کد خبر : 2889
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 اسفند 1401 - 18:15

آنچه بر ورزش قم در سال ۱۴۰۱ گذشت

آنچه بر ورزش قم در سال ۱۴۰۱ گذشت
ورزشکاران قمی در سال 1401 در مسابقات ملی، آسیایی و جهانی موفق شدند افتخارات بسیاری را کسب کنند که به مناسبت فرا رسیدن سال جدید، مروری بر آمار و ارقام ورزش قم در سال 1401 خواهیم داشت.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ ورزش قم در سال ۱۴۰۱ روزهای تلخ و شیرین بسیاری داشت، اتفاقاتی که از آن به عنوان اشک‌ها و لبخندها می‌توان نام برد. اما لبخند سهم بیشتری برای ورزش قم داشته است.

بی‌شک می‌توان گفت بعد از ایام کرونا، امسال تنها سالی بود که همه مسابقات بدون محدودیت برگزار شد و چرخه ورزش بعد از تعطیلی دو ساله باردیگر شتاب گرفت و در این گزارش مروری بر آنچه در ورزش قم در سال ۱۴۰۱ افتاد خواهیم داشت.

*کسب ۲۸ مدال آسیایی و جهانی در سال ۱۴۰۱

ورزشکاران قمی در سال ۱۴۰۱ موفق شدند ۲۸ مدال رنگارنگ را در آوردگاه‌های جهانی و آسیایی برای ورزش قم کسب کنند؛ از این تعداد ۱۶ مدال سهم کشتی، ۲ مدال سهم والیبال نشسته، ۲ مدال سهم هندبال، ۳ مدال سهم کاراته، ۳ مدال سهم پرورش اندام بوده است و کبدی و تنیس روی میز هم هرکدام یک مدال سهیم بودند.

آمار کشتی قم در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری روی این ورزش نتیجه داشته و می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور از قم بین استان‌هایی که در کشتی حرفی برای گفتن دارند، سخن گفت. امیر عبدی که از سوی هواداران امیر کشتی قم لقب گرفته است امسال موفق شد تا ۵ مدال رنگارنگ را در مسابقات جهانی کسب کند.

لازم به ذکر است علاوه بر این ۲۱ مدل آسیایی و  ۷۹ مدال جهانی توسط ورزشکاران قمی در مسابقات مختلف بین‌المللی کسب شده است.

*۷۹ ورزشکار قمی به تیم‌های ملی دعوت شدند

همانطور که گفتیم ورزش در قم در سال ۱۴۰۱ رونق بسیاری داشته است، همین رونق باعث شد تا سهم قم در تیم‌های ملی رشته‌های مختلف ورزشی ۷۹ ورزشکار باشد. از رشته تکواندو ۵ ورزشکار آقا و خانم، کاراته ۳ ورزشکار آقا، تیراندازی ۳ ورزشکار آقا، والیبال نشسته ۳ ورزشکار آقا، بسکتبال با ویلچر ۲ ورزشکار آقا، بوکس ۲ ورزشکار آقا و پاراتیراندازی ۱ ورزشکار آقا  به تیم‌های ملی دعوت شدند.

همچنین از ووشو ۲ آقا و ۲ بانو، کشتی ۱۵ ورزشکار آقا، دوومیدانی ۲ ورزشکار آقا و یک بانو، گلف ۲ ورزشکار بانو، بسکتبال ۴ ورزشکار آقا و ۴ ورزشکار بانو، بیماران خاص ۴ ورزشکار آقا، بدمینتون یک ورزشکار آقا و یک بانو، تنیس روی میز ۴ ورزشکار آقا و ۲ بانو، هندبال ۳ ورزشکار آقا و ۶ بانو، جودو ۲ ورزشکار آقا، ورزش‌های ۳گانه یک ورزشکار بانو، و فوتبال ناشنوایان یک ورزشکار آقا نیز به تیم ملی دعوت شدند. در مجموع سهم آقایان در تیم‌های ملی ۵۸ ورزشکار و سهم بانوان ۲۱ ورزشکار بوده است.

*۱۷۹ اعزام به مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی

طبق آمار ۹ ماه اول سال ۱۴۰۱ هیات‌های ورزشی طی این مدت ۱۷۹ اعزام به مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی داشته‌اند که ۵۴ اعزام سهم بانوان و ۱۲۵ اعزام سهم آقایان است.

*برگزاری ۴۷مسابقه کشوری به میزبانی استان قم

استان قم در سال ۱۴۰۱ میزبان ۴۷ مسابقه قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی بوده است که ۵ مسابقه در بخش بانوان و ۴۲ مسابقه در بخش آقایان برگزار شده است.

*حضور ۳۰ تیم در لیگ باشگاه‌های کشور

علاوه بر حضور پُر رنگ نمایندگان قم در تیم‌های ملی در سال جاری، ۱۲ تیم در بخش بانوان و ۱۸ تیم در بخش آقایان در لیگ‌های کشوری شرکت کردند. تیم شمشیربازی صنایع گچ نگین، تیم فوتسال آناصنعت پاسارگاد، تیم هیات کشتی قم برخی از این تیم‌های قمی لیگ‌برتری بودند.

*بیش از ۴۲ هزار ورزشکار سازمان‌یافته در سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۱ هیات‌های ورزشی استان قم موفق شدند ۱۵ هزار و ۳۴ ورزشکار در بخش بانوان و ۲۷ هزار و ۲۳۷ نفر را در بخش آقایان سازماندهی کنند.

*ورزش قم در کشور حرفی برای گفتن دارد

ورزشکاران قمی در سال ۱۴۰۱ ثابت کردند که می‌توانند در رشته‌های مختلف حضوری موثر داشته‌ باشند، با ورود بخش خصوصی به حوزه ورزش می‌شود راه را برای توسعه ورزش هموار کرد.

ورزش قهرمانی ۳ رکن سرمایه، مدیریت و بازیکن مستعد دارد؛ اگر این ۳ ضلع در قم به نقطه مطلوبی برسد شاهد افتخارآفرینی‌های بسیاری از سوی ورزشکاران و تیم‌های قمی در کشور و حتی جهان خواهیم بود.

لازم به ذکر است، اطلاعات و آمار مطرح شده از بخش‌های مختلف اداره‌کل ورزش و جوانان استان قم و همچنین هیأت‌های ورزشی استان جمع‌آوری شده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.