کد خبر : 4069
تاریخ انتشار : شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 9:00

گردهمایی سالانه نوحه‌سرایان کشور در قم برگزار شد

گردهمایی سالانه نوحه‌سرایان کشور در قم برگزار شد
گردهمایی سالانه نوحه‌سرایان کشور به میزبانی کارگاه نوحه خوشدل در دانشگاه قم برگزار شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ گردهمایی سالانه نوحه‌سرایان کشور به میزبانی کارگاه نوحه خوشدل از صبح تا عصر امروز، در تالار مفید دانشگاه قم و با حضور جمع کثیری از نوحه‌سرایان برجسته کشور و علاقه‌مندان شعر آئینی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حمید رمی مسئول کارگاه نوحه خوشدل ضمن خیرمقدم به حاضرین در این گردهمایی اظهار کرد: کارگاه نوحه خوشدل از سال ۹۸ با یاد و نام مداح اهل‌بیت(ع) علی‌اکبرخوشدل تهرانی آغاز به کار کرد. ماهانه جلساتی را با حضور اعضای کارگاه داریم که همچنان هم برگزار می‌شود و تکیه ما در خوشدل روی استعدادهای شهرستانی است تا آن‌ها را کشف و پرورش دهیم. خاص‌ترین برنامه سالانه کارگاه نوحه خوشدل، همایش نوحه‌سرایان است که امروز و در این مکان برگزار می‌شود.

در ادامه این گردهمایی حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی گفت: افرادی در زمینه شعر آئینی فعالیت می‌کنند که جزو بهترین‌های عرصه شعر هستند، زیرا بر عاطفه مردم اثر می‌گذارند و نظر مردم را جلب می‌کنند.

این شاعر آئینی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های شعر آئینی این است که مضمون آن با آسمانی‌ترین موضوعات عالم ارتباط دارد، افزود: موضوعات شعر آئینی سیره معصومین، اتفاقات زمان آنان و کلام خداوند و … است، این شعر با اصوات دینی و جلوه هنری همراه است.

مهدی رسولی مداح اهل بیت(ع) نیز در این مراسم در خصوص ورود مباحث انقلابی به اشعار و نوحه‌ها اظهار کرد: برخورد ما با بیانات رهبری اینطور است که آن را تبدیل به بنر می‌کنیم و سربرگ ادارات می‌شود، اما بعد از چندماه اصلاً نفهمیده‌ایم این بیانات چه بوده است! امام خمینی(ره) در پایان تفسیر سوره حمد می‌فرمایند: من استدلال کردم و شما هم قبول کردید اما آیا قلب شما هم پذیرفته است؟ ۴۰ سال طول می‌کشد که قلب انسان بپذیرد که خدا یکی است.

این مداح اهل بیت(ع) افزود: رهبر انقلاب فرمودند: کانون جهاد تبیین، هیأت است. ایشان از ما همین هنر را می‌خواهد تا عقلانیت انفسی را به جامعه نشان دهیم. زمانی که از مداحی انقلابی می‌گوییم، بیان همین نکات است. مداحی انقلابی، شعر و نوحه انقلابی این است که عقلانیت انفسی را بفهمد و در این جایگاه بایستد.

بخش عصرگاهی این گردهمایی با حضور و سخنرانی مهدی زنگنه، شاعر آئینی و نغمه‌پرداز و همچنین حنیف طاهری مداح اهل بیت(ع) برگزار شد. زنگنه در این مراسم بعد از شنیدن یک نوحه تولید شده برای اربعین اظهار کرد: ما برای همه مردم ایران نوحه تولید می‌کنیم. آثاری که براساس موسیقی اصیل ایرانی تولید و خلق می‌شود، در بدنه جامعه بیش‌تر استقبال می‌شود.

این نغمه‌پرداز مذهبی گفت: ما هنرمندیم و با دو ابزار شعر و موسیقی سروکار داریم. آیا هنر یک کوچه و خیابان دارد؟ هزاران هزار مسیر در هنر وجود دارد. باید به این سمت برویم که خودمان را به عنوان نوحه‌سرا شگفت‌زده کنیم.

همچنین حنیف طاهری از دیگر مداحان حاضر در این مراسم گفت: در فضای مداحی کشور چه در شورها و چه در نوحه‌ها، تشابه موسیقایی زیادی داریم و آثار شبیه هم است و گویی ذهن‌های محدودی آثار را می‌سازند و ذهن‌ها شبیه هم شده است. رهبر انقلاب بارها فرموده‌اند، مداحی یک هنر است. هنری که پاک و مقدس است و در مملکت ما پذیرش بالایی دارد. نوحه‌های این روزها شبیه هم است.

وی گفت: خروج از این اتفاق نیازمند آموزش است. رهبر انقلاب می‌فرمایند اگر محتوای شعر و نوع خواندن مداح هنرمندانه باشد، بعضاً از چند منبر سخنرانی اثرگذارتر است. مردم باید از شعر ما امام حسین(ع) را بشناسند، بنابراین باید به تمام ابعاد و ویژگی‌های ایشان توجه کنیم.

حجت‌الاسلام محمد میرزامحمدی کارشناس و سخنران مذهبی نیز در این مراسم گفت: شعر و شاعری در میان اهل بیت (ع) دارای جایگاه رفیعی است. به آیات پایانی سوره شعرا نگاه کنید. قرآن دو نگاه ممدوح و مذموم به شعر و شاعری دارد. اول مذموم را می‌گوید که آفات شعر و شاعری است و در آیات ۲۲۵ و ۲۲۶ سوره شعراء آمده است. تحیر و سرگردانی یکی از این مذمت‌هاست؛ یعنی شاعر وارد خیال‌پردازی شود. دوم ورود شاعران به عرصه‌های گمراه‌کننده است. این‌ها کسانی‌اند که گمراهان دنبال آن‌ها هستند و خودشان هم جزو گمراهان هستند. سوم چیزهایی می‌گویند که خودشان باور ندارند.

همچنین حاج منصور ارضی مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) در این مراسم اظهار کرد: نوحه از ۱۰۰ سال گذشته در جامعه ما جان گرفته است و پیش از آن همه شعر بوده است. حضرت آدم ۲۰۰ سال نوحه کرده است؛ یعنی همان گریه با صدا نوحه می‌شود. جلوه‌های موجود در این‌ها را خدا رنگ داد و زمانی که گریه‌هایشان معنا پیدا کرد، برای امام حسین(ع) شد.

وی تصریح کرد: نوحه‌ها باید ماندگار باشد و تاثیرگذاری دائمی داشته باشد. برخی از نوحه‌های امروز یک بار مصرف است. اگر سبک نوحه یا شور مبنایش فرهنگ اسلامی نباشد، ممکن است گاهی گل کند، اما ماندگار نمی‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.