کد خبر : 9918
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 19:59

دانشگاه قم برای نخستین بار وارد رتبه‌بندی جهانی تایمز شد

دانشگاه قم برای نخستین بار وارد رتبه‌بندی جهانی تایمز شد
مدیر پژوهش دانشگاه قم گفت: دانشگاه قم برای نخستین بار وارد رتبه بندی جهانی تایمز شد و توانست از میان ۷۳ دانشگاه کشور که در این نظام رتبه بندی معتبر بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ شرکت کردند رتبه ۵۳ را کسب کند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ علی احسانی  امروز در نشست خبری خود در دانشگاه قم برگزار شد، بیان داشت: امسال برای نخستین بار دانشگاه قم در نظام رتبه بندی تایمز که پایگاه آن در کشور انگلستان قرار دارد شرکت کرد و در آن حایز رتبه شد که این موضوع دستاوردی مهم در مسیر پیشرفت‌های علمی دانشگاه به شمار می‌آید.

پایگاه رتبه بندی تایمز به طور گسترده از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است. این رتبه بندی از ۱۳ شاخص به شرح جدول زیر در قالب پنج معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.

وی افزود: در همین رابطه دانشگاه قم در بخش‌های مختلف ارزیابی از رتبه یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۵۰۰ را میان دانشگاه‌ها و موسسات علمی جهان که در این نظام رتبه‌بندی شرکت کرده بودند،‌ بدست آورد.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که با گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی، رتبه دانشگاه‌ قم را در نظام رتبه بندی تایمز برای سال‌های آینده به زیر یک هزار ارتقا دهیم و در این خصوص از همه ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده خواهد شد.

همچنین در این جلسه رییس گروه بین المللی دانشگاه قم گفت: ما بر اساس رسالت دانشگاه به دنبال ارتقا فعالیت‌های بین‌المللی و جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف جهان در دانشگاه قم هستیم.

محمد علی حاجی ده آبادی افزود: بر این اساس بسترهای لازم برای پذیرش هرچه بیشتر دانشجویان بین المللی از جمله در بحث افزایش مهارت اساتید در استفاده از زبان‌های خارجی و برقراری ارتباط موثر با دانشجویان در دانشگاه قم ایجاد شده‌است.

وی بیان داشت: برای گسترش نقش‌آفرینی دانشگاه قم در عرصه‌های بین‌المللی، حضور استادان این دانشگاه در مجامع علمی جهان افزایش خواهد یافت و همچنین زمینه برای همکاری‌های هرچه بیشتر علمی و پژوهشی با اساتید کشورهای مختلف جهان در دانشگاه قم فراهم می‌شود.

گفتنی‌است دانشگاه قم با داشتن ۴ هزار دانشجوی خارجی از ۲۴ ملیت رتبه نخست جذب دانشجویان بین‌المللی را در میان دانشگاه‌های دولتی کشور کسب نموده‌است.

همچنین با توجه به رویکردی که دانشگاه قم در جذب دانشجویان بین‌المللی دارد و به دنبال افزایش تنوع ملیت‌ دانشجویان خارجی است، نام این دانشگاه با تصویب هیات امنا به «دانشگاه بین المللی قم» تغییر خواهد کرد.

مسئولان دانشگاه قم تاکید دارند از آنجایی که قم شهری بین‌المللی است و تعداد قابل توجهی از افراد با ملیت‌های مختلف در آن ساکن هستند، دانشگاه قم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرده و در راستای تقویت دیپلماسی علمی کشور که رکن ماندگار دیپلماسی عمومی است تمام توان خود را به‌کار گرفته‌است.

 

دانشگاه قم هم اکنون دارای ۶ دانشکده، هشت مرکز پژوهشی و فناوری، ۳۳ گروه آموزشی، ۱۴۰ رشته تحصیلی و مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی و پردیس بین الملل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

حدود ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه قم در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به‌تحصیل هستند که حدود نیمی از این تعداد را بانوان فرهیخته پردیس خواهران و صدها نفر را دانشجویان غیر ایرانی از کشورهای مختلف جهان تشکیل می‌دهند.

نزدیک به ۳۰۰ عضو هیات علمی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در مراتب گوناگون علمی در دانشگاه قم حضور دارند که برخی از ایشان جز نخبگان ملی کشور محسوب می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.