کد خبر : 13010
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 11:37

گزارش قم فردا از صنعت کفش قم؛

جایگاه ویژه صنعت کفش در قم

جایگاه ویژه صنعت کفش در قم
خوشه‌ کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل‌توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازارهای داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  قم در بخش صنعت دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.
این در حالی است که خوشه‌ کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل‌توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازارهای داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند.

استان قم در صنعت کفش کشور جایگاه ویژه‌ای دارد
از همین رو سید محمد موسوی، معاون ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه کفش قم که این روزها در حال برگزاری است در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: برقراری پیوند و تکمیل چرخه تولید تا صادرات، رمز و کلید رونق تولید صنعت کفش ایران است.
وی ادامه داد: استان قم در صنعت کفش کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و فعالیت صنعت کفش در استان قم به‌گونه‌ای است که هم اکنون برخی از واحدهایی تولیدی در این استان کمبود نیروی کار دارند.
امروز جایگاه صنعت کفش آبروی خوبی برای قم رقم زده است
از طرفی حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به صنعت کفش استان قم، اظهار داشت: استان قم ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صنعت کفش دارد و شاید بتوانیم در آینده قم را یکی از مبادی ورود ارز به کشور بدانیم.
وی ادامه داد: رونق و جایگاه صنعت کفش امروز آبروی خوبی برای قم رقم زده که همین مسئله باعث برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی این حوزه در قم شده است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تولیدکنندگان این صنعت مشکلاتی در مسیر خود دارند که امیدواریم مجلس و دولت بتوانند برخی قوانین دست‌وپاگیر در این عرصه را اصلاح کنند.
وی اضافه کرد: صنعت و تولیدات کشور باید به کیفیت و جایگاهی برسد که دیگر جاذبه‌ای برای واردات کالا وجود نداشته باشد تا تولیدکنندگان داخلی در یک فضای سالم به رقابت با یکدیگر بپردازند.

قم قطب تولید کفش در کشور است/بیمه، مالیات و قیمت مواد اولیه مشکلات تولیدکنندگان کفش است
همچنین دراین‌خصوص حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کفش قم با اشاره به اینکه  قم قطب تولید کفش در کشور است و اکنون در حال رسیدن به ساحت بین‌المللی خود است، گفت: ما ۲۰ سال از نظر فناوری کفش عقب بودیم؛ اما در یک فاصله کوتاه این صنعت روزآمد شد و روزآمدی و بومی‌سازی در صنعت کفش موجب رشد اقتصادی کشور هم خواهد شد.
خسروپناه از مشکلات بیمه‌ای، افزایش قیمت مواد اولیه و مباحث مالیاتی تولیدکنندگان کفش و صنایع وابسته به آن یادکرد و گفت: برخی از مشکلات را در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی با مصوبات می‌توان رفع کرد و برخی دیگر را هم با بهره‌مندی از شوراهای عالی دیگر در کشور پیگیری خواهیم کرد.
امروز اگر مسئولین در مسیر حل و رفع مشکلات صنعت کفش حرکت کنند قطعاً در آینده نه‌چندان دور ایران با این ظرفیت و پتانسیل بالا می‌تواند در دنیا در کنار دیگر کشورها جز برترین کشورهای تولید کفش قرار بگیرد و با آنها رقابت کند البته این مسئله نیازمند افزایش دیپلماسی اقتصادی هم هست.

۸۳ میلیون دلار میزان صادرات کفش ایران در سال گذشته

درهرحال طبق گفته سید محمد موسوی، معاون ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت اکنون ۳۳۰ واحد تولیدی در عرصه صنعت کفش پروانه دارند و ۱۰ هزار واحد صنفی صنعت کفش در کشور فعال هستند که در سال گذشته میزان صادرات کفش ایران ۸۳ میلیون دلار بوده است.
همان‌طور که می‌دانیم پیوستن ایران به معاهدات بین‌المللی از جمله بریکس، شانگهای و کشورهای اوراسیا سبب شده تا زمینه مساعدی برای صادرات برای کشورمان در عرصه بین‌المللی ایجاد شود که می‌طلبد تولیدکنندگان در داخل از این ظرفیت در راستای افزایش صادرات و برندسازی استفاده کنند.
این در حالی است که سید محمد موسوی، معاون ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در ۹ ماه ابتدایی امسال ۶۳ میلیون دلار صادرات کفش از ایران داشتیم، گفت: سالانه ۳۷۰ میلیارد دلار میزان واردات بازار اوراسیا است که صنعت کفش ایران می‌تواند سهم خوبی از این ظرفیت داشته باشد.

استان قم با دارابودن بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی فعال و با تأمین ۶۰ درصد نیاز کشور، قطب اصلی تولید کفش‌های ماشینی و صندل در کشور به شمار می‌رود. صنعت کفش نخستین صنعت اشتغالزای قم به شمار می‌رود این صنعت در استان حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده است.
کفش در رتبه سوم صادرات قم
از همین رو اسفندیار دریکوندی، مدیرکل گمرکات قم در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: آمار صادرات استان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه نشان می‌دهد، کفش و صندل از نظر ارزش دلاری در رتبه سوم صادرات انجام شده از طریق گمرکات قم قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه رتبه اول و دوم صادرات استان در طی مدت یاد شده به ترتیب برای سرب و انواع گرانول و کامپاند بوده‌است، گفت: در ۶ ماه گذشته ۱۲ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۹۶۱ دلار انواع کفش و صندل از طریق گمرکات قم به کشورهای هدف صادر شده‌است که نشان دهنده ظرفیت‌ بالای استان در تولید این محصول است.
مدیرکل گمرکات قم بیان کرد: در ۶ماهه مشابه سال گذشته نیز ۱۱ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۸۸۴ دلار کفش و صندل از طریق گمرکات این استان به بازارهای بین‌المللی صادر شد و این کالا رتبه پنجم را در میان کالاهای صادراتی استان در اختیار داشت که در سال جاری با رشد صادرات به جایگاه سوم رسید.

صنعت کفش قم بومی و جز مزیت‌های اقتصادی است
همچنین اکبر ابدالی در حاشیه افتتاح هفتمین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی کفش قم که در حال برگزاری است در گفتگو با خبرنگاران، بیان داشت: صنعت کفش قم جوشیده و برآمده از ظرفیت‌های این استان است و یک صنعت وارداتی نیست.
وی ادامه داد: صنعت کفش یکی از صنایع پاک است که فاقد بسیاری از آلایندگی‌های صنایع دیگر است و کاملاً بومی این استان و جزو مزیت‌های اقتصادی مهم آن است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به اینکه صنعت کفش یکی از صنایع کم آب‌بر است و از نظر مصرف انرژی نیز وضعیت مطلوبی دارد، خاطرنشان کرد: صنعت کفش یک صنعت اشتغال بخصوص در اشتعال خانگی که با زیست و فرهنگ این استان کاملاً سازگار است.
وی ظرفیت‌های صادرات صنعت کفش را موردتوجه قرارداد و گفت: هم اینک حجم قابل‌توجهی از تولیدات این محصول به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

درهرحال باید گفت در صورت رفع مشکلات صنعت کفش در کشور، ایران نیز می‌تواند در کنار کشورهایی که در حوزه کفش جزو برترین‌ها هستند قرار بگیرد و با آنها رقابت کند که امیدواریم در خصوص این موضوع هم مسئولین وارد شوند تا این ظرفیت بالای ارزآوری برای کشور از بین نرود و ایران به آن جایگاه اصلی خود برسد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.