کد خبر : 5486
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 8:11

آیت الله اعرافی تبیین کرد:

نقش حوزه علمیه قم در تعمیق و توسعه مرزهای علوم اسلامی

نقش حوزه علمیه قم در تعمیق و توسعه مرزهای علوم اسلامی
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به سابقه ۱۲۰۰ساله حوزه علمیه قم به تبیین نقش حوزه علمیه قم در تعمیق و توسعه مرزهای علوم اسلامی پرداخت.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز(دوشنبه ۲۹خردادماه) در مراسم افتتاحیه پژوهشکده امامت با تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) گفت: پیچیده ترین نقشه و استراتژی علیه امامت در عصر مامون رقم خورد چراکه نقشه مأمون هضم امامت کبری در خلافت غاصبانه، آن هم با جلوه ای آرام و نرم بود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان ایننکه دعوت امام رضا(ع) به خراسان و تعیین ولایت عهدی برای ایشان با آن تشریفات نشان از هوش مأمون بود که در مسیر شیطانی از آن استفاده کرد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: اما تقابل امام رضا با مامون به گونه ای رقم خورد که دستاورد بی نظیری داشت. تدبیری از سوی امام اتخاذ شد که به تعبیر امروز پیچیده‌ترین تهدید مبدل به یک فرصت کم‌نظیر شد. این هجرت باعث تابش انوار امامت در فراتر از مناطق عرب نشین شد و انتقال معارف امامت به ایران و خراسان و مرو آغاز دوره جدید بود.

امام جمعه قم افزود: این هجرت همچنین نقشه ذوب کردن امامت در خلافت را خنثی کرد وبا وجود همه فشارها و تهدیدها تشیع به یک گسترش قابل توجه رسید و روز به روز پیروانی را به سوی خود جذب می کرد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: ما به عنوان حوزه‌ای که برآمده از مکتب شیعه است با امام جواد(ع) پیمان می‌بندیم که بر سر آرمان‌های امامت خواهیم ماند.

وی با اشاره به سابقه بیش از هزار و دویست ساله حوزه علمیه قم گفت: سابقه حوزه قم به جهت حضور اشعریون و حتی اصحاب امامان معصوم (ع) یک سابقه ۱۲۰۰ ساله است که فراز و فرودهایی داشته است اما هیچ عصری چراغ حوزه در این شهر خاموش نشده است و در قرن اخیر با همت مرحوم حائری تجدید حیاتی دوباره کرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه توسعه مرزهای علوم اسلامی دراین سال ها از دستاوردهای جدید حوزه است، گفت: یکی از ویژگی های مهم در حوزه، توسعه علوم اسلامی انسانی بوده است و قم هم در نیم قرن اخیر پیشران در تعمیق علوم اسلامی بوده است.

آیت الله اعرافی با‌‌ بیان اینکه همه ما وامدار حوزه‌های پیشین از جمله حوزه نجف هستیم افزود: قلمروهای جدید متناسب با نیاز زمانه در حوزه قم رقم زده شد و گسترش مرزهای علوم اسلامی به عنوان نیاز مطرح شد.

وی با تاکید بردقت در تعمیق و توسعه علوم اسلامی گفت: در حوزه اعتقادات، هر علمی که به تعمیق اعتقادات بپردازد اولویت درجه یک دارد و اگر حوزه وظیفه‌ای در قبال ایران و جهان دارد این است که پاسبان اعتقاد درست به معارف شیعی باشد و هر چه به این هدف یاری می‌رساند در صدر اولویت‌ها قرار دارد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه فقه به صورت دائم با دانش اصول درحال داد و ستد است و این موجب بالندگی فقه شده است، گفت: همیشه فقه و اصول دوشادوش هم بوده‌اند اما در بخش‌هایی از علوم اسلامی تعامل میان دانش و روش را شاهد نیستیم .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.