کد خبر : 899
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 10:32

تکلیف شیوه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قم مشخص شد:

ساخت «مسکن ویلایی» هم در قم اسیر وعده وعید شد/ «تغییر به نفع مردم» در حوزه مسکن سازی رقم نخورده است!

ساخت «مسکن ویلایی» هم در قم اسیر وعده وعید شد/ «تغییر به نفع مردم» در حوزه مسکن سازی رقم نخورده است!
اختصاص زمین‌های ۵۶۰ هکتاری برای ساخت «مسکن ویلایی» در طرح نهضت ملی مسکن، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان به تصویب شورای مسکن استان قم نرسید. توجیه معتمدی برای رد ساخت مسکن یک طبقه در زمین‌های ۵۶۰ هکتاری، ناکافی بودن این زمین‌ها برای 36 هزار متقاضی نهضت ملی مسکن است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ اختصاص زمین‌های ۵۶۰ هکتاری برای ساخت «مسکن ویلایی» در طرح نهضت ملی مسکن، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان به تصویب شورای مسکن استان قم نرسید.

در همین خصوص ابراهیم معتمدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم شامگاه یکم دی ماه در جلسه‌ای که با حضور مدیران و نمایندگان مجلس استان قم برگزار شد اعلام کرد: “طرح ساخت مسکن ویلایی در بخشی از مناطق استان قم تصویب و همچنین مقرر شد آپارتمان سازی در محدوده ۵۶۰ هکتاری ادامه پیدا کند.”

توجیه معتمدی برای رد ساخت مسکن یک طبقه در زمین‌های ۵۶۰ هکتاری، ناکافی بودن این زمین‌ها برای ۳۶ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن است.

این در حالی است که با همت و تدبیر مسئولان استانی، می‌شد زمین‌های دیگری در محدوده شهری قم، نظیر اراضی موسوم به هزار هکتاری _که به صورت بلااستفاده در قبضه برخی موسسات دانشگاهی و حوزوی است_ را بر اساس قانون به دولت بازگرداند و از آنها به نفع مردم و برای ساخت مسکن یک طبقه استفاده کرد.

معتمدی وعده داده است که موضوع ساخت مسکن ویلایی در جایی غیر از زمین‌های ۵۶۰ هکتاری، کارشناسی و بررسی می‌شود.

این در حالی است که دولت برخی از وعده‌های مستقیمی که در خصوص ساخت مسکن به مردم داده است را تاکنون نتوانسته است عملی کند؛ برای همین خبر «تصویب طرح ساخت مسکن ویلایی در استان قم» نیز بیش از آن که با واقعیت‌های موجود منطبق باشد، در هاله‌ای از ابهام است!

روی هم رفته رد ساخت مسکن ویلایی در زمین‌های ۵۶۰ هکتاری بیانگر آن است که سیاست‌ها در وزارت راه‌وشهرسازی پایدار نیست و بسیاری از وعده‌هایی این مجموعه _چه در خصوص آزادسازی زمین‌های بلااستفاده دولتی به نفع مردم و چه طرح ساخت ویلایی‌ برای مردم_ بیش از آن که قانون وضع شده توسط مجلس، مصوبه هیئت دولت و یا دستور رئیس‌جمهور باشد؛ وعده بدون پشتوانه است.

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن عموما از اقشار متوسط به پایین جامعه بوده و عملا خود هزینه ساخت مسکن آپارتمانی را متقبل می‌شوند.

این در حالی است که اگر به جای ساخت آپارتمان، برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن خانه یک طبقه ساخته شود؛ هم هزینه‌های پرداخت شده به نسبت ساخت آپارتمان کمتر می‌شود و هم پرداخت این هزینه توجیه بهتری دارد.

افزون بر این گسترش آپارتمان سازی، آسیب‌های اجتماعی متعددی را از جمله از بین رفتن حریم خانواده ها، افزایش میزان ارتکاب جرم، کاهش رغبت والدین برای فرزندآوری، کاهش صله رحم، عدم آرامش روانی ساکنان و … را به دنبال داشته است و بر کسی پوشیده نیست که مسکن ویلایی، عاری از بسیاری از این تبعات است.

با نگاه به این مسئله، یک طبقه سازی بیش از ساخت مسکن آپارتمانی، مورد تاکید علمایی چون حضرات آیات حسینی بوشهری، اراکی، میرباقری و … و تاییدات مکرر سید محمد تقی شاهچراغی استاندار قم بوده است و رئیس جمهور نیز در همین راستا بر ساخت مسکن ویلایی _در شهرهایی که مشکل کمبود زمین ندارند_ صحه گذاشتند.

با همه این تفاصیل آن چه که تاکنون در خصوص ساخت مسکن یک طبقه در قم اتفاق افتاده، اجرای سیاست‌های دولت های قبل و برخلاف شعارهایی است که دولت سیزدهم با آن توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند.

دولت سیزدهم با شعار «تغییر به نفع مردم» سکان هدایت و مدیریت کشور را به دست گرفت و چیزی که امروز شاهد آن هستیم بیش از آن که تغییر به نفع مردم باشد؛ تغییر به نفع دستگاه‌های دولتی و کارشناسان مسکن و شهرسازی و شهرداری است و شاید لازم باشد که برای مردم مشخص شود که چه کسانی پشت پرده این تصمیم هستند!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.