کد خبر : 11977
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آذر 1402 - 17:06

معاون منابع طبیعی قم:

عملیات بیابان‌زدایی در ۱۷ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار قم انجام شده است

عملیات بیابان‌زدایی در ۱۷ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار قم انجام شده است
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: ۱۰۵ هزار هکتار کانون اصلی تولید گرد و غبار در این استان شناسایی که تاکنون در ۱۷ هزار هکتار از این عرصه‌ها عملیات بوته کاری و بیابان‌زدایی انجام شده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ مرتضی داودی  افزود: براساس مطالعاتی که در گذشته انجام شده، حدود ۱۷۶ هزار هکتار از عرصه های استان قم بیابانی است که می توانند منشاء تولید گرد و غبار در آینده باشند.

وی ادامه داد: با توجه به بودجه هایی که برای بیابان زدایی اختصاص یافته تاکنون موفق به انجام عملیات بیابان زدایی در ۱۷ هزار هکتار از این عرصه ها شده ایم که این عملیات شامل بوته کاری، نهال کاری و بذر کاری است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان اگر با همین حالت پیش برویم ممکن است سطوح بیابانی استان قم بیشتر شود و روزهای همراه با گرد و غبار نیز افزایش یابد که باید به سمت توسعه فضای سبز و اقدام هایی در جهت بیابان زدایی در مناطق مختف استان به خصوص کانون های تولید گرد و غبار برویم.

داودی خاطرنشان کرد: سال قبل کارگروهی متشکل از مدیریت بحران استانداری، منابع طبیعی، محیط زیست و هواشناسی تشکیل و برنامه ریزی برای بیابان زدایی ۱۰۲ هزار هکتار از کانون های اصلی گرد و غبار قم که از حسین آباد میش مست در منطقه شرق آغاز می شود و تا جاده قم – گرمسار ادامه دارد، انجام شد.

وی گفت: در این کارگروه، طرحی برای بیابان زدایی این عرصه، مورد مطالعه و تصویب قرار گرفت که امیدواریم با پیگیری از سوی استانداری، به یک طرح ملی تبدیل شود تا بتوانیم با تصویب بودجه، عملیات بیابان زدایی از جمله نهال کاری و بوته کاری را در عرصه های باقی مانده انجام دهیم و شاهد کاهش خیزش گرد و غبار در استان باشیم.

وجود ۱۲۶۶ هکتار پوشش جنگلی دست کاشت در قم

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی قم در ادامه با بیان این که یک هزار و ۲۶۶ هکتار پوشش جنگلی دست کاشت در استان قم وجود دارد گفت: این عرصه شامل پارک های جنگلی علوی، غدیر، معصومیه، پیامبر اعظم(ص)، فاطمیه، سنبل آباد و ثامن الائمه(ع) است.

داودی ادامه داد: همچنین عملیات جنگل کاری سنواتی در خارج از محدوده شهر قم در عرصه های منابع طبیعی انجام شده که عملیات کاشت درخت در بیش از هزار هکتار از حوزه آبریز محمودآباد در بخش سلفچگان و دستجرد بخش خلجستان از جمله این اقدام هاست.

وی اضافه کرد: علاوه بر مناطق جنگلی دست کاشت در استان قم، پوشش های طبیعی نیز وجود دارد که بادامچه زارها در قالب ذخیره گاه های جنگلی با مساحتی حدود ۳۰ هزار هکتار و دیگری بیشه زارهای طبیعی با مساحت تقریبی ۱۴ هزار هکتار در حاشیه آزادراه قم – گرمسار از جمله این عرصه ها به شمار می آید که از لحاظ ژنتیکی بسیار حائر اهمیت می باشد.

سالانه ۲ میلیون اصله نهال در قم باید غرس شود

داودی همچنین به طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این طرح از سال گذشته آغاز شد که طی چهار سال باید یک میلیارد اصله نهال، تولید و غرس شود.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح استان قم نیز باید هشت میلیون اصله نهال را طی چهار سال تولید و غرس کند که این کار، آذرماه امسال با کاشت یک هزار و ۵۰۰ اصله نهال در منطقه نواران بخش مرکزی قم آغاز شد.

وی گفت: برنامه بعدی، کاشت ۱۰ هزار اصله درخت در پویش ملی صبح زیتون به یاد شهدای غزه بود که این طرح روز گذشته در حاشیه بلوار آیت الله بروجردی، آغاز شد و انشالله با برنامه ریزی انجام شده و برگزاری پویش های مختلف بتوانیم هشت میلیون اصله نهال را طی چهار سال در قم غرس کنیم.

۱۱۱ هکتار عملیات نهال کاری در پارک جنگلی ثامن الائمه انجام شده است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی قم در ادامه گفت: پارک جنگلی ثامن الائمه که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به قم در سال ۱۳۸۹ است، ۴۳۵ هکتار وسعت دارد که تاکنون عملیات نهال کاری در ۱۱۱ هکتار از این پارک انجام شده است.

داودی ادامه داد: عملیات زیربنایی پارک ثامن در کیلومتر ۲ آزادراه قم – گرمسار از سال ۱۳۹۰ آغاز شد که عملیات درخت کاری در ۲۴۰ هکتار از آن باید انجام شود.

وی با اشاره به این که در پارک ثامن از گونه های مناسب و سازگار با شرایط اقلیمی قم استفاده شده است گفت: عملیات زیربنایی از جمله انتقال پساب برای آبیاری درختان انجام شده و با تکمیل زیرساخت ها، در آینده در اختیار مردم قرار می گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.