کد خبر : 6690
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1402 - 18:50

معاون استاندار قم:

موکب‌داران با نکته‌های بهداشتی در خصوص پذیرایی از زائران آشنایی کامل پیدا کنند

موکب‌داران با نکته‌های بهداشتی در خصوص پذیرایی از زائران آشنایی کامل پیدا کنند
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به اهمیت فعالت موکب داران در ایام ماه محرم و صفر گفت: موکب‌داران باید با نکته‌های بهداشتی در خصوص پذیرایی از زائران آشنایی کامل پیدا کنند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ ابوالقاسم مقیمی روز سه‌شنبه در همایش مدیران اجرایی موکب‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات قم در تالار کرامت استانداری همچنین افزود: امسال با توجه به گرمای هوا، مراسم اربعین در مقایسه با سال‌های گذشته، نیازمند اقدام‌ها و تمهیدات پیشگیرانه بیشتری است، از این رو دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت و درمان برای جلوگیری از گرمازدگی زائران یک بسته آموزشی را تهیه و در اختیار موکب‌داران قرار دهد.

فرماندار قم نیز در این همایش، اهمیت ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی به موکب‌داران برای مقابله با گرمازدگی و حفظ سلامتی زائران را مورد تاکید قرار داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی همچنین در خصوص پیشگیری از بیماری التور و وبا نیز تدابیر لازم را اتخاذ کند.

عباس ذاکریان در بخشی سخنان همچنین با ذکر این مطلب که قم یکی از مقصدهای میانی مسیر عبور زائران اربعین است یادآور شد: بخش قابل توجهی از زائرانی که برای زیارت اربعین به کربلا مشرف می‌شوند، تمایل زیادی برای حضور و اسکان در این استان دارند.

وی خاطرنشان کرد: پارسال قرارگاه مردمی اربعین در مسجد جمکران، بیش از ۱۱۰ هزار زائر را پذیرش کرد که بین ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر و معادل یک سوم این جمعیت، از زائران خارجی بودند.

وی تاکید کرد: قم نخستین عمود سفر به کربلا در ایام اربعین به شمار می‌آید، همه زائران از این استان توقع دارند و باید امکانات لازم برای اسکان و توزیع آب‌آشامیدنی و یخ فراهم شود.

ذاکریان همچنین خطاب به موکب‌های ستاد اربعین اظهار کرد: ماندن در قم و خدمات دادن به زائرانی که به کربلا می‌روند، یک مجاهدت است.

فرماندار قم با اشاره به پیاده‌روی اربعین در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) و لزوم ارایه خدمات به جاماندگانی که فرصت حضور در عتبات را پیدا نکردند، گفت:‌ دستورالعملی صادر شود تا دستگاه‌های خدمات‌رسان که به طور مستقیم با زائران مرتبط هستند، تعدادی از نیروها را در قم نگه دارند.

برای تامین کالاهای اساسی زائران اربعین آمادگی داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز با اشاره به اینکه آمادگی برای تامین اقلام و کالاهای اساسی زائران اربعین وجود دارد گفت: جلسه‌های قرارگاه در این سازمان شکل گرفته، نیازمندی‌های مواکب مانند برنج،شکر،مرغ و گوشت با توجه به بضاعت موجود و پیگیرهای صورت گرفته، تامین شده‌است.

محمدرضا حاجی‌رضا با بیان اینکه مشکل آرد و نان نیز حل خواهد شد تصریح کرد: با هماهنگی با فرمانداری و دبیرخانه ستاد اربعین، سعی می‌کنیم، موکب‌ها کمترین دغدغه را در خصوص کالاهای مورد نیاز داشته باشند.

برای خروج اقلام زائران اربعین مشکلی وجود ندارد

مدیرکل گمرکات قم نیز با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای انتقال ماشین‌آلات، خودروها، کالاها، تجهیزات و لوازم خوراکی صادراتی به عتبات در ایام اربعین گفت: امسال برنامه‌ریزی می‌کنیم که بهتر از سال قبل در خدمت موکب‌داران باشیم و در سریع‌ترین زمان ممکن کارها انجام شود.

اسفندیار دریکوندی با بیان اینکه موکب‌ها هر چه سریع‌تر نماینده‌های خود را به گمرکات استان معرفی کنند گفت: چنانچه موکب‌داران مجوز نقل و انتقال کالا توسط خودروهایشان به پایان رسیده، اقدامات بعدی را هر چه سریع‌تر انجام دهند.

وی همچنین با یادآوری اینکه در ایام اربعین نیروهای خود را برای نظارت بر خروج کالاها به مرزهای خروجی کشور اعزام می‌کنیم گفت: چون خروج برخی اقلام از کشور ممنوعیت دارد که بر اساس سهمیه اعلام شده، عمل خواهیم کرد.

دریکوندی خاطرنشان کرد: اداره‌کل گمرکات استان با مرزهای خروجی کشور هماهنگی خوبی دارد، برای خروج اقلام و کالاهای پیاده‌روی اربعین مشکلی پیش نمی‌آید.

نحوه تامین سوخت اربعین طبق مصوبات ستادی است

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم نیز با اشاره به برگزاری جلسه‌های ستادی برای تصمیم‌گیری جهت تامین سوخت مراسم اربعین گفت: بر اساس دستورالعملی که تصویب می‌شود، برای تامین سوخت همکاری خواهیم داشت.

محمدرضا حصیری با تاکید بر اینکه برای تامین سوخت به‌ویژه گازمایع مشکلی وجود ندارد گفت: برای هماهنگی بیشتر، موکب‌داران نمایندگان خود را در حوزه سوخت، به شرکت پخش فرآورده‌ها معرفی کنند.

وی گفت: با توجه به حضور میهمانان و زائران خارجی، در طول مسیر حرکت زائران برای تامین سوخت هماهنگی‌ وجود دارد، مقدمات کار فراهم شده و آماده همکاری هستیم.

وی تاکید کرد: در بخش نفت‌ و گاز، طبق آیین‌نامه‌های ستادی عمل می‌شود، چون حوزه سوخت یک موضوع امنیتی و اقتصادی است، دستورهای ستادی که ابلاغ شد، بومی‌سازی می‌کنیم.

آمادگی کامیون‌داران قمی برای مراسم اربعین

معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان نیز دراین جلسه با اشاره به آمادگی کامیون‌داران و رانندگان خودروهای سنگین و شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بار برای انتقال اقلام پیاده‌روی اربعین گفت: یکی از مسائل موجود در اربعین، اعزام زائران شهرهای اطراف، از طریق ترمینال مسافربری قم است.

علیرضا اسدی همچنین با بیان اینکه ۴۰ درصد سهمیه ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم در ایام اربعین به مسافران شهرهای اطراف اختصاص پیدا می‌کند گفت: به دلیل برخی مشکل‌های احتمالی مانند بسته شدن مرزها، زائران در ترمینال اقامت پیدا می‌کنند، به همین علت یک موکب یا موکب‌هایی را هم باید در این مکان برپا کنیم.

۱۵ موکب اربعین قم توسط اتباع برپا می‌شود

معاون فرهنگی اداره‌کل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم نیز با بیان اینکه ۱۵ موکب توسط اتباع برپا می‌شود، اظهار داشت:‌ اسامی موکب‌داران خارجی به ستاد مهاجران وزارت کشور ارسال شده، و قرار است، بخش‌نامه مربوط به مقررات آمدوشد عوامل و دست‌اندرکاران این موکب‌ها به صورت مستقیم به معاونت زائرین استانداری‌ها اعلام شود.

حجت‌الاسلام علی صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: موکب‌های اتباع که به همت هیات‌های مذهبی استقرار پیدا می‌کند، طبق سال‌های قبل فعالیت می‌کنند.

اطلاعات موکب‌های قم بروزرسانی شود

علی اکبر عطایی جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات قم نیز با اشاره به اینکه از سه هزار و ۳۳۰ موکب ثبت شده در کشور ۲۰۱ موکب برای این استان است گفت: اطلاعات مربوط به این موکب‌ها و مشخصات افراد اجرایی و هیات امنا باید بروزرسانی شود و موکب‌داران نیز دستورالعمل‌های جدید را دریافت کنند.

در آستانه ماه محرم همایش مدیران اجرایی موکب‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات قم با حضور کمیته‌های ۱۷ گانه ستاد اربعین این استان برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.