کد خبر : 4736
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 خرداد 1402 - 12:56

نسخه عربی سامانه مشابه یاب متون رونمایی شد/ بهره مندی ۱۱۶ هزار کاربر از سامانه سمیم نور

نسخه عربی سامانه مشابه یاب متون رونمایی شد/ بهره مندی ۱۱۶ هزار کاربر از سامانه سمیم نور
نسخه عربی سامانه مشابه یاب متون با عنوان سمیم نور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ مهدی بهنیافر پیش از ظهر امروز در نشست خبری رونمایی نسخه عربی از سامانه مشابه یاب متون با عنوان سمیم نور گفت: نسخه فارسی سامانه مشابه یاب در ۱۳۹۳ رونمایی شد.

مدیر پروژه سمیم نور با بیان اینکه در دنیا از عنوان سامانه تقلب یاب یا کشف سرقت های علمی استفاده می شود ادامه داد: به طور کلی چهل تا پنجاه سامانه تجاری سازی شده در حوزه مشابه یابی در دنیا وجود دارد که همه از چپ به راست هستند و تا قبل از سمیم نور سامانه تجاری سازی شده از راست به چپ وجود نداشت.

بهنیافر با اشاره به عملکرد این سامانه گفت: به طور کلی متن مقاله کتاب و یا پایان نامه به این سامانه داده می شود و سامانه برای ما مشخص می کند که این متن ورودی در مقایسه با دیگر متون منتشر شده چه مقدار مشابهت دارد و این موضوع به ناشر و استاد راهنما کمک می کند.

وی با اشاره به داده های پشتیبان این سامانه تصریح کرد:در حوزه فارسی و عربی تا کنون بیش از ۵۰هزار کتاب، ۸۰۰هزار مقاله،چهار میلیون و پانصد هزار صفحه وب و ۱۴۰هزار پایان نامه دفاع شده در این سامانه وجود دارد و متون ورودی را با این حجم از داده می سنجد.

بهنیافر تصریح کرد: از این تعداد داده کمتر از ۱۰هزار پایان نامه دفاع شده و نیمی از صفحات وب حدود ۲میلیون صفحه مربوط به زبان عربی است.

مدیر پروژه سمیم نور با اشاره به استقبال از این سامانه گفت: بر اساس آخرین آمار این سامانه تاکنون تعداد ۱۱۶ هزار کاربر دارد.

لازم به ذکر است این پروژه به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده است.

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.