کد خبر : 3153
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 فروردین 1402 - 10:30

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی قم:

یک‌هزار و ۳۷۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد

یک‌هزار و ۳۷۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سال گذشته ۲۸ طرح سامانه‌های نوین آبیاری در سطح بیش از یک‌هزار و ۳۷۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان با اعتبارحدود ۴۰۰ میلیارد ریال که بیش از ۲۸۴ میلیارد ریال آن توسط دولت و مابقی توسط کشاورزان تامین شد، اجرا گردید.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش  فرهنگ نگار؛محمد حسین احمد پور   پیرامون این موضوع و اهمیت استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، بیان داشت: با اجرای این سامانه‌ها در زمین‌های کشاورزی قم، در مصرف حدود هفت میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد که میزان بسیار قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری موضوعی مهم در ارتقا بهره‌وری فعالیت‌های کشاورزی است، افزود: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری میزان بهره‌وری از ۳۰ درصد به ۶۰ و در مواردی تا ۹۰ درصد می رسد و این مزیت در استان قم که با محدودیت منابع آبی مواجه است، راهکاری موثر برای حفظ و گسترش فعالیت‌های کشاورزی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در زمینه بهره‌گیری از سامانه‌های نوین آبیاری در قم طی سال گذشته این است که بیشتر این طرح‌ها در مناطق کم‌تر برخوردار استان اجرا شده‌است که این موضوع نشان دهنده اهتمام سازمان جهاد کشاورزی قم به توسعه متوازن فعالیت‌های کشاورزی در همه مناطق استان است.

احمدپور گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به دنبال آن هستیم که در سال‌جاری نیز با تامین اعتبار مورد نیاز، بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم را به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز کرده و با این کار علاوه بر کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان، به ارتقا سطح تولید محصولات و تامین امنیت غذایی مردم کمک کنیم.

وی همچنین بیان داشت: کارشناسان حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم در زمینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح اراضی کشاورزی استان، راهنمایی لازم را به بهره‌برداران ارائه خواهند کرد تا در بهره‌گیری از این سامانه‌ها از بهترین نوع که بیشترین تناسب را با شرایط زمین و منطقه دارد، استفاده شود.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد که از این میزان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.