کد خبر : 7929
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1402 - 8:25

حیدر کسمایی:

مسابقات قرآن وسیله‌ای برای رشد فرهنگ قرآنی کشور باشد

مسابقات قرآن وسیله‌ای برای رشد فرهنگ قرآنی کشور باشد
رئیس هیئت داوران مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم گفت: مسابقات قرآن نباید به‌عنوان هدف درنظر گرفته شود، بلکه باید وسیله‌ای برای رشد فرهنگ قرآنی جامعه باشد، اما متأسفانه در حال حاضر در کشور ما مسابقات به یک هدف تبدیل شده که امیدواریم روزی به جایی برسیم که هدف تنها رشد فرهنگ قرآنی و انس با قرآن در جامعه باشد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ حیدر کسمایی، رئیس هیئت داوران و داور تجوید مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم   با اشاره به عدم رشد کمی شرکت‌کنندگان این دوره نسبت به دوره‌های گذشته بیان کرد: سطح متسابقان این دوره از نظر فنی رشد داشته، اما متأسفانه شاهد حضور چهره‌های جدید و جوان نیستیم و این یک ضعف کلی در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ریتم قرآنی کشور ما مسابقه‌ای است، گفت: توجه صرف به مسابقه و مسابقه‌ای بودن فعالیت‌های قرآنی تنها باعث رشد در حصار و وادی مسابقات می‌شود، این رشد مسابقه‌ای بیانگر عدم پویایی کار قرآنی در جامعه است؛ لذا لازم است الگوی کار قرآنی تغییر کند و مشی قرآنی در کشور بازنگری شود تا قرآن در کل جامعه جاری و ساری شود.

کسمایی با بیان اینکه در امور قرآنی شاهد دو جنبه تخصصی و عمومی هستیم، تصریح کرد: رشد در حوزه تخصصی قرآن بسیار خوب و قابل تقدیر است، اما همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز به این مسئله بسیار تأکید دارند، رشد در جنبه عمومی مهم‌تر است؛ در همین راستا مسئولان باید به دنبال این موضوع باشند تا در متن جامعه و بین اقشار مختلف قرآن بیشتر نمود پیدا کند؛ این رشد می‌تواند هم در زمینه تلاوت و هم فهم مفاهیم قرآن باشد، نتیجه این تحول ورود چهره‌های جدید به عرصه قرآنی کشور است.

رئیس هیئت داوران مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم با اشاره به حضور دو داور در هر رشته بیان کرد: حضور داوران بیشتر، نزدیک به عدالت است و به دلیل حساسیت و رقابت شدید در استان‌هایی که از نظر قرآنی در رده‌های بالا هستند کار خوبی است که امسال اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه حضور چهره‌های جدید داوری در مسابقات، طرح مثبت و خوبی است، افزود: روند داورشدن و ورود به عرصه داوری باید ضابطه‌مند باشد، در گذشته داوران از قاریان و یا اساتید قرآنی انتخاب می‌شدند و ضابطه‌ای برای این انتخاب وجود نداشت، اما به مرور این فرآیند با دقت بیشتری در حال انجام است، ضمن اینکه لازم است جامعه داوران به سمت جوان‌گرایی حرکت کند.

کسمایی در خصوص وجود صندلی‌های خالی در سالن مسابقات ادامه داد: حضور تماشاگر در سالن به دلیل تبلیغات کم در سطح شهر است، ضمن اینکه انتخاب مکان عمومی‌تر برای برگزاری مسابقات و درنظر گرفتن جوایز و ایجاد جاذبه‌هایی برای عموم، می‌تواند در استقبال مردم مؤثر باشد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که شلوغی سالن به تمرکز شرکت‌کنندگان لطمه وارد نکند.

داور تجوید مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم با مهم دانستن مسابقات استانی، افزود: از فرصت مسابقات قرآنی می‌توان به چند منظور بهره‌برداری کرد، به‌طور مثال می‌توان به این مسابقات به‌عنوان یک محفل قرآنی نگاه کرد و در کنار آن به انجام کار فرهنگی قرآنی و با برپایی نمایشگاه در حاشیه محل برگزاری پرداخت.

وی در خصوص وظایف رئیس هیئت داوران نیز بیان کرد: رئیس هیئت داوران بر برنامه زمانی و فنی مسابقات نظارت دارد، نمرات را کنترل کرده، کارنامه‌ها را امضا و به اعتراضات رسیدگی می‌کند، در کنار رئیس هیئت داوران، ناظر مسابقات نیز بر فرآیند برگزاری مسابقات نظارت و از برگزاری مسابقات به ستاد عالی مسابقات گزارش می‌دهد تا برای در فرآیند برگزاری سال‌های بعد ساماندهی بهتری انجام شود.

کسمایی با اشاره به برگزاری مطلوب مسابقات قرآنی در قم در طی سالیان گذشته گفت: مسئولان قرآنی قم، به‌طور کاملاً حرفه‌ای پای کار هستند و در مقایسه با استان‌های دیگر تنظیم، ترتیب، برگزاری و کارهای اجرایی را حرفه‌ای‌تر انجام می‌دهند و تنها نقضی که امسال وجود داشت دعوت دیرهنگام از داوران بود.

وی یادآور شد: مسابقات قرآن نباید به‌عنوان هدف درنظر گرفته شود، بلکه باید وسیله‌ای برای رشد فرهنگ قرآنی جامعه باشد؛ اما متأسفانه در حال حاضر در کشور ما مسابقات به یک هدف تبدیل شده که امیدواریم روزی به جایی برسیم که هدف تنها رشد فرهنگ قرآنی و انس با قرآن در جامعه باشد.

منبع: ایکنا
انتهای پیام

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.