالم، توسعه کسب و کار، پرورش زنبور عسل و مهارت های زندگی به شرکت‌کنندگان، ارائه شده‌است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.