کد خبر : 6962
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 - 18:05

مدیر کل محیط زیست قم:

حدود ۷۰ درصد ریزگردهای آلوده کننده هوای قم منشأ داخل استانی دارد

حدود ۷۰ درصد ریزگردهای آلوده کننده هوای قم منشأ داخل استانی دارد
مدیر کل محیط زیست استان قم، گفت: منشأ ۷۰ درصد ریزگرد‌هایی که هوای قم را دچار آلودگی کرده است به اراضی دشت مسیله، حسین آباد میش مست و اطراف دریاچه نمک قم باز می‌گردد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمدحسین بازگیر، مدیر کل محیط زیست استان قم در جریان بازدید میدانی از کانون‌های تولید ریزگرد استان قم، گفت: در استان قم حدود ۳۰۰ هزار هکتار عرصه بحرانی در زمینه تولید ریزگرد شناسایی شده که این میزان کانون تولید ریزگرد توجه و برنامه‌ریزی سریع را طلب می‌کند.

بازگیر مهمترین عرصه‌های تولید ریزگرد استان قم را شامل دشت مسیله، دشت سراجه و اراضی اطراف تالاب حوض سلطان، تالاب مره و اطراف دریاچه نمک قم اعلام کرد و افزود: در دشت مسیله و حسین آباد میش مست ۱۰۵ هزار هکتار و در دشت سراجه ۳۰ هزار هکتار از اراضی نیازمند توجه و اقدام است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از ریزگردهای آلوده کننده هوای قم منشأ داخل استانی داشته و از دشت های مسیله، حسین آباد، و اراضی اطراف دریاچه نمک و تالاب حوض سلطان و مره بر می‌خیزد، گفت: ۳۰ درصد ریزگردها نیز از اراضی استان‌های تهران، اصفهان و اراک وارد استان قم می‌شود.

بازگیر از تهیه برنامه مقابله با ریزگردها با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط تا ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: این عرصه‌های بحرانی و منشأ ریزگرد استان قم در مسیر وزش بادهای شرقی به غربی قرار دارند و وضعیت بحرانی این اراضی به جایی رسیده است که وزش باد با کمترین سرعت ریزگردها را وارد آسمان قم می کند.

وی با بیان اینکه تأمین حقابه تالاب‌ها و حفاظت از اراضی از برنامه‌های عملیاتی برای نجات محیط‌زیست استان قم است، گفت: موضوع تأمین حقابه‌ها از بالادست نیز به عنوان مطالبه‌ای عمومی در دستور کار تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم قم باشد.

مدیر کل محیط زیست در خصوص تأمین حقابه‌های زیست محیطی قم هم گفت: این حقابه‌ها باید از استان‌های تهران، استان اصفهان و مرکزی تامین شود.

وی اضافه کرد: در چند دهه گذشته تنها ۴ هزار هکتار از اراضی دشت حسین‌آباد میش مست از سوی منابع طبیعی با ایجاد مراتع و کاشت گیاه طاق و گز پوشش داده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.