کد خبر : 2544
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 اسفند 1401 - 18:15

قم آماده برگزاری جشن میلیونی نیمه شعبان

قم آماده برگزاری جشن میلیونی نیمه شعبان
مدیریت استان قم و مردم مهدی یاور این شهر مقدس با پیش‌بینی برنامه‌های متنوع و بسیج امکانات آماده برگزاری جشن میلیونی و باشکوه نیمه شعبان، سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) هستند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛از حدود دو ماه گذشته بسیج امکانات ملی برای برگزاری جشن باشکوه و حماسی نیمه شعبان پای کارآمده و دستگاه‌های استانی نیز بخشی از تجهیزات و توان خود را صرف برگزاری این مراسم کرده اند.

استاندار: قم آماده میزبانی از زائران نیمه شعبان

سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم در گفت و گویی ضمن اعلام آمادگی استان برای پذیرایی از زائران جشن های نیمه شعبان گفت: همه ظرفیتهای استان و گروه های مردمی و سایر استانها برای برگزاری باشکوه این جشن ها پای کار هستند تا بهترین خدمات به زائران نیمه شعبان ارائه شود.

وی افزود: بخشی از محدودیتهای ما برای میزبانی نیمه شعبان را باید در سطح ملی رفع کنیم اما در مجموع در حوزه زیرساخت‌های پیرامون مسجد مقدس جمکران مشکلات اساسی‌ وجود دارد و تلاش‌هایی برای کاهش این مشکلات انجام شده است.

برپایی موکب‌های جشن بزرگ نیمه شعبان در بلوار پیامبر اعظم(ص)

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار قم از آغاز عملیات برپایی موکب‌های جشن بزرگ نیمه شعبان از صبح روز یکشنبه در بلوار پیامبر اعظم (ص) و اطراف مسجد مقدس جمکران خبر داد.

ابوالقاسم مقیمی بابیان اینکه عملیات برپایی ۳۱۳ موکب جشن بزرگ نیمه شعبان در بلوار پیامبر اعظم (ص) و اطراف مسجد مقدس جمکران آغازشده، مطرح کرد: برای نخستین‌بار شبکه‌های ملی و استانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای پخش زنده جشن‌ها و پیاده‌روی نیمه شعبان در بلوار پیامبر اعظم (ص) مستقر خواهند شد.

قائم‌مقام تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در همین خصوص با اشاره به جایگاه معنوی این مسجد مقدس بیان کرد: در طول سال پذیرای ۲۰ میلیون زائر هستیم و در نیمه شعبان بیش از ۳ میلیون زائر به این مکان مقدس مشرف می‌شوند که باید تسهیلات ورود و خروج زائران در نیمه شعبان بیشتر موردتوجه قرار گیرد تا زائر با آرامش و بدون خستگی به این مکان مقدس مشرف شود.

محمدکاظم پور امینی عنوان کرد: یک سری نیازها از خود مسجد و یا استان و هم چنین مدیریت شهری و اجتماعات مهدوی برای این جشن فراهم می‌شود اما با توجه به ورود فراوان زائر نیاز به امکانات بیشتری داریم. دغدغه ما اسکان؛ حمل‌ونقل و تغذیه است.

بسیج امکاناتی از ۱۵ شهر کشور

مهدی اصفهانیان معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز در همین رابطه گفت: با توجه به اینکه در سال جاری همزمانی ایام نیمه شعبان و ایام نوروز را داریم و در آستانه ماه مبارک رمضان نیز هستیم، پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که زمان سفر مسافران و زائران زودتر انجام شود و آماده‌باش دستگاه‌های خدمات رسان به‌خصوص شهرداری اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: در این راستا نخستین بار است که ستاد ملی نیمه شعبان در وزارت کشور تشکیل جلسه داده و دو جلسه در تهران و یک جلسه در مسجد مقدس جمکران با حضور مسئولان مربوطه، تولیت مسجد جمکران، شهردار و استاندار و دو تن از معاونین وزارت کشور و مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها تشکیل و مباحث خوبی مطرح‌شده است.

«گلستانی‌ها» نخستین جشن «ایران امیدوار» را در مسجد مقدس جمکران برگزار کردند

نخستین جشن «ایران امیدوار» با حضور اقشار مختلف مردم استان گلستان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان امسال سلسله جشن‌های «ایران امیدوار» را با حضور عاشقان و منتظران امام زمان(عج) از چند استان برنامه‌ریزی کرده که نخستین مراسم در شب ولادت امام حسین(ع) توسط اهالی استان گلستان در شبستان کربلا برگزار شد.

اجتماع خادمان حج و زیارت استان قم در مسجد مقدس جمکران

در ادامه این آیین ها، همزمان با اعیاد شعبانیه اجتماع پیشکسوتان، روحانیان، مدیران، عوامل اجرایی و خادمان حج و زیارت استان، در شبستان کربلای مسجد جمکران برگزار شد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این مراسم بر انتقال آموزه‌ها و دانش متولیان حج و زیارت به نسل جوان تاکید کرد و گفت: روحانیان، مدیران و عوامل اجرایی باید دانسته‌ها و تجربیات خود را در قالب کتاب، مجلس خاطره گویی و حتی آموزش‌های حضوری به نسل بعدی متولیان حج منتقل کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبد الفتاح نواب افزود: با انتقال دانش و تجربه پیشکسوتان به نسل‌های بعد شاهد افزایش کیفیت این مراسم معنوی خواهیم بود.

حضور پرشور کانون پرورش فکری قم در جشن‌های نیمه شعبان

در آستانه برپایی جشن‌های ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه، کانون پرورش فکری استان قم با حضور تماشاخانه‌های سیار کانون و برپایی غرفه‌های فرهنگی و هنری در مسجد مقدس جمکران و مسیر بلوار پیامبر اعظم، به زائران کودک و نوجوان خدمت‌رسانی خواهد کرد.

محمد غفاری مدیرکل کانون پرورش فکری استان قم از استقرار خودروهای سنگین سیار در چهار نقطه عمود ۱۰۲ بلوار پیامبر اعظم و ورودی‌های درب یک، درب دو و درب ۶ مسجد مقدس جمکران و همچنین همکاری با مجموعه گل نرگس برای برپایی پنج غرفه‌ ویژه کودکان در مسجد جمکران خبر داد.

برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری همچون همخوانی و اجرای سرود، نمایش عروسکی، قصه‌گویی، مسابقه و غیره ازجمله برنامه‌هایی است که در تماشاخانه‌های‌ سیار کانون برگزار خواهد شد.

ساماندهی موکب های مردمی برای خدمت‌ به زائران جمکران در نیمه‌شعبان

مدیر پشتیبانی مسجد مقدس جمکران نیز بابیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پارکینگ شماره دو مسجد مقدس جمکران به‌عنوان مرکز استقرار موکب ها در نظر گرفته‌شده است، گفت: با این اقدام موکب‌ها به‌صورت منسجم به زائران خدمات لازم را ارائه می کنند.

مجید سلیمیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی موکب‌ها و خدمت‌رسانی به زائران مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان اظهار کرد: برای هماهنگی‌های بیشتر جلسه مدیران موکب ها با مسئولان مسجد مقدس جمکران برگزار شده و در این جلسه نکات لازم در خصوص مسائل فرهنگی، تکریم زائران، مباحث مرتبط با ایمنی و غیره مطرح‌شده و مدیران موکب‌ها نیز خواسته‌ها و نیازهای خود را تبیین کردند.

افتتاح دفتر دبیرخانه عهدواره چله مهدویت در مسجد مقدس جمکران

آیین افتتاح دفتر دبیرخانه فرهنگی هنری «عهدواره سراسری چله مهدویت » نیز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

محمد خراسانی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، در همین خصوص با اشاره به اینکه دومین «عهدواره سراسری چله مهدویت» کار خود از پنجم بهمن ۱۴۰۱ در مسجد مقدس جمکران آغاز کرد، گفت: این رویداد فرهنگی و هنری در ۱۶ شهرستان استان تهران در ۱۶ رشته از آغاز ماه رجب تا نیمه شعبان برگزار می‌شود.

آیین غبار روبی و شستشوی مسجد مقدس جمکران

همچنین در آستانه نیمه شعبان و همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت عباس(ع) آیین غبارروبی و شستشوی مسجد مقدس جمکران با حضور خادمان و زائران این مکان مقدس برگزار شد.

کارگاه مهرسازی در مسجد مقدس جمکران افتتاح شد

کارگاه مهرسازی مسجد مقدس جمکران نیز با ظرفیت تولید سه هزار قطعه مهر در روز به مناسبت اعیاد شعبانیه به بهره‌برداری رسید.

برای راه‌اندازی این کارگاه، دستگاه‌های موردنیاز ساخت مهر از طریق بانیان خریدار شده و خادمان مسجد مقدس با فراگیری تکنیک‌های لازم نسبت به ساخت مهر اقدام می‌کنند.

در تولید مهر در این کارگاه از تربت حرم مطهر امام حسین(ع) استفاده‌شده و این کارگاه ظرفیت تولید سه هزار قطعه مهر در روز را دارد که تامین کننده نیازهای مسجد مقدس جمکران و دیگر اماکن مقدس است.

اجتماع چهار هزار خادم‌یار رضوی از سراسر کشور

مسئول کانون‌های خدمت آستان قدس رضوی استان قم در همین رابطه گفت: اولین اجتماع عظیم خادم‌یاران رضوی کشور در آستانه نیمه شعبان با حضور چهار هزار نفر در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سید محمدباقر تکیه‌ای با اشاره به برگزاری نخستین اجتماع عظیم خادم‌یاران رضوی کشور در آستانه نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: در این اجتماع بزرگ از ۲۵ استان کشور به‌منظور تجدید بیعت با امام عصر(عج) با عنوان «رضای من، رضای تو» حضور یافتند.

وی تقویت شبکه خدمت رضوی در راستای محرومیت‌زدایی، تجدید بیعت با امام زمان (عج) و معرفی ظرفیت‌های کانون‌های خدمت رضوی به مردم را از اهداف این اجتماع ذکر کرد و گفت: در این اجتماع سه‌هزار نفر از سراسر کشور و یک‌هزار نفر از استان قم شرکت کردند.

ویژه‌برنامه بهار بندگی

در ادامه آیین‌های ویژه اعیاد شعبانیه و همزمان با ولادت باسعادت امام سجاد(ع)، جشن تکلیف ۲۵۰ دانش‌آموز پسر مدارس قم در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

چراغانی ۱۵ کیلومتری

خادمان مسجد مقدس جمکران، با آماده‌سازی ۱۵ کیلومتر ریسه لامپ در نیمه شعبان، این مکان مقدس را غرق در نور خواهند کرد.

در راستای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن‌های نیمه شعبان، خادمان مسجد مقدس جمکران فعالیت‌های خود را درزمینهٔ چراغانی بخش‌های مختلف این مسجد مقدس آغاز کرده‌اند و این فعالیت‌ها با تلاش‌های گسترده خادمان همچنان ادامه دارد.

خادمان واحد برق مسجد مقدس جمکران در حالی فعالیت خود را از نیمه شعبان سال گذشته آغاز کرده‌اند که با نزدیک شدن به نیمه شعبان امسال، به‌صورت تمام‌وقت این تلاش‌ها دنبال می‌شود.

برای نیمه شعبان امسال ۱۵ کیلومتر ریسه با بیش از ۳۰ هزار لامپ در مسجد مقدس جمکران آماده‌سازی شده و در آستانه ولادت حضرت ولی‌عصر(عج) میعادگاه عاشقان را غرق در نور خواهند کرد.

آغاز به کار پویش ملی« روز امید» به مناسبت نیمه شعبان

مدیر مرکز هنر و رسانه مسجد مقدس جمکران از آغاز به کار پویش ملی «روز امید» به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

مهدی دانش آشتیانی گفت: باید درراه ایجاد جامعه‌ مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به‌قدر توان و امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هراندازه‌ای که در وسع و قدرت ما است، به جامعه‌ مهدوی نزدیک کنیم که جامعه‌ مهدوی، جامعه‌ قسط، معنویت، معرفت، برادری و اخوّت، علم و عزت است.

برای این منظور آثار متنوع رسانه‌ای تولیدشده که جهت دسترسی مردم می‌توانند به سایت roozeomid.ir و یا شناسه @roozeomid_ir در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.

آیین خطبه‌خوانی و تعویض پرچم گنبد مسجد مقدس جمکران

در آستانه ولادت باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، آیین خطبه‌خوانی و تعویض پرچم گنبد مسجد مقدس جمکران با حضور خادمان و زائران در این مکان مقدس برگزار شد.

پیوند فیروزه‌ای ۱۵۰ زوج جوان در مسجد مقدس جمکران

در آستانه فرارسیدن نیمه شعبان سالروز میلاد امام عصر (عج) مراسم پیوند فیروزه‌ای ۱۵۰ زوج دانشجوی دانشگاه قم در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

رونمایی از پوستر نخستین جشنواره مردمی فیلم ۳۱۳

پوستر نخستین جشنواره مردمی فیلم ۳۱۳ با حضور جمعی از اصحاب رسانه و هنر در مسجد مقدس جمکران رونمایی شد.

این جشنواره برای نخستین بار به همت مرکز هنر و رسانه مسجد مقدس جمکران با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حوزه هنری و انجمن سینمای جوان با محوریت جشن‌های نیمه شعبان و رویداد بزرگ «روز امید» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

جشنواره مردمی فیلم ۳۱۳ در دو بخش اصلی و جنبی ترتیب می یابد که بخش اصلی آن شامل فیلم داستانی، مستند و نماهنگ و بخش جنبی آن با موضوع ارسال تصاویر جشن‌های مردمی «نیمه شعبان» در سراسر ایران اعلام‌شده است.

این جشنواره هنری با موضوعاتی همچون امیدآفرینی شاخصه جامعه منتظر، شهر انتظار شهروند منتظر، زنان پیشران جامعه مهدوی، رویداد بزرگ نیمه شعبان در قم و سبک زندگی مهدوی فراخوان شده و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با هفدهم رمضان سالروز بنای مسجد مقدس جمکران به امر امام زمان(عج) به سایت جشنواره به نشانی http://jashnvare.jamkaran.ir/ ارسال کنند.

همایش بین‌المللی سفیران آفتاب و دانش‌آموزی نسل ظهور

همایش بین‌المللی سفیران آفتاب با حضور جمعی از طلاب کشورهای آفریقایی و همایش بزرگ دانش‌آموزی نسل ظهور، با حضور دانش‌آموزان ۶۰ کشور جهان در مسجد مقدس جمکران به همین مناسبت برگزار شد.

اجتماع ۲۰ هزارنفری اصفهانی‌ها در مسجد مقدس جمکران

دومین مراسم جشن «ایران امیدوار» با حضور ۲۰ هزار نفر از مردم اصفهان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

برای چهارمین سال متوالی از ۶۱ نقطه استان و ۴۰ نقطه در شهر اصفهان ۲۰ هزار نفر با ۴۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه سواری به شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران اعزام شدند. کوچک‌ترین زائر این کاروان بزرگ ۲ سال و بزرگ‌ترین آن‌ها ۹۲ ساله بود.

آیین جاروکشی خادمان و برگزاری همایش دکترین مهدویت

آیین جاروکشی خادمان مسجد مقدس جمکران، در آستانه ولادت باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) مانند سنوات گذشته برگزار شد.

همچنین هجدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع دولت کریمه با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران آغاز به کارکرد.

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در سخنرانی آغازین این همایش بابیان اینکه دشمنان با ایجاد شبهه به دنبال زدودن فرهنگ مهدوی هستند، گفت: حوزویان در این شرایط وظیفه سنگینی دارند و باید با شناخت کامل ابعاد مهدوی و فرهنگ انتظار، نسل جوان را با اندیشه‌های ناب حکومت مهدوی و دستاوردهای انقلاب اسلامی بیش‌ازپیش آشنا کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های فرهنگ انتظار و حکومت مهدوی افزود: حکومت و اداره جامعه در قلب مهدویت نهفته است و داشتن مدینه فاضله و جامعه آرمانی از ویژگی‌های بارز حکومت مهدوی است.

اهتزاز پرچم سلام فرمانده ۲ به دست قاسم‌های لشگر مهدی (عج)

همچنین اجتماع ده‌هزارنفری از نوجوانان و قاسم‌های لشکر صاحب‌الزمان(عج) که کوله‌پشتی‌هایشان را بسته‌اند و راهی مسجد مقدس جمکران شدند، رویدادی بزرگ و جهانی را رقم زدند.

۱۰۰ هزار اصله نهال در اطراف مسجد مقدس جمکران کاشته می‌شود

کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال از ایام نیمه شعبان آغاز شده و پایان فروردین‌ماه به اتمام می‌رسد.

جشن ایران امیدوار با حضور پرشور مردم لرستان و افغانستانی ها در مسجد جمکران

در آستانه نیمه شعبان و همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت علی‌اکبر(ع) مراسم جشن و سرور از سلسله جشن‌های ایران امیدوار با حضور پرشور مردم لرستان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

جشن سفیران آفتاب همچنین با حضور پرشور افغانستانی‌های مقیم قم نیز به همین مناسبت در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

طنین‌انداز شدن بانگ «لبیک یا مهدی» همزمان با شب نیمه شعبان در سراسر کشور

مدیرکل فرهنگی استانداری قم گفت: امسال همزمان با شب نیمه شعبان بانگ «لبیک یا مهدی عجل الله» و دعای فرج از مسجد مقدس جمکران و مأذنه‌های مساجد سراسر کشور طنین‌انداز خواهد شد.

صادق بیطرفان عنوان کرد: سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه در شب نیمه شعبان، بانگ «لبیک یا مهدی عجل الله» و «دعای فرج حضرت حجت» از ساعت ۲۰:۵۵ همزمان در مسجد مقدس جمکران، مأذنه‌های مساجد سراسر کشور و صداوسیما طنین‌انداز خواهد شد.

همایش نرجسانه با حضور بانوان مبلغ برگزار شد

در آستانه فرارسیدن نیمه شعبان همایش «نرجسانه» با حضور بانوان مبلغ شرکت‌کننده در طرح امین و مادران فعال در مدارس در شبستان مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

فریبا علاسوند عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در این همایش، با اشاره به نقش مهم زنان در عصر ظهور و انتظار گفت: در دنیا با دو جریان زن‌ستیز روبه‌رو هستیم؛ جریان نخست به نام دین رفتارهای متحجرانه نسبت به زنان دارند و جریان دوم غربی بوده و به‌ظاهر مدافع حقوق زن است.

برگزاری همایش سفیران آفتاب ویژه‌ی اردو زبان‌ها

در ادامه جشن‌ها و ویژه‌برنامه‌های اعیاد شعبانیه، همایش سفیران آفتاب با حضور اردو زبانان مقیم قم در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

اردبیلی‌ها میهمان مسجد مقدس جمکران

سلسله جشن‌های ایران امیدوار یکشنبه‌شب با حضور مردم غیور استان اردبیل در مسجد مقدس جمکران با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد.

همچنین در ادامه برنامه‌های اعیاد شعبانیه دوشنبه ۱۵ اسفندماه جاری برنامه عهد خدمت ویژه خادمان موظف، جشن سفیران آفتاب عرب‌زبان و جشن ایران امیدوار برگزار خواهد شد.

سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه نیز آیین جاروکشی خادمین مسجد جمکران، محفل قرآنی عصر ۱۴ شعبان، قرائت زیارت آل یاسین، اقامه نماز جماعت شب نیمه شعبان، توسل به حریم کبریا، محفل شعر و سرود، مهدی یاور سال، نشان ارادت، خیر و کتاب برتر و ویژه‌برنامه بین‌الملل الحی پیش‌بینی‌شده است.

احیای شب نیمه شعبان، نماز جماعت صبح نیمه شعبان، جشن مهدی یاوران ویژه معلولان، شادی پیمایی بزرگ نیمه شعبان، رونمایی از سرود سلام فرمانده ۲، نماز جماعت ظهر و مغرب نیمه شعبان و آیین شکرگزاری نیز از دیگر برنامه های جشن های نیمه شعبان در مسجد جمکران است.

همچنین روز پنجشنبه ۱۸ اسفندماه جاری جشن سفیران آفتاب با حضور مردم نیجریه و قرائت دعای کمیل ترتیب می یابد و روز جمعه نیز دعای ندبه در مسجد مقدس جمکران قرائت می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.