کد خبر : 6046
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 16:55

سیگنال‌های آشکارساز تقلب، مهمان جدید حوزه‌های کنکور ۱۴۰۲ / ۱۰ سال محرومیت از تحصیل برای تقلب کنندگان

سیگنال‌های آشکارساز تقلب، مهمان جدید حوزه‌های کنکور ۱۴۰۲ / ۱۰ سال محرومیت از تحصیل برای تقلب کنندگان
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به نحوه کشف متقلبان در آزمون گفت: از شرکت‌های دانش بنیان برای طراحی نرم‌افزار‌هایی که به حفط آرامش کنکور کمک کند، استفاده کردیم. در هفته گذشته دو دستگیری شبکه‌ای داشتیم که ده‌ها نفر درگیر بودند همه آن‌ها کشف و ضبط شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  نشست خبری عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش با موضوع اعلام جزئیات برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری صبح امروز برگزار شد.

عبدالرسول پورعباس در ابتدای نشست گفت: آزمون سراسری ۱۴۰۲ به مرحله دوم رسیده است و در نیمه دوم شهریور اعلام نتایج نهایی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به برخی تعییرات در کنکور ۱۴۰۲ گفت: اولین تغییر در بحث ثبت نام بود که از طریق پروفایل که داوطلب ایجاد می‌کرد ثبت نام انجام می‌شود و داوطلب هر زمان که می‌خواست، می‌توانست اطلاعات خود را مشاهده کند و تا چند سال نیز اطلاعات ذخیره می‌ماند.

رییس سازمان سنجش تصریح کرد: تمام فرآیند آزمون به اتمام رسیده و در صبح زور چهارشنبه میزبان داوطلبان هستیم.

پورعباس با اشاره به سامانه هوشمند و ماشینی برگزاری ازمون گفت: سامانه برگزاری آزمون سراسری از صفر تا صد ماشینی شده است؛ و هیچ کس به شکل دستی نمی‌تواند تغییری ایجاد کند و همچنین شخصی را اضافه کند. اکنون فرصت تغییر و ویرایش پروفایل از طریق این سامانه به پایان رسیده است و به شکل دستی نیز هیچ تغییری امکان پذیر نیست.

رییس سازمان سنجش با اشاره به تغییراتی در جهت ایجاد ارامش و جلوگیری از تقلب در حوزه آزمون گفت: از تیرماه سال گذشته در جهت ایجاد امینت در حوزه آزمون قدم‌های خوبی برداشتیم تنوع پاسخ‌نامه‌ها و دفترچه سوالات به جهت ایجاد آرامش برای داوطلب انجام دادیم. رقابت غیر علمی دخالتی و جایگاهی در آزمون ندارد. امروز به نقطه‌ای رسیدیم که به عملکرد سازمان سنجش افتخار میکنم.

وی با اشاره به تقلب صورت گرفته در تیر ماه سال گذشته گفت: سال ۱۴۰۱ اوج کشف متقلبان بود که تعداد ان ها ۲هزار نفر بود.

رییس سازمان سنجش با اشاره به نحوه کشف متقلبان در آزمون گفت: از شرکت‌های دانش بنیان برای طراحی نرم‌افزار‌هایی که به حفط آرامش کنکور کمک کند، استفاده کردیم. در هفته گذشته دو دستگیری شبکه‌ای داشتیم که ده‌ها نفر درگیر بودند همه آن‌ها کشف و ضبط شد. همه این‌ها انجام شد که آزمون در صحت و سلامت کامل برگزار شود.
وی تصریح کرد: تقلب طی سه مرحله صورت می‌گیرد اول ارسال سوال به بیرون، حل سوال و فرستادن جواب به داخل حوزه است. ما ارسال پاسخ به داخل جلسه را مورد هدف قرار دادیم.
پورعباس گفت: ابزار‌هایی تحت عنوان «مسترکارت» وجود دارد که هندزفری بی‌سیم بسیار کوچکی در گوش داوطلب قرار داده می‌شود. با کمک ابزار‌های آشکارساز که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است، سیگنال‌هایی به هندزفری ارسال و باعث ایجاد صدای بسیار ناهنجاری در گوش داوطلب می‌شود که خود داوطلب متقلب توانایی تحمل را ندارد.

وی ضمن هشدار به داوطلبان گفت: کشف این ابزار از دواطلبان به منزله تقلب بوده و طبق قانون از ۱ تا ۱۰ سال محرومیت از کنکور را به دنبال دارد.

وی در مورد دلیل قطع نشدن اینترنت در این نوبت از آزمون سراسری نیز گفت: در بستر اینترنت تقلبی صورت نمی گیرد. یک فعالیت گرفتن عکس و ارسال به بیرون است و این عکس باید با حمایت گروهی منجر به حل سوالات و تهیه پاسخ شود. مهم برگشت پاسخ به جلسه امتحان است که برای برگرداندن پاسخ تمهیدات زیادی اندیشه شده است‌.
پورعباس توضیح داد: نسل دوم سیگنال یاب ها تحت تاثیر دستگاه تولیدکننده موج، وجود یک قطعه الکترونیکی همراه داوطلب را تشخیص می دهد. در مرحله بعد، سازمان سنجش گزارش فنی تولید می کند که نشان می دهد چه کسی تقلب کرده است. در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۵۰ نفر را شناسایی کردیم. همچنین باید دقت شود که امروز دو تیم آشکارساز داریم نسل اول و نسل دوم که حتی نسل اول هم ارتقا یافته است.
وی در مورد قطع اینترنت در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۲ گفت: بعد از آزمون در مورد آثار مثبت و منفی قطع اینترنت تلفن همراه بررسی انجام شد. متوجه شدیم افراد زیادی متاثر شدند.‌ امروز زندگی مردم به شدت با اینترنت گره خورده است‌. در نشست اخیر مدیران سازمان سنجش هم اعلام کردیم متقاضی قطع اینترنت نیستیم و این امر به نحو شایسته ای در حال انجام است و آثار استفاده از دستگاه های سیگنال‌یاب از قطع اینترنت بیشتر خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.