کد خبر : 9127
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 12:34

گزارش قم فردا از بازار لاستیک؛

علت کمبود تایر در بازار چیست؟

علت کمبود تایر در بازار چیست؟
بازار لاستیک در ماه‌های گذشته با چالش‌های مختلفی مواجه بوده و قیمت‌ها روند صعودی داشته است.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  طبق آمار منتشر شده کارخانه‌های تایرسازی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۸۴ هزار و ۵۱۴ تن انواع تایر تولید کردند. این میزان تایر مشتمل بر هفت میلیون و ۹۲۱ هزار ۸۶۴ حلقه تایر سواری، وانتی، باری اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی است. تولید تایر در این مدت در مقایسه با سال قبل از نظر وزنی با افت ۲ درصدی و از نظر تعداد حلقه با کاهش سه‌درصدی همراه شده است.

در چهار‌ماهه امسال ۵۳ هزار و ۲۲۴ تن تایر سواری در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدون تغییر ماند. باتوجه‌به آمارها، تولید تایر سواری حدود ۶۳ درصد از مجموع تولید تایرسازان را تشکیل می‌دهد. تولید تایر وانتی در این مدت با افت پنج‌درصدی به هفت هزار و ۶۸۲ تن رسید.

تا پایان تیرماه ۱۵ هزار و ۷۲۷ تن تایر باری اتوبوسی (شامل ۹ هزار و ۲۶۶ تن تایر رادیال و ۶ هزار و ۴۶۲ تن تایر بایاس) تولید شد که در مجموع نسبت به پارسال افت هشت‌درصدی داشته است.

تولید ۶ هزار و ۹۹ تن تایر کشاورزی (افت ۶ درصدی) و یک هزار و ۷۸۱ تن تایر راه‌سازی و صنعتی (رشد ۳۱ درصدی) از دیگر آمارهای چهار‌ماهه ابتدایی امسال شرکت‌ها و کارخانه‌های است.

باتوجه‌به این آمار منتشر شده به این نتیجه می‌رسیم که تولید لاستیک در کشور با افت چنددرصدی مواجه شده است که همین مسئله موجب افزایش قیمت لاستیک در بازار شده است. دولت برای کنترل قیمت لاستیک در بازار و سهولت تهیه این محصول، عرضه لاستیک به نرخ دولتی را تصویب کرد تا مردم بتوانند لاستیک ارزان‌قیمت را راحت‌تر تهیه کنند و همچنین این عرضه دولتی عامل کاهش قیمت لاستیک در بازار آزاد شود.

اما مدتی است که لاستیک با نرخ مصوب در مراکز و سایت‌های عرضه لاستیک دولتی موجود نیست و همین باعث ایجاد مشکلات برای رانندگانی که قصد خرید دارند شده است.

از همین رو خبرنگار ما سایت‌های عرضه لاستیک با نرخ مصوب را بررسی کرده است.
در خصوص عرضه لاستیک به نرخ دولتی توسط سایت‌های کارخانه‌های تولید لاستیک آن چیزی که مشخص است فعلاً عرصه لاستیک دولتی ندارند.

همچنین در استان سایتی هم از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان سایت ثبت‌نام برای تهیه لاستیک دولتی معرفی شده است که طبق اعلام بسیاری از شهروندان همیشه پیام ناموجود را می‌دهد که دراین‌خصوص هم خبرنگار ما با عضویت در این سایت برای تهیه لاستیک این موضوع را تأیید می‌کند.

این در حالی است که محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صنعت تأیید کرده است بخش عمده مشکل تأمین ارز صنایع لاستیک‌سازی‌ ناشی از مشکلاتی بوده که برای انتقال حواله‌های ارز به ذی‌نفعان خارجی وجود داشته است.
صفدری در مورد اینکه تولید لاستیک با تخصیص ارز به چه میزان می‌رسد، گفت: اینکه بازار ملتهب است و کاهش تولید نسبت به سال گذشته داریم را قبول دارم. طبق اطلاعات سامانه جامع تجارت کاهش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم. میزان تولیدات ما در سال گذشته ۹ میلیون حلقه بوده و امسال به ۸ میلیون حلقه رسیده و یک میلیون حلقه کاهش تولید در لاستیک سواری داشته ایم.

وی اضافه کرد: ۲۴ میلیون حلقه لاستیک نیاز سالانه ما است و ۲۱ میلیون حلقه از محل تولیدات داخل و مابقی از محل خارجی تأمین می‌شود.
این مقام مسئول افزود: یک درصد کاهش واردات لاستیک سواری به دلیل کاهش نرخ ارز داشته‌ایم بانک مرکزی مبالغ را به ذی‌نفعان فروشندگان خارجی بدهد مشکلات حل می‌شود. پیگیری‌های متعدد کردیم تا هفته آینده به نتیجه می‌رسیم.
صفدری در مورد اینکه چه زمانی توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان به سامانه فروشگاهی متصل می‌شوند، گفت: تا سامانه‌های فروشگاهی برقرار نشود نمی‌شود نظارت کرد و نظارت‌های سنتی پاسخگو نیست. نسبت به سال گذشته کاهش تولید داریم؛ اما توزیع ما به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه رسیده است. میل به گران‌فروشی در اصناف لاستیک وجود دارد و با توزیع فروشگاهی این بازار ساماندهی می‌شود.
وی تصریح کرد: باید نظارت‌ها بیشتر شود و توزیع‌کنندگان به تکالیف خود بپردازند به‌طوری‌که با نصب یک بنر در تایر فروشی بخش زیادی از مشکلات و گران‌فروشی حل شد. نظارت کافی باید داشته باشیم و در حال حاضر شاهد آن هستیم میل به گران‌فروشی وجود دارد.
مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت در مورد اینکه مسئول اتصال فروشگاه‌ها به سامانه فروشگاهی کیست، گفت: تا زمانی که آموزش کامل نشود نمی‌شود به سامانه فروشگاهی متصل شد. آموزش را به‌تمامی اتحادیه‌ها ارائه کرده‌ایم و تا پایان ماه و با اتمام آموزش به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل خواهند شد.

درهرحال بازار لاستیک در طول چند ماه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته و حتی به تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت لاستیک با نرخ مصوب هم منجر شده است که می‌طلبد مسئولان هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود و مشکلات را مرتفع کنند.

حسین حیدری
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.