کد خبر : 820
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 آذر 1401 - 11:34

مدرس دانشگاه و کارشناس ورزش:

ورزش در سبد زندگی ایرانی ها نیست/ برخی برنامه ها و چشم اندازهای ورزشی بسیار رویایی است/امکانات ورزشی را در راستای توسعه ورزش همگانی بکار بگیریم

ورزش در سبد زندگی ایرانی ها نیست/ برخی برنامه ها و چشم اندازهای ورزشی بسیار رویایی است/امکانات ورزشی را در راستای توسعه ورزش همگانی بکار بگیریم
کارشناس ورزش با اشاره به اینکه برخی برنامه ها و چشم اندازهای ورزشی بسیار رویایی و دست نیافتنی است، گفت: ورزش در سبد زندگی ایرانی ها از اولویت بالایی برخوردار نیست و در برخی فرهنگ ها و خانواده ها اصلا ورزش جایگاهی ندارد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ دکتر محمد مهدی سلطانی در میزگرد پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با موضوع ورزش همگانی با اشاره به اهمیت ورزش همگانی و توسعه آن در جامعه ، اظهار داشت: ورزش همگانی و به طور کلی توسعه ورزش در ایران چارچوب های قانونی زیادی وجود دارد اما اینکه چقدر در انجام این امور موفق هستیم جای بحث و بررسی دارد.

وی ادامه داد: طبق اصل سوم قانون اساسی ایران که به امر تربیت بدنی و آموزش و پروش رایگان برای تمام سطوح توصیه شده و از تکالیف دولت است. این قانون تکلیف را مشخص کرده است که چه وظیفه ای را سازمان های مختلف مخصوصا متولی ورزش در این خصوص دارند.

آمار تعداد ورزشکار براساس بیمه شدگان است

مدرس دانشگاه با اشاره به تعریف ورزش همگانی گفت: اگر فردی سه جلسه در هفته و هر جلسه یک ساعت تمرین مستمر داشته باشد آن فرد را می توانیم جز آمار فرد ورزشکاران حساب کنیم. آمار و ارقامی که در دسترس است و به آن اشاره می شود متاسفانه این تعریف با آن تطبیق ندارد و معمولا  بر اساس آمار بیمه شدگان فدراسیون ورزشی که ورزشکاران سازمان یافته تلقی می شوند به آنها اشاره می کنند. مانند آمار ورزشکاران دانش آموزی و دانشگاهی که هیچ کدام از این ها در قالب تعریف ورزش های همگانی قرار نمی گیرد.

وی اضافه کرد:  اگر نگاه گذرایی به وضعیت ورزش داشته باشیم خواهیم دید اینقدر ورزش در کشور ما وضعیت ضعیفی دارد که اگر در یک خانواده کسی ورزشکار باشد بسیار برجسته به نظر می رسد.

ورزش در سبد زندگی ایرانی ها در اولویت نیست

سلطانی در ادامه افزود:  ورزش در سبد زندگی ایرانی ها از اولویت بالایی برخوردار نیست و در برخی فرهنگ ها و خانواده ها اصلا ورزش جایگاهی ندارد این عامل اصلی است که باید به مردم اطلاع رسانی و آموزش داده شود تا ورزش در سبد زندگی مردم قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم در نگاه مدیریتی در خصوص این موضوع صحبت کنیم؛ عوامل مختلفی است که باعث شده است این اتفاق رخ دهد و خانواده ها به سمت ورزش گرایش پیدا نکنند. ابتدا سوئ مدیریت است. اکثر مدیرانی که در مسئله ورزش مدیر و متولی هستند سابقه و تخصص ورزشی ندارند. همین مسئله باعث می شود که این افراد موضوعات ورزش را خیلی درک نکنند و کسی آنها را به عنون الگو قرار دهد.

کارشناس ورزش ادامه داد: دوم اینکه با یکسری آمار سازی ها و گزارش هایی که به صورت ویترینی است و فقط جذابیت دارد به نوعی واقعیت را پنهان کرده اند. آماری که در خصوص تعداد ورزشکاران وجود دارد و اعلام شده است بعید می دانم طبق جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد مشغول به فعالیت بدنی و آن هم در قالب ورزش همگانی قرار بگیرد.

برخی برنامه ها و چشم اندازهای ورزشی بسیار رویایی است

وی خاطرنشان کرد: لذا برنامه هایی که سازمان های متولی تدوین می کنند و براساس مبنایی که دارند و چشم اندازی که برای خود تعریف می کنند بازهم حالت رویایی و دست نیافتنی ایجاد می شود. این معقوله دیگری است که باعث شده ورزش در کشور فراگیر نشود.

سلطانی با اشاره به راه حل برای حل این مسئله، گفت: ورزش را نمی توان با زور به افراد تحمیل کرد. در مدارس و مراکز آموزش عالی یک ساعت آموزش در هفته را به ورزش اختصاص داده اند. حال باید دید چند درصداز دانش آموزان مشارکت فعال در این برنامه دارند. آیا فعالیت بدنی انجام می دهند و یا نمی دهند؟حال کسانی که فعالیت بدنی انجام می دهند آیا با آن تعریف ورزش همگانی همخوانی دارد یا نه؟

وی اضافه کرد: همچنین یک دانشجوی مقطع کارشناسی دو واحد درسی برای تربیت بدنی تعریف شده است  که این ها هم اکثرا با اکراه و اجبار در این کلاس حاضر می شوند چون اصلا اولویت آنها نیست و در طول ۴سال که درس می خوانند سرجمع ۶۴ساعت کلاس ورزشی دارند. که این بسیار باآن تعریف ورزش همگانی فاصله دارد.

این کارشناس ورزش عنوان کرد: در حوزه های علیمه هم به این شکل است و این عمومیت وجود ندارد و اگر بود ملموس بود. امروز هر کسی مدعی شود که ورزش همگانی را انجام می دهد و یا از این نقطه به این نقطه رسیده است خیلی پشتوانه ندارد با آن علم ورزش و تعاریف و استاندارهایی که وجود دارد همخوانی ندارد. علت هم این بوده که به نوعی ما خودمان را در پشت آمار و ارقام پنهان کرده ایم و از آن هدف اصلی دور شده ایم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم ورزش در جامعه فراگیر شود باید در سبد خانوادگی افراد قرار بگیرد و در اولویت های اول مانند غذا خوردن که یک فردی در هر صورت به این اولویت اهمیت بیشتری می دهد و حتما باید غذا میل کند؛ باید ورزش هم در کشور این گونه باشد.

ورزش هم باید مانند آموزش سواد در کشور هم گیر شود

 

دکتر سلطانی افزود: باید برای قرارگیری ورزش در سبد خانواده فرهنگ سازی است که برای این فرهنگ سازی هیچ کاری انجام نشده است، گفت: امروز تبلیغات و اطلاع رسانی که در خصوص ورزش صورت می گیرد برای ورزش قهرمانی و حرفه ای هست. برای ورزش همگانی آن دسته از اقدامات اطلاع رسانی و فرهنگ سازی انجام گرفته بسیار اندک است.

وی افزود:  برای اینکه این فرهنگ سازی انجام شود باید ابتدا ذائقه مردم را بشناسیم و سپس ببینیم از  کدام مسیر ورود کنیم که این‌ها به حرف و هدف ما توجه کنند و به آن بسته ای که ما به عنوان ورزش برای جامعه داریم نزدیک شوند؛ اما متأسفانه برای این مسئله فعالیت وجود ندارد و اقدام جدی صورت نگرفته است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: شاید در برنامه های راهبردی و یا برنامه توسعه کشور که هرچند سال یکبار تدوین می شود و در حال حاضر هم در حال تدوین برنامه هفتم هستند، هرچیزی بود در حد پیشنهاد مانده است و  هیچ کدام عملیاتی نشده است و معمولا پیشنهادها روی کاغذ باقی می ماند چون نه کسی اهتمام این را داد که انجام دهد و نه اینکه در اولویت دولت برای تامین هزینه مادی و معنوی قرار دارد.

وی اضافه کرد: بهترین مثالی که می توان زد این است که در حال حاضر قانون و تکلیفی است برای اینکه مردم به سمت سوادآموزی روی بیاورند و امروز در جامعه افراد بی‌سواد بسیار کم هستند چرا که دولت بستر را آماده کرده و فضاهای آموزشی وجود دارد و مردم هم در این زمینه فعال هستند و توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند و مردم می دانند بدون سواد زندگی در جامعه سخت و محدودیت ایجاد می شود. در خصوص ورزش هم باید این اتفاق بیفتد اما این نیست.

اماکن ورزشی به صورت رایگان و یا ارزان در اختیار مردم باشد

سلطانی گفت: اماکن ورزشی که دولت چه در آموزش و پرورش و چه در مراکز آموزش عالی و چه سازمان های متولی ورزش مانند اداره کل ورزش و جوانان، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ها و.. در اختیار دارند و با هزینه دولت احداث شده است باید پرسید از این سالن ها به چه شکلی استفاده و بهره برداری می شود؟

وی اضافه کرد: این اماکن به صورت تربیت بدنی  رایگان که با  اصل سوم قانون اساسی همسو باشد به مردم واگذار نکرده اند و از طرفی دیگر این سالن ها را برون سپاری کرده اند. هزینه حضور در ورزش رایگان که نیست افزایش هم داده اند و درآمدهایی که از این محل ها کسب می شود برای فرهنگ سازی و توسعه ورزش همگانی صرف نمی شود بلکه برای هزینه های جاری و گاهی هم ورزش قهرمانی و حرفه ای مصرف می شود.

امکانات ورزشی را در راستای توسعه ورزش همگانی بکار بگیریم

این کارشناس برنامه ورزشی خاطرنشان کرد: پس باید بگوییم فرهنگ سازی که نشده است، آن زیرساخت و نرم افزاری هم که وجود دارد در راستای توسعه ورزش همگانی بکار گرفته نشده است. تا وقتی این شرایط را داشته باشیم نمی توانیم برای توسعه ورزش همگانی گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط ورزش همگانی و سلامت جامعه، گفت: ورزش شبه کار یدی افراد است با این تفاوت که هدفمند است. در گذشته سبک زندگی انسان ها فعالیت های بدنی بسیار داشت و همین مسئله باعث شده بود طول عمر بیشتری داشته باشند و در زندگی خود نشاط و سلامتی بیشتری داشته باشند اما امروز این سبک زندگی و مدرنیته باعث شده فعالیت های بدنی کاهش پیدا کند.

 

کاهش فعالیت بدنی باعث افزایش بیماری می شود

سلطانی اضافه کرد: هرچه فعالیت بدنی کاهش پیدا کند از سلامتی دور خواهیم شد. از طرفی علم پزشکی امروز فعالیت های بدنی را یکی از راه‌های درمان برای بیماران اعلام کرده است پس در مسئله پزشکی هم قسمتی از درمان برخی بیماران توسط ورزش انجام می شود

وی عنوان کرد: امروز ثابت شده است که ورزش اثرات بسیاری روی افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش مشکلات روحی دارد و به بیمار کمک می کند که به بیماری خود غلبه کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به سبک غذایی جامعه ، گفت: امروز تا حدودی سبک غذایی مناسبی در کشور وجود ندارد و با آن سبک غذایی علمی هم خوانی ندارد. همچنین ورود مواد غذایی با سبد غذایی خانواده ها که با مواد غذایی ارگانیک هم خوانی ندارد. این ها عوارضی برای بدن دارد که فعالیت بدنی باعث می شود این سموم از بدن راحت‌تر دفع شوند.

امروز با پیشرفت تکنولوژی ورزش لازمه سلامت انسان است

وی در ادامه به مباحث روحی و روانی اشاره کرد و گفت: تمام انسان ها با پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در سطح توقعات به وجود آمد و تشریفاتی که در زندگی ها وجود دارد با مشکلات روحی روانی و اقتصادی اجتماعی مواجه هستند. یکی از مسیرهایی می تواند به انسان کمک کند تا این مشکلات به انسان غلبه نکند و انسان را ضعیف نکند حضور در اماکن ورزشی است و انجام فعالیت های بدنی است. ورزش لازمه سلامت انسان ها است مخصوصا هرچه تکنولوژی بیشتر می شود و دغدغه مردم بیشتر می شود.

سلطانی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در ورزش همگانی، ادامه داد: رسانه هنری است که در تمام صنف‌ها وارد زندگی بشرشده است و او را همراهی می کند و می تواند تاثیر مثبت و منفی بسیاری داشته باشد.

رسانه در توسعه ورزش همگانی می تواند نقش موثری داشته باشد

وی اضافه کرد:  رسانه اگر مشارکت بیشتری داشته باشد و ابعاد فرهنگی گرایش به ورزش را منعکس کند نقش موثری خواهد داشت. البته در حال حاضر هم رسانه فعالیت زیادی را دارد اما این فعالیت ها بیشتر در راستای معرفی ورزش قهرمانی است که باید ورزش همگانی هم مطرح شود.

این کارشناس ورزش ادامه داد: باید تغییر نگاهی در برنامه‌ریزی برای سازمان های متولی ورزش و چه کسانی که مانند رسانه قرار است این مسئله را انتقال دهند. ما وقتی ورزش همگانی را توسعه دهیم و تعداد زیادی ورزشکار داشته باشیم استعدادیابی و ظهور ستاره‌های ورزشی در ورزش همگانی اتفاق خواهد افتاد.

حسین حیدری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.