کد خبر : 7580
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 17:36

چگونه از بین داوطلبان آزمون استخدامی، «معلم» انتخاب می‌شود؟

چگونه از بین داوطلبان آزمون استخدامی، «معلم» انتخاب می‌شود؟
این روزها فرآیند ارزیابی تکمیلی پذیرفته‌شدگان مرحله اول آزمون آموزگاری در حال انجام است و قرار است تا نیمه اول شهریور، اسامی نهایی آموزگاران اعلام شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ دستگاه تعلیم و تربیت سال‌هاست که با مشکل کمبود معلم مواجه است و به رغم آنکه تأکید شده است تنها محل ورود به آموزش و پرورش از مسیر دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد اما همچنان آزمون استخدامی و روش‌های چون جذب معلم حق‌التدریس، نیروی خرید خدمات و به‌کارگیری معلمان بازنشسته، به کمک آموزش و پرورش آمده است.

در سال جاری هم وزارت آموزش و پرورش در تاریخ ۸ اردیبهشت آزمون استخدام آموزگار را برگزار کرد که ۵۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر در آن شرکت کردند تا در نهایت ۲۸ هزار و ۱۸ نفر بتوانند عنوان «آموزگار» را از آن خود کنند.

در حال حاضر هم پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت آن در  حال طی مراحل مصاحبه و گزینش هستند. به گفته سجاد صدیقی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، ۵۹ هزار نفر حائز حداقل‌ها برای ارزیابی تکمیلی شدند.

سال‌های گذشته روند ارزیابی تکمیلی به شکل مصاحبه بود اما امسال این روند کاملا تغییر کرده و ۴ روش شامل مصاحبه، ارائه شفاهی، ایفای نقش و مطالعه موردی و بحث گروهی مد نظر قرار گرفته شده است.

برای اینکه در جریان کم و کیف ارزیابی تکمیلی در سال‌جاری قرار بگیریم به همراه سجاد صدیقی مدیر پروژه‌های استخدامی به کانون ارزیابی تکمیلی منطقه ۸ که در مدرسه متوسطه بدری برهانی واقع است، رفتیم.

مدرسه خلوت است و فضای آرامی حاکم است؛ شاید اگر ندانی که این مدرسه، کانون ارزیابی تکمیلی است، به نظر آید که تعطیل است.

طبقه دوم، برای ارزیابی تکمیلی پیش‌بینی شده است و کلاس‌‌های درس هر کدام به بخشی اختصاص داده شده است. در مجموع ۵۵۰۰ نفر از معلمان برای ارزیابی تکمیلی معرفی شدند که در نهایت ۳۵۰۰ نفر مورد تأیید قرار گرفته‌اند تا ۶۰۰ گروه ارزیابی را پوشش دهند؛ در هر گروه ۴ ارزیاب حضور دارند که ۶ نفر را در مدت ۹ ساعت ارزیابی می‌کنند.

 

* داوطلبان معلمی: استرس‌مان کمتر شده است

۶ خانم قرار است ارزیابی شوند و جالب اینکه هر ۶ نفر را دور یک میز در یکی از اتاق‌ها می‌بینیم. تمام کتاب‌های درسی دوره ابتدایی روی میزی کنار آنها قرار دارد تا بتوانند برای برنامه ارزیابی از آن استفاده کنند. به تمام داوطلبان برنامه داده می‌شود و برنامه هر داوطلب با داوطلب دیگر متفاوت است.

دو نفر از خانم‌ها سال گذشته هم در آزمون استخدامی شرکت کرده بودند و به مرحله مصاحبه رسیده بودند اما نتوانسته‌اند، این مرحله را بگذارنند. یکی از خانم‌ها می‌گوید: مدت گزینش و مصاحبه در سال گذشته، یک ساعت بود. یادم است یک کتاب به دستم دادند و گفتند تدریس کن. آن روز استرس مرا گرفت. همه چیز سریع انجام شد و واقعا فرصتی برای فکر کردن نبود.

وی ادامه می‌دهد: امسال شرایط تغییر کرده است و نکته مهم این است که تمرکز داریم. مثلا یک ساعت برای تدریس وقت داشتیم و استرس‌مان واقعا خیلی کم شده است. ضمن اینکه امسال برای ما در شاد چند فایل گذاشتند تا بدانیم که روند ارزیابی چگونه است و بتوانیم تمرین کنیم.

یکی از خانم‌های دیگر هم درباره منابع آزمون امسال که بسیار متفاوت از گذشته شده است، می‌گوید: کتاب‌های امسال قابل فهم‌تر بود و منابع معلوم بود. البته منابع خیلی زیاد بود و وقت نکردیم همه را بخوانیم.

وی با بیان اینکه جای سخنان رهبر معظم انقلاب در آزمون‌ها خالی بود، می‌افزاید: خیلی خوشحال شدم کتاب‌های شهید مطهری به عنوان منابع آزمون پیش‌بینی شده است چرا که پر از مفاهیم ارزشمند برای معلمان است.

یکی دیگر از خانم‌هایی که برای ارزیابی آمده است، می‌گوید: به نظرم فضای آرامی به نسبت چند سال قبل ایجاد شده است و افراد در مدت زمان کافی سنجیده می‌شوند.

 

* مدیر کانون‌های ارزیابی: دقت خیلی بالاتر رفته است 

برای پذیرایی داوطلبان، اتاق هنر در نظر گرفته شده است که پُر از کارهای دستی دانش‌آموزان است و واقعا فضای جذابی پیش‌بینی شده است.

مریم محمدمهدی نوری مدیر مدرسه بدری برهانی و رئیس حوزه که برای کانون ارزیابی تکمیلی مدرسه‌اش سنگ تمام گذاشته است، به خبرنگار فارس می‌گوید: داوطلبان گوشی و ساعت هوشمندشان را در کمد امانات می‌گذارند و اجازه همراه داشتن ابزار الکترونیک ندارند.

وی ادامه می‌دهد: چهار اتاق ارزیابی، اتاق پذیرایی و نمازخانه برای کانون ارزیابی تکمیلی پیش‌بینی شده است که برای صحت آزمون، همه در یک طبقه قرار دارد.

زهرا جوادی مدیر کانون‌های ارزیابی منطقه ۸ تهران هم می‌گوید: آماده سازی کانون‌های ارزیابی را از ۱۰ تیر استارت زدیم و ۱۳ تیر ۹۰ درصد کار انجام شد و طبق دستورالعمل، چینش‌ها را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه از ۶ صبح تا ۶ عصر فعالیت ما ادامه دارد، ادامه می‌دهد: درست است که این روش، زمان‌بر است اما نسبت به سال‌های گذشته خیلی خوب شده است. چرا که داوطلبان در طول یک روز سنجیده می‌شوند و ارزیابی خیلی دقیق‌تر شده و دقت نیز خیلی بالاتر رفته است.

 

* ارزیاب: انگشتانم دیگر حس ندارد

ارزیابان و داوطلبان با کد شناسایی می‌شوند و اینجا خبری از اسم و فامیل نیست. در اتاق ارزیابی، دو ارزیاب حضور دارند هر کدام با یک رایانه، تعدادی کاغذ و یک عدد ضبط صوت؛ در وسط اتاق هم یک میز با دو صندلی قرار دارد.

یکی از ارزیابان می‌گوید: مثلا یکی از برنامه‌ها ایفای نقش و شبیه‌سازی تدریس است؛ تمام صحبت‌های داوطلبان ضبط شده و همزمان پیاده‌سازی هم می‌شود و در نهایت طبق نشانگر که داریم، اطلاعات را وارد سیستم می‌کنیم

وی با بیان اینکه باید تمام صحبت‌های داوطلبان نوشته شود و واقعا کار سختی است، انگشتانش را نشان می‌دهد و می‌گوید: واقعیتش انگشتانم حس ندارد اما در هر حال معتقدم روش خوبی است و تمام حیطه‌های مختلف آموزش را می‌سنجد.

 تاکنون ۴۰ هزار نفر ارزیابی شدند و به گفته صدیقی مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، برآورد این است که نتایج نهایی آزمون آموزگاری نیمه اول شهریور توسط سازمان سنجش اعلام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.