کد خبر : 12105
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 8:46

آنچه لازم است درباره بیماری‌های فصول سرد سال بدانید

آنچه لازم است درباره بیماری‌های فصول سرد سال بدانید
متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار، گفت: یکسری از نشانه‌ها هشدار خطر است که فرد در صورت مشاهده این علائم باید حتما به پزشک مراجعه کند؛ تنگی نفس، درد و سوزش قفسه سینه، تب بیش از سه روز، خلط خونی، مشکل در بلع و خوردن، اسهال شدید از جمله این نشانه‌ها هستند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ دکتر فاطمه غنی پور متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار  عنوان کرد: در فصول سرد سال بیماری‌هایی همچون آنفلوانزا، کرونا و دیگر ویروس‌های تنفسی در گردش هستند و می‌توانند حالت اپیدمی پیدا کنند.

وی جلوگیری از انتشار ویروس‌های تنفسی در جامعه را مهم‌ترین راهکار پیشگیری از بیماری آنفلوانزا دانست و گفت: برای‌ اینکه بخواهیم از انتشار ویروس‌های تنفسی در جامعه جلوگیری کنیم اولا باید به این توجه کنیم که ویروس آنفلوانزا از طریق قطرات تنفسی می‌تواند منتقل شود؛ بنابراین پوشش دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و به ویژه مراکز درمانی، رعایت قرنطینه به این معنا که افراد بیمار خود را موظف به اتمام دوران قرنطینگی بدانند، در جلوگیری از شیوع بیماری‌های تنفسی بسیار تاثیرگذار است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار، تزریق واکسن را به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری مورد توجه قرار داد و ادامه داد: تزریق واکسن آنفولانزا کمک می کند که این بیماری کمتر عارضه دار شود و شدت کمتری داشته باشد و در واقع فرد مبتلاء کمتر تحت تاثیر عوارض بیماری‌ها تنفسی قرار بگیرد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: استراحت کافی و تغذیه مناسب به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن در کاهش ابتلاء به آنفلوانزا و بیماری‌های تنفسی در فصول سرد سال موثر است.

غنی پور با بیان اینکه درگیری عضلات قلب، پارانشیم ریه و درگیری عصبی را از جمله عوارض آنفلوانزا عنوان کرد و افزود: واکسیناسیون برای گروه‌هایی از افراد که بیشتر در معرض عارضه‌دار شدن آنفلوانزا هستند توصیه می‌شود؛ کودکان ۶ ماه تا ۵ سال، افراد دچار نقص سیستم ایمنی مانند، بیماران مبتلا به بدخیمی‌ها و تحت شیمی درمانی، بیماران مزمن قلبی و عروقی و کلیوی، بیماران مغز و اعصاب، سالمندان بالای ۶۵ سال، زنان باردار از جمله گروهایی‌هستند که تزریق واکسن به آن‌ها توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: این نکته که ترزیق واکسن منجر به ابتلاء شدید و پر عارضه به بیماری آنفولانزا می‌شود یک باور غلط است؛ اما افراد در زمان تزریق واکسن باید توجه کنند که بیماری حاد تب دار نداشته باشند و اگر حساسیت به تخم مرغ یا آنتی بیوتیک‌ها دارند باید آن را مطرح کنند.

غنی پور اظهار کرد: هر نوع ویروس یا باکتری می‌تواند باعث عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی شود؛ این ویروس‌ها می‌توانند منجر به ابتلاء فرد به سرماخوردگی شود که علائم سیستمیک آن کمتر است و علائم تنفسی همچون تنگی نفس ندارد و فقط درگیری مخاط بینی و حلق است که منجر به آبریزش بینی و گلو درد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی ویروس‌ها بیماری‌های شدیدتری را ایجاد می‌کنند و احتمال عارضه‌دار شدن دارند به عنوان مثال آنفلوانزا می‌تواند درگیری دستگاه تنفسی تحتانی را ایجاد کند، یادآور شد: یکسری از نشانه‌ها هشدار خطر است که فرد در صورت مشاهده این علائم باید حتما به پزشک مراجعه کند؛ تنگی نفس، درد و سوزش قفسه سینه، تب بیش از سه روز، خلط خونی، مشکل در بلع و خوردن، اسهال شدید از جمله این نشانه‌ها هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار با بیان اینکه تغذیه مناسب و سالم برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های تنفسی توصیه می‌شود، عنوان کرد: مصرف ویتامین‌ها می‌تواند در افزایش ایمنی بدن موثر باشد البته در این زمینه مقالات نظرات متفاوتی دارند، اما به طور کلی مصرف میوه‌های که دارای ویتامین C و D هستند می‌تواند به بهبود ایمنی بدن کمک کنند همچنین پرهیز از فست فودها و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و شیرین توصیه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.