کد خبر : 10623
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 17:58

از منوریل و مترو تا شکایت از عملکرد شهرداری قم در جلسه شورای شهر

از منوریل و مترو تا شکایت از عملکرد شهرداری قم در جلسه شورای شهر
شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم روز دوشنبه در حالی به صورت غیر علنی برگزار شد که دارای مباحث و حواشی از جمله مترو، منوریل و شکایت برخی از اعضا به عملکرد فرهنگی شهرداری در نامه ای خطاب به شهردار قم، بود.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ اعضای شورای شهر قم در شصت و هفتمین جلسه این شورا خواستار اتمام مطالعات امکان سنجی منوریل تا پایان آذر شدند و این لایحه به صورت یک مصوبه به تصویب این اعضا رسید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم پس از برگزار این جلسه در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح مباحث مختلف پیرامون منوریل قم گفت: اعضای شورای اسلامی شهر قم، منوریل را جز پروژه‌های اولویت دار مدیریت شهری می دانند و معتقد هستند باید مباحث پیرامون تکمیل این پروژه به صورت جدی مطرح و پیگیری شود.

روح الله امراللهی ادامه داد: منوریل قم یک طرح دولتی محسوب می شود و دولت باید در اعتبارات سالانه خود، بودجه مورد نیاز این طرح ملی را پیش‌بینی کند.

وی با اشاره به بودجه شهرداری قم، بیان کرد: بودجه شهرداری قم امسال هشت هزار میلیارد تومان است که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه جاری و حدود ۲ هزار میلیارد تومان آن بودجه سرمایه گذاری است.

به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر قم، سه تا چهار هزار میلیارد تومان از بقیه بودجه شهرداری قم نیز برای هزینه‌های عمرانی اختصاص یافته است که به جز احداث سه تقاطع غیرهمسطح، بقیه این بودجه هزینه‌های نگهداری عمرانی شهر از جمله احداث معابر فرعی و روکش آسفالت است که ضروریات شهر محسوب می‌‎شود.

حداکثر کمک که به متروی قم شده، از سوی دولت به صورت اوراق مشارکت بوده است

وی اضافه کرد: حداکثر کمک که در این ادوار صورت گرفته است برای مترو قم از طرف دولت و به صورت اوراق مشارکتی بوده که دولت به شهر قم تخصیص داده است و بیش از این در توان مجموعه نیست.

وی با اشاره به وجود پروژه‌های نیمه تمام متعدد اطراف حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران، تصریح کرد: مجموع این پروژه‌ها بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و انتظار ما از دولت این است که برای اجرای این پروژه‌ها حمایت خوبی از مدیریت شهری قم داشته باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: شهر قم مهد تشیع است و شهری نیست که صرفاً برای شهروندان و زائران باشد و دولت باید با این نگاه نسبت به پروژه‌های شهر قم توجه کند.

وی با اشاره به قولی که در ابتدای دولت سیزدهم به مدیریت شهری برای تکمیل منوریل داده شد، افزود: در دولت هشتم و نهم نیز تمام تخصیص‌ها از اعتبارات دولتی برای این پروژه انجام شده است و انتظار داریم دولت در بودجه‌های سالانه سهمی برای منوریل پیش‌بینی کند.

انتقاد صریح جمعی از اعضای شورای شهر قم از عملکرد فرهنگی شهرداری

در ادامه این جلسه جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر قم در نامه‌ای به شهردار قم، عنوان کردند: مطالعات و واقعیت‌های عینی و شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی شهر، گویای این است که نهاد شهرداری به علت کم‌توجهی‌های مستمر، کارنامهٔ قابل قبولی از خود ندارد و متاسفانه تذکرات مکرر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این خصوص به حرف‌های تکراری و بعضاً ملال‌آور برای متولیان امر در شهرداری تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام مرتضی استقامت، محمدحسین دهناد، معصومه آمره، مصطفی ملایی، حسین صابری و محمود مسگری اعضای شورای اسلامی شهر قم با ارسال نامه‌ای به سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم نسبت به عملکرد و مدیریت فرهنگی شهرداری انتقادهای خود را به صورت صریح مطرح کرده‌اند.

در این نامه آمده است: از مهم‌ترین عوامل موفقیت در مأموریت‌ها و وظایف محوله، شناخت دقیق ماموریت، درک صحیح و دقیق از مختصات حوزهٔ ماموریتی، وجود ساختار و ظرفیت متناسب، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و متخصص و مهم‌تر از همهٔ این مولفه‌ها، اعتقاد و ایمان قلبی مجریان به اهداف تعیین‌شده است.

نامه ادامه یافته است: در بهره‌وری شهرها مجموعه‌ای از عوامل نقش دارند که مهم‌ترین عامل، فرهنگ است و بر همین اساس، مهم‌ترین نقش مدیران و مهم‌ترین شاخص ارزیابی عملکرد آنان، میزان تلاششان به‌منظور فرهنگ‌سازی است.

نامه حاکی است: چالش‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی شهر، گویای این است که برغم وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل شهر قم، به‌دلایل مختلف که به طور عمده موانع مدیریتی است، مسائل اصلی شهر قم و به‌ویژه موضوع های فرهنگی و اجتماعی آن، برغم هشدارهای جدی و مکرر علمای اَعلام و متدینین دلسوز، مورد غفلت‌های بزرگ و به تعبیر دیگر مورد جفای فراوان قرار گرفته است.

نویسندگان نامه به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره و بیان کرده اند: همین امتیازات، شهر قم را به قلب معنویت ایران اسلامی و بلکه جهان تشیع تبدیل کرده است و بر همین اساس در سند چشم‌انداز و سایر اسناد بالادستی از شهر قم انتظار می‌رود که الگوی شهر اسلامی به تعبیر رهبری عزیز انقلاب باشد.

نامه افزوده است: اگر به این امتیازات قم واقف هستید، آیا تا کنون از خود سوال کرده‌اید که شهرداری قم به‌عنوان اصلی‌ترین متولی شهر در تحقق الگوی شهر اسلامی چه سهمی در این مهم دارد؟ آیا این باور را در ذهن و قلب خود و سایر همکارانتان ایجاد کرده‌اید؟ آیا ساختار متناسب با این مأموریت را در شهرداری پیش بینی کرده‌اید؟ آیا اعتبارات لازم برای این مهم را لحاظ کرده‌اید؟ آیا مجموعهٔ شهرداری اساساً دغدغهٔ مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر را به مفهوم واقعی آن دارد؟.

در بخش دیگر نامه تصریح شده است: شایسته است پیرو درخواست مکرر مردم و پیگیری های شورای اسلامی شهر مقدس قم، با قید فوریت و با اولویت قراردادن مسائل فرهنگی اجتماعی شهر، نسبت به بازنگری اهداف سیاست‌ها و ساختار سازمانی و نیروی انسانی و ارائهٔ برنامه‌ها و پروژه‌های عملیاتی محورهای فرهنگی و اجتماعی اقدام نمایید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.