کد خبر : 9549
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 9:26

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی قم:

حدود ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد

حدود ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طی ۲ سال گذشته با اهتمام دولت سیزدهم نسبت به موضوع مدیریت آب، حدود ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم با اعتباری بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمد حسین احمد پور  بیان داشت: تمامی طرح‌های مرتبط با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در این مدت با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد همراه بوده‌است و ما امیدواریم با ادامه این روند بخش قابل توجهی از مصرف آب استان قم در بخش کشاورزی کاهش یابد.

وی با اشاره به این که تامین اعتبارات لازم از سوی دولت و همچنین بهره‌برداران نقش مهمی در پیشبرد سریعتر این طرح دارد، افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی قم یکی از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان است و در همین رابطه بهره‌برداران می‌توانند از تسهیلات درنظر گرفته شده برای این منظور استفاده کنند.

وی ادامه داد: نتایج مثبت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی زراعی و باغ‌های استان طی سال‌های اخیر، موجب شده تا کشاورزان نسبت به استفاده از این روش اشتیاق داشته باشند و این موضوع عاملی مهم برای بالا بردن رتبه قم در میان سایر استان‌های کشور در بحث مدیریت منابع آبی بخش کشاورزی است.

با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری میزان بهره‌وری از ۳۰ درصد به ۶۰ و در مواردی تا ۹۰ درصد می رسد و این مزیت در استان قم که با محدودیت منابع آبی مواجه است، راهکاری موثر برای حفظ و گسترش فعالیت‌های کشاورزی به شمار می‌آید. کارشناسان حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم در زمینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح اراضی کشاورزی استان، راهنمایی لازم را به بهره‌برداران ارائه می‌کنند تا در بهره‌گیری از این سامانه‌ها از بهترین نوع که بیشترین تناسب را با شرایط زمین و منطقه دارد، استفاده شود.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.