کد خبر : 5311
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 - 18:26

آیت الله اراکی:

قدرت در نظریه ولایت فقیه عاقلانه، عادلانه و جهان شمول است

قدرت در نظریه ولایت فقیه عاقلانه، عادلانه و جهان شمول است
رییس مرکز تحقیقات علمی‌ حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری گفت: نظریه ولایت فقیه به دلیل برخورداری از اصول عقلانی محکم و استوار بودن بر عدل، میان قدرت و مشروعیت جمع ایجاد می‌کند و حتی برای کشورهای که رویکردهای دینی هم ندارد، قابل استفاده است و در این نظریه قدرت هم عاقلانه و هم عادلانه است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ آیت الله محسن اراکی روز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی با مسئولان دانشگاه‌های قم در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: نظریه ولایت فقیه هم از نظر محتوا و هم از نظر قالب طرحی نو در میان نظام‌های سیاسی به شمار می‌آید که توسط نظام اسلامی به جهان معرفی شد و اگر ما به خوبی آن را در دنیا معرفی و تبیین کنیم به طور حتم مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه نظریه ولایت فقیه قابل اجرا در ساختارهای سیاسی مختلف است، ادامه داد: اگر این نظریه را به خوبی بیان کنیم، مورد پذیرش جمعی قرار می‌گیرد چرا که رویکرد نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه صد در صد عقلانی است حتی اگر از منظر دینی به آن نگاه نکنیم.

 

آیت الله اراکی گفت: البته ما در تبیین نظریه ولایت فقیه حتی در سطح دانشگاه‌های خودمان هم عملکرد قابل قبولی نداشتیم، گاهی نکاتی در این مراکز پیرامون ولایت فقیه مطرح می‌شود که نشان دهنده جهل به نظام سیاسی و مساله ولایت فقیه است، گاهی افرادی که هیچ آشنایی با نظام‌های سیاسی دنیا ندارد، ولایت فقیه که بماند، سخنان نادرستی را مطرح می‌کنند که نشان دهنده ناآگاهی آنان به موضوع است.

وی بیان داشت: خوب است مساله تبیین نظریه ولایت فقیه به عنوان یک کار جدی در مدارس و مراکز دانشگاهی از قم شروع شود و جوانان ما حقیقت ولایت فقیه را که مبتنی بر عقلانیت و عدالت است به خوبی بشناسند.

وی ادامه داد: چه بسا کسانی در همین قم ادعای فقاهت داشته باشند و مباحثی را مطرح کنند که می‌داننند با شریعت سازگار نیست اما برای مخالفت آن را مطرح کنند، کسی که می‌گوید حوزه نباید در سیاست دخالت کند، آیا این فرد نمی‌داند که کار حوزه ورود به این مباحث است، این افراد می‌دانند که مطلب درستی را بیان نمی‌کنند اما آن را برای مردم با زبان دیگری می‌گویند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم توجه به مساله تحریف و مقابله با آن، گفت: در مساله ولایت، تحریف لفظی، معنوی و تطبیقی از گذشته وجود داشته و امروز هم شاهد این بحث هستیم، همانطور که برخی بیان امام راحل (ره) را تحریف می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، افزود: در این قانون مسائل به صورت دقیق و بر مبنای اصول عقلانی مورد توجه قرار گرفته است و در نوع خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی مجلس خبرگان رهبری آمادگی دارد تا در زمینه‌های مختلف مرتبط با مباحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه برای تبیین هرچه بهتر این مباحث در میان دانش‌پژوهان از مراکز علمی و دانشگاهی پشتیبانی کند.

آیت الله اراکی در سخنان خود به موضوع انتخابات سال‌جاری نیز اشاره کرد و گفت: در این چند ماه باقی مانده تا برگزاری انتخابات دشمنان برای مأیوس کردن مردم و کم کردن مشارکت ایشان همه توان خود را به کار می‌گیرند، بنابراین ما وظیفه داریم با تلاش همه جانبه با این توطئه مقابله کنیم.
‌الگوی پیشرفت اسلامی مبتنی بر مشارکت مردمی است

همچنین در این نشست قائم مقام مرکز علمی تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری گفت: الگوی پیشرفت اسلامی با محوریت نظریه ولایت فقیه مبتنی بر مشارکت مردمی است.

حجت الاسلام و المسلمین امین رضا عابدی نژاد گفت: نظام اسلامی بر مبنای نظریه ولایت فقیه به دنبال پیشرفت در همه حوزه‌ها با مشارکت مردم است، و این پیشرفت را مبتنی بر عقلانیت و اصول اسلامی دنبال می‌کند.

وی بیان داشت: وحدت میان نظام فقهی و جامعه دانشگاهی برای پیشرفت نظام اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در همین راستا ما بر اساس قانون اساسی با استفاده از اجتهاد مستمر فقهای جامع الشرایط و بهره‌مندی از علوم و فناوری‌های روز، مسیر پیشرفت خود را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حالی که جریان‌های معارض در قالب‌های مختلف به دنبال ضربه زدن به ایران هستند، نظام مبتنی بر ولایت فقیه پیشرفت همه جانبه کشور را در بخش‌های مختلف دنبال می‌کند.

عابدی نژاد گفت: مرکز علمی تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با برخورداری از بدنه کارشناسی قوی و توانایی تولید محتوا پیرامون مباحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه در قالب‌های متنوع برای حضور مؤثر در مراکز علمی و دانشگاهی آمادگی دارد و به دنبال آن است که این فعالیت را در قم عملیاتی و سپس الگوی آن را به سایر استان‌های کشور ارائه دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.