کد خبر : 8944
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 16:57

دختر بلوچ برای هفتمین بار قهرمان مسابقات ریاضی جهان شد

دختر بلوچ برای هفتمین بار قهرمان مسابقات ریاضی جهان شد
این روزها خبرهای خوشحال کننده‌ای از موفقیت بانوان و دختران‌مان می‌شنویم که کام‌مان را شیرین کرده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ پیروزی پی در پی دختران ورزشکار کشورمان در چند هفته گذشته باعث شادی‌مان شده و حالا موفقیت «یسرا سلیمانی» نخبه بلوچ در مسابقات جهانی ریاضی خوشحالی‌مان را مضاعف کرد. سلیمانی برای هفتمین‌بار توانست مدال افتخار بر گردن بیندازد و ایران را بین دیگر کشور‌های جهان سربلند کند.

۷ بار کسب مقام اول ریاضی در مسابقات جهانی

«یسرا سلیمانی» ۱۶ سال بیشتر ندارد و در شهرستان فنوج زندگی می‌کند. شهری کوچک در فاصله ۵۵۰ کیلومتری مرکز استان سیستان و بلوچستان. شاید باورش برای خیلی از ما سخت باشد، دانش‌آموزی از منطقه‌ای دورافتاده و محروم بتواند برای ۷ بار نام ایران را بر سر زبان‌ها بیندازد. اما حقیقت دارد. سلیمانی این کار را کرده است. او همه سال‌های تحصیلی خود را در مدارس عادی و دولتی گذرانده است. مادر و پدرش فرهنگی هستند و برای موفقیت او از هیچ کاری کوتاهی نکرده‌اند. اما اینکه چطور او به مسابقات ذهنی ریاضی جهان راه یافته، به دوران کودکی‌اش برمی‌گردد. از زمان ۹ سالگی که مادر نامش را در کلاس چرتکه نوشت. همین انگیزه‌ای شد تا دخترک استعداد خود را در انجام معادلات ریاضی نشان دهد.

وقتی برای نخستین‌بار در مسابقات شهرستان مقام اول را به دست‌آورد، خوشحال از اتفاق پیش آمده سعی کرد برای مسابقات استانی شانس خود را امتحان کند. در آن هم موفق شد و با تلاش و پشتکار به مسابقات جهانی راه یافت. نخستین‌بار در مسابقات جهانی کامبوج شرکت کرد و در رقابت با ۴ هزار شرکت‌کننده توانست اول شود. استعداد و قدرت تمرکز یسرا شگفت‌انگیز است، به‌گونه‌ای که در کمتر از ۸ دقیقه به ۲۰۰ سؤال ریاضی جواب می‌دهد.

مادر؛ مهم‌ترین حامی زندگی

یسرا محاسبه با چرتکه را ورزش مغز می‌داند و معتقد است باعث تقویت حافظه می‌شود. از این‌رو به همه دانش‌آموزان توصیه می‌کند محاسبات ذهنی ریاضی را در برنامه‌های خود داشته باشند. برای این دختر نوجوان ناامیدی معنایی ندارد. شکست را در هیچ حالتی نمی‌پذیرد. همیشه به دوستانش سفارش می‌کند از رقیب قوی نترسند و برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند. این نخبه نام‌آور مادرش را مهم‌ترین حامی خود می‌داند. کسی که با همه کم و کاستی‌های فرهنگی و آموزشی شهر فنوج امکانات رفاهی و درسی را برایش فراهم کرده است. یسرا، اما هم از مسئولان آموزش و پرورش و هم از دیگر کسانی که در حوزه علمی فعالیت می‌کنند گله‌مند است. اینکه برای حضور در مسابقات استانی و جهانی هیچ نهاد یا ارگانی او را حمایت نکرده است.

انتظار حمایت از دولت سیزدهم

شاید این دختر نوجوان انتظار داشت، حداقل یکی از مسئولان به هنگام بازگشت از مسابقات در فرودگاه حضور داشته باشد، اما متأسفانه جز پدر و مادرش، استقبال‌کننده دیگری نداشت. آنچه مسلم است، پیروزی یسرا، یعنی سربلند شدن سیستان‌وبلوچستان. یعنی سرافرازی ایران. با توجه به دیدگاه دولت سیزدهم و تمرکز روی نخبه‌پروری انتظار می‌رود بستر رشدی برای یسرا و دیگر نخبه‌هایی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند فراهم شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.