کد خبر : 10071
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 10:26

حکم شرعی کاشت ناخن که آرایشگرها به ما نمی‌گویند

حکم شرعی کاشت ناخن که آرایشگرها به ما نمی‌گویند
در پی مناسبات فرخنده ماه ربیع‌الاول، جشن‌ها و مراسمات زیادی در حال برگزاری است که باعث رونق آرایشگاه‌ها و به طبع آن، کاشت ناخن شده که عموماً حکم صحیح آن بیان نمی‌شود و خیلی سهل انگارانه با آن برخورد می‌شود، پس جویای حکم صحیح کاشت ناخن شدیم که در کمتر آرایشگاهی بیان می‌شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ همزمان با ماه ربیع‌الاول، جشن‌ها، عروسی‌ها و مهمانی‌های مختلفی در کشور رقم می‌خورد و این از برکات این ماه است. از طرفی این مراسم‌ها باعث رونق آرایشگاه‌ها شده و مسائلی از جمله کاشت ناخن بازار گرمی دارد. این در حالی است که عموماً حکم صحیح آن بیان نمی‌شود یا برخی سهل‌انگارانه با آن برخورد می‌کنند تا جایی که متأسفانه گریبانگیر برخی بانوان مذهبی هم، شده است. البته یکی از دلایل این موضوع بیان احکام نادرست در آرایشگاه‌ها است.

درباره احکام کاشت ناخن به سراغ سکینه پورابراهیم پژوهشگر در زمینه احکام آرایش‌های نوپدید رفتیم.

پورابراهیم درباره حکم صحیح کاشت ناخن گفت: به طور کلی احکام آرایش‌های نوپدید مانند کاشت ناخن از پنج منظر قابل بررسی است، البته بیان یک نکته ضروری است، آنچه در آرایشگاه‌ها در حال حاضر مرسوم است، کاشت ناخن نیست بلکه کاور ناخن است. زیرا لازمه کاشت، رشد ناخن است که در این مورد صدق نمی‌کند.
وی افزود: کاری که امروز به عنوان کاشت ناخن انجام می‌شود این است که با چسب کاوری روی ناخن طبیعی چسابنده می‌شود و با لاک و لاک ژل به وسیله دستگاه لاک خشک کن کامل می‌شود، برداشتن این کار هم سخت و زمانبر نیست و در کمتر از ۲۰ دقیقه قابل برداشت است. بنابراین عنوان کاشت ناخن تنها برای فریب اذهان است و استفاده ما از اصطلاح کاشت ناخن در این گفت‌وگو به این دلیل است که این اصطلاح نهادینه شده وگرنه اصطلاح کاور ناخن صحیح است.

این پژوهشگر احکام آرایش‌های نوپدید با بیان اینکه موارد دیگری هم هستند که باید برای هر آرایشی لحاظ و بررسی شود، گفت: اولین مورد وجود ضرر برای بدن است که اینجا پزشک متخصص پاسخگو است، نه آرایشگر. پزشکان در این باره معتقدند که کاشت ناخن برای بدن مضر است به چندین دلیل، از جمله عموماً اصول بهداشتی در آرایشگاه‌ها رعایت نمی‌شود و احتمال انتقال ویروس وجود دارد. از طرفی با کاشت اکسیژن کافی به بافت اصلی ناخن نمی‌رسد و باعث التهاب و حساسیت می‌شود.


ناخن آسیب‌دیده به دلیل کاشت

پورابراهیم به مضرات کاشت ناخن اشاره کرد و گفت: دلیل دیگر اینکه دستگاه یووی یا لاک خشک کن، چسب و مواد شیمیایی مورد استفاده در کاشت ناخن سبب تَرَک ناخن و حساسیت، التهاب و خارش پوست اطراف ناخن و بروز بیمارهای عفونی می‌شود و در نهایت اینکه استفاده طولانی مدت از ناخن کاشته شده باعث تغییر شکل و آسیب به ناخن اصلی می‌شود. پس کاشت ناخن از نظر پزشکی مضر است و توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: مشکل این است که هر کس جای دیگری نظر می‌دهد و متأسفانه برخی آرایشگرها درباره موضوعات پزشکی هم نظر می‌دهند و کاشت ناخن را بدون ضرر معرفی می‌کنند. مشکل به اینجا ختم نمی‌شود و متأسفانه آرایشگرها برای رونق کارشان احکام فقهی نادرستی را درباره کاشت ناخن بیان کرده و به مراجعان تفهیم می‌کنند که این کار از نظر فقهی و شرعی هم مشکلی ندارد.

پورابراهیم تأکید کرد:  از نظر فقهی، ضرر رساندن به بدن به هر نحوی، جایز نیست، پس کاشت ناخن با توجه به ضرری که برای بدن دارد، جایز نیست.

وی در ادامه چنین بیان کرد: دومین مورد، نبود مانع در محل وضو و غسل است. ناخن کاشته شده همچون لاک، مانعی برای غسل و وضو است و حکم فقهی آن، برطرف کردن مانع قابل برداشت، از موضع وضو و غسل ولو با صرف هزینه است و جبیره و تیمم کفایت نمی‌کند مگر در مورد خاص. پس در مورد ناخن کاشته شده هم که مانع بودن آن واضح است و قابل ریمو و برداشتن هم هست، برای وضو و غسل باید برداشته شود و جبیره و تیمم کفایت نمی‌کند.

پورابراهیم با بیان اینکه کاشت ناخن به خودی خود حرام نیست همانطور که لاک زدن هم حرام نیست، تصریح کرد: اما این‌ها چون در محل غسل و وضو هستند برای انجام تکلیف، باید برطرف شوند. پس جبیره و وضو با ناخن کاشته شده، باطل است و به تبع آن نماز و سایر عبادات فرد نیز باطل خواهد بود.

پژوهشگر آرایش‌های نوپدید در پاسخ به این سؤال، که گفته می‌شود جبیره و تیمم به جای وضو و غسل کفایت می‌کند، در چه مورد است؟ تصریح کرد: این حکم مختص کسی است که به زودی می‌خواهد ناخن کاشته شده را بردارد اما اکنون دسترسی به آرایشگاه ندارد مثلاً تا فردا که جهت برطرف کردن مانع اقدام کند، تا همان فردا شامل این حکم می‌شود نه بیشتر و همچنین شامل فردی که جهت ضرورت مانند آسیب یک ناخن، همان یک ناخن را کاشته که ناخن‌ها هم‌سان باشند، می‌شود. این شیطنت آرایشگرهاست که آمدند این حکم را برای تمام موارد کاشت ناخن به کار بردند و خیلی سهل انگارانه با آن برخورد کردند درحالیکه این چنین نیست.

وی سومین مورد قابل بررسی را زینت بودن آرایش مدنظر دانست و گفت: قطعاً ناخن کاشته شده باعث زیبایی دستان می‌شود و در نظر عرف زینت حساب می‌شود . حکم فقهی زینت آن است که باید از نامحرم پوشانده شود.پس ناخن کاشته شده را باید از نامحرم پوشاند، مگر همان موردی که جهت ترمیم یک ناخن به خاطر هم‌سان سازی با سایر ناخن‌های طبیعی بوده که این مورد چون هم‌‌شکل ناخن طبیعی خود فرد و به جهت رفع آسیب بوده نیاز به پوشاندن ندارد .

وی افزود: چهارمین مورد قابل بررسی، آب نزدن به محل آرایش است، در برخی موارد آرایشگر توصیه می‌کند به موضع آرایش چند روز آب نخورد. حکم چنین موردی، این است که مورد آرایش از اختیار ایجاد شده و ضرورتی نداشته، پس جبیره در این مورد باطل است و کفایت از وضو و غسل نمی‌کند.

پورابراهیم پنجمین مورد قابل بررسی را همراهی حرام خواند و عنوان کرد: منظور از همراهی حرام این است که خدایی ناکرده این کار توسط شخص نامحرمی صورت نگیرد که به جهت لمس و نگاه نامحرم حرمت آن بدیهی است. پس کاشت ناخن توسط نامحرم، حرام است.


دستگاه خشک‌کننده ناخن کاشته شده

پژوهشگر احکام آرایش‌های نوپدید با بیان اینکه برای شخص مکلف به نماز، کاشت ناخن برای زیبایی جایز نیست و برای وضو و غسل، جبیره کفایت نمی‌کند و نیاز به برداشتن ناخن کاشته شده است، تصریح کرد: در این مورد بماند که غسل میت جبیره هم صحیح نیست و عواقبی دارد. بنابراین، سهل‌انگاری در این موضوع، سایر اعمال عبادی را تحت‌الشعاع قرار داده و دنیا و آخرت فرد را به مخاطره خواهد انداخت.

پورابراهیم گفت: واقعاً کاش بانوان عزیز کشورمان به راحتی احکام مسائل نوپدید را از هر کسی نپذیرند و به کارشناسان این علم مراجعه کنند یا حتی با یک تماس تلفنی از دفاتر مراجع تقلید جویای حکم صحیح آن شوند تا سایر اعمال و تکالیفشان و به طبع آن، روح لطیفشان تحت تأثیر یک فعل قرار نگیرد.

به راستی اگر خانم‌ها حکم صحیح کاشت ناخن را می‌دانستند به این میزان، از آن استقبال می‌کردند؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.